Steven,Steven schreef:dimtri, effe politiek verduidelijken hoe belgie in elkaar zit.
Montzen heeft een depot(stelplaats) voor franstalige bestuurders als jij denkt dat die zonder slag of stoot hun depot gaan opgeven (die bestuurders rijden er zowel elektrisch als diesels) dan heb je het verkeerd voor. die bestuurders zouden nog liever meer treinen naar hun depot zien komen dan dat antwerpen ze mag verzekeren.
zo ook op andere waalse depots waar ze als de dood zijn dat een vlaming met een trein hun depot zou voorbijrijden. De verdeling van treinen is nog steeds taalgevoelig in ons landje en dat zie ik de eerst komende 10 jaar niet onmiddelijk veranderen
Wij hebben in Nederland al lang begrepen, dat de taalproblematiek een factor van belang is. Dat hebben we bijvoorbeeld gemerkt bij het tot stand komen van de waterverdragen tussen Nederland en België. Daarom is men in NL ook geneigd het Belgische (of moeten we zeggen: het Vlaamse) steven naar het opnieuw in gebruik nemen van de IJzeren Rijn in ieder geval gedeeltelijk te plaatsen in de context van de Vlaams-Waalse verhoudingen (of tegenstellingen). En dat doet de zaak van de IJzeren Rijn hier dan ook eerder kwaad dan goed.
Overigens: de tegenstellingen tussen Waalse en Vlaamse depots lijken mij niet zozeer een Belgische zaak als een NMBS-zaak. DLC en dadelijk ook andere vervoerders hebben van dat soort tegenstellingen geen last. Die rijden gewoon met één treinbestuurder van Antwerpen naar Keulen en eventueel verder (waarbij deze zelf zijn trein zonder hulp van anderen in Aken-West kop doet maken, zoals ik gezien heb). NMBS zal wel gedwongen worden hierin mee te gaan op straffe van failliet gaan.
Wim