Binnenlands spoorverkeer niet vrij
tja ongemotiveerd zijn, zoals het onderwijs, zoals de belastingsambtenaar, zoals de postman, zoals ....... huizenhoge cliche's die door de domme burger in leven gehouden worden, als de eerste koe in de beek spring volgt de rest dan ook? aub zeg als we onszelf hier al gaan bezig houden met andere collega's lui te noemen op een open bloot forum dan ist ver gekomen, ik mis hier totaal ne vorm van respect.
Brrrrr.... 't Is dikketruiendag vandaag...Steven schreef:[geknipt] aub zeg als we onszelf hier al gaan bezig houden met andere collega's lui te noemen op een open bloot forum dan ist ver gekomen, ik mis hier totaal ne vorm van respect.

Toch een opmerking i.v.m. 'luiheid' die ik persoonlijk aan den lijve (maar niet bloot) heb ondervonden. Pas op: ik schrijf nu niet dat die persoon door zijn gedrag lui was, maar het LEEK er op.
TBG zit rustig zijn krantje te lezen in 1e klas. Wanneer de trein in de stations stopt, dan pas staat hij op z'n gemakske recht, opent de deur, blijft in de deuropening staan, geen fluitsignaal, doet zijn deur dicht, gaat weer verder krantje lezen.
Wat is de procedure voor een TBG wanneer de trein stopt in een station: is hij/zij 'verplicht' uit te stappen?
Laatst gewijzigd door Patrick op 16 feb 2007, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hey, ik vind de meeste collega's niet dom en lui. Wel zeg ik, dat we er te weinig aan doen dat imago bij de mensen weg te nemen. En dat daardoor de roep bij de rest van de bevolking om te privatiseren, als maar luider zal klinken. Ik wil dat liever vermijden.
Ik ben zo hard hierover, omdat ik het gevoel heb, dat we anders ons eigen graf aan het graven zijn. En dat ik daardoor een beetje harder mijn best moet doen, daar heb ik geen bezwaren tegen. Als ik het op het gemakske wil doen, ga ik wel op vakantie.
Ik ben zo hard hierover, omdat ik het gevoel heb, dat we anders ons eigen graf aan het graven zijn. En dat ik daardoor een beetje harder mijn best moet doen, daar heb ik geen bezwaren tegen. Als ik het op het gemakske wil doen, ga ik wel op vakantie.
Als je eens afgestudeerd bent als onderchef, zet dan gewoon alle dagen een kleurrijke hoed op met reuzepluimen, of organiseer themadagen wie kan op 1 shift het meest bierworsten eten met uw rangeerders en schouwers.. of leer de polka dansen met uw collega's tijdens de dienst...
Heb je zelf nog ideetjes om uw dagen op te leuken groentje?
Heb je zelf nog ideetjes om uw dagen op te leuken groentje?
Privatisering op zich zal het probleem niet oplossen. Beter zou het zijn dat er competitie komt, waarbij overheidssubsidies gegeven worden in functie van het vervoerde aantal klanten, dit zowel aan NMBS als aan de concurrenten. Als de klant de keuze heeft, dan kiest hij deze maatschappij die hem waar voor zijn geld geeft.K V B schreef:Wat je kan doen is voor een deel concurrentie om het spoor zorgen. Zie een andere bijdrage waarin mooi verteld wordt hoe de NS pas geïnteresseert was in efficientere expoitatievormen voor nevenlijntjes nadat ze er een paar kwijtgeraakt waren aan concurrenten. Je ziet dit ook in Zwitserland waar de SBB en de BLS mekaar behoorlijk concurreren. En dat dwingt tot een zekere discipline.groentje schreef: Bij een privatisering zou dat gedaan zijn. Niet in het minst, omdat anders het voortbestaan van het bedrijf in het gedrang komt. Moet het privatiseren? Nee, van mij moet dat niet. Maar efficiënter werken is echt wel een noodzaak bij de NMBS...
En toch zijn beide bedrijven grotendeels in staatshanden. Ze worden wel als normale bedrijven geleid.
Wedden dat NMBS snel zal begrepen hebben dat het niet over reizigers gaat maar over KLANTEN (een term die vandaag voor de NMBS onbekend is, leer er hun brochures maar op na).
Overal kom je 'klootvegers' tegen op het werk, het is voor mij één van de redenen om zelfstandige te worden (alleen is de Belgische overheid niet zo lief voor zulke mensenSteven schreef:tja ongemotiveerd zijn, zoals het onderwijs, zoals de belastingsambtenaar, zoals de postman, zoals ....... huizenhoge cliche's die door de domme burger in leven gehouden worden, als de eerste koe in de beek spring volgt de rest dan ook? aub zeg als we onszelf hier al gaan bezig houden met andere collega's lui te noemen op een open bloot forum dan ist ver gekomen, ik mis hier totaal ne vorm van respect.

Het probleem is dat die "joviale arbeidsvoorwaarden" gefinancieerd worden door mensen die minder joviale arbeisvoorwaarden hebben. Iedereen werkt liever "pianissimo en a la manana", maar wees blij dat in de privé er niet zo gewerkt wordt, of het geld voor de NMBS zou er gewoon niet zijn.Miljaarde schreef:
Je kun dat in vraag stellen, das waar. Maar het zijn joviale arbeidsvoorwaarden, dus waarom moet dit met alle geweld door privebedrijven gedaan worden waar den baas als fuhrer kan eisen van zijn werkvolk dat ze 10 uren of meer kloppen of ze liggen buiten, zeg nu zelf groentje, je werkt toch liever ook meer pianissimo en a la manana, of ben je een masochist ?
Ik heb bij de overheid gewerkt. Bij het Gentse havenbedrijf om precies te zijn. Goed dat was een poos geleden (midden jaren 90). Maar ik kan je vertellen dat de gebruikelijke clichés over de overheid de werkelijkheid vaak ruimschoots onderschatten.Steven schreef:tja ongemotiveerd zijn, zoals het onderwijs, zoals de belastingsambtenaar, zoals de postman, zoals ....... huizenhoge cliche's die door de domme burger in leven gehouden worden, als de eerste koe in de beek spring volgt de rest dan ook? aub zeg als we onszelf hier al gaan bezig houden met andere collega's lui te noemen op een open bloot forum dan ist ver gekomen, ik mis hier totaal ne vorm van respect.
Er zijn echter wel grote verschillen. Beroepen als leraar of treinbestuurder zijn beroepen waar je bewust voor kiest, dus ik neem aan dat je bij die groep wel veel gemotiveerde mensen zult vinden, die hun best doen hun job goed te doen.
Maar kantoorbedienden is een ander verhaal...
Ik heb eens een vergelijking gemaakt van het aantal treinkm per persooneelslid, NMBS versus SBB, waarbij ik enkel het "rijdend" personeel mee gerekend heb. Daar kwam toen uit dat het aantal treinkm per machinist bij de SBB toch behoorlijk hoger lag. Ik moet het jammer genoeg nog eens over doen, want ik ben die spreadsheet kwijt.groentje schreef:Toch een kleine opmerking, K V B, bepaalde taken die zijn uitbesteed bij de SBB, en bij de meeste spoorwegmaatschappijen, doet de NMBS nog zelf. Je moet dus niet alleen het personeel bekijken, maar ook de uitgaven voor externe diensten, wat de vergelijking toch een beetje moeilijker maakt. Voor de rest ben ik het wel met je eens.
Er zijn overigens ook andere redenen om aan te nemen dat de SBB een stuk efficienter is. SBB machinisten werken bijvoorbeeld volgens een 40 uren week (binnenkort 41 uur). Het salaris van een SBB machinist ligt stukken hoger dan dat wat de NMBS betaalt. De kostendekkingsgraad van de SBB is echter ook een stuk hoger. IC en IR verkeers is zelfbedruipend bijvoorbeeld..
Ok.Deze cijfers gaan over van Scotrail:Miljaarde schreef: Cijfers? Ik ben onwetende wat dit betreft, maar plaats op dit forum alstublieft de loonschalen van alle britse spooroperatoren. Ik kan verkeerd zijn, maar ik wed er een vat bier op als ze beter zouden zijn dan de nmbs-loonschalen, overtuig me!
Loon tijdens opleiding: 18193,- pond per jaar.
Het eerste half jaar na de opleiding: 25282,-
Het tweede half jaar: 27000,-
Het tweede jaar: 29000,-
vanaf het derde jaar: 32011,-
En volgens de vakbonden zijn de machinisten van Scotrail bij de slechts betaalden in het VK...
Het doosnee machinisten salaris is 34000,- Of wel een kleine 49000,- Euro.
(bron oa: http://www.theherald.co.uk/news/news/di ... 89.0.0.php )
Wat betaalt de NMBS?
zijn deze loonschalen met of zonder natura voordelen? probleem is da wij een vrijkaart benelux krijgen die ook een bepaald bedrag waard is (weet ni precies hoeveel), op ons loonbriefje staat enkel onze loonschaal zonder premies dus dat gaan effe tellen worden voor ik kan vergelijken
ik zit nu op +-19600 jaarwedde, maar dit is dus zonder premies en zonder maaltijdcheques en zonder geldelijke waarde van de vrijkaart. voor de mensen in brussel komt er dan nog een (degelijke) premie bij voor tweetaligheid betaald door brussels gewest indien ze slagen voor tweede landstaal bij selor

Als ik het goed begrijp zit er bij Scotrail een vrijkaart voor de hele familie bij. Daarbij komen nog premies voor overwerk ed, en er zitten 45 vakantiedagen bij. Maaltijdcheques is iets waar men echter naar mijn weten buiten België niet aan doet.Steven schreef:zijn deze loonschalen met of zonder natura voordelen? probleem is da wij een vrijkaart benelux krijgen die ook een bepaald bedrag waard is (weet ni precies hoeveel), op ons loonbriefje staat enkel onze loonschaal zonder premies dus dat gaan effe tellen worden voor ik kan vergelijkenik zit nu op +-19600 jaarwedde, maar dit is dus zonder premies en zonder maaltijdcheques en zonder geldelijke waarde van de vrijkaart. voor de mensen in brussel komt er dan nog een (degelijke) premie bij voor tweetaligheid betaald door brussels gewest indien ze slagen voor tweede landstaal bij selor
Maar ik denk dat we wel kunnen besluiten dat Engelse machinisten niet slecht betaald zijn.
Ik ga er ook maar eens cijfers van de SBB bij zoeken...