Binnenlands spoorverkeer niet vrij

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Bericht door Steven »

nicken schreef:
Steven schreef:iemand een idee wat de financiele waarde is van een vrijkaart benelux?
ik dacht rond de 92.000 bef of 2300 € voor belgie alleen al,de rest weet ik niet
zover was ik ook nicken, probleem is dat ik geen gedacht heb wat een netkaart NL zou kosten voor een heel jaar of idem voor lux, van die eerste vermoed ik een nog hogere prijs te horen van die laatste een lagere (wegens oppervlakte van het net)
sweek

Bericht door sweek »

Trein Jaarabonnementen in Nederland:
Tweede klas: 2.966,-
Eerste klas: 5.033,-

OV Jaarabonnementen in Nederland
Tweede klas: 3.470,-
Eerste klas: 5.537,-
Steven

Bericht door Steven »

voor belgie is het
tweede klasse
2487,00 EUR
eerste klasse
3830,00 EUR

dus ik krijg zomaar in natura al zeker een voordeel 5453 EUR (nu nog lux vinden) per jaar bovenop mijn loon
Steven

Bericht door Steven »

eeen maand abo voor cfl net kost 45€ op deze moment, jaarabo kan ik niet vinden maar dit bedrag maal 12 geeft 540€, dus chat ik de waarde van een jaarabo bij cfl rond de 500€
groentje

Bericht door groentje »

K V B schreef:
Steven schreef:zijn deze loonschalen met of zonder natura voordelen? probleem is da wij een vrijkaart benelux krijgen die ook een bepaald bedrag waard is (weet ni precies hoeveel), op ons loonbriefje staat enkel onze loonschaal zonder premies dus dat gaan effe tellen worden voor ik kan vergelijken :( ik zit nu op +-19600 jaarwedde, maar dit is dus zonder premies en zonder maaltijdcheques en zonder geldelijke waarde van de vrijkaart. voor de mensen in brussel komt er dan nog een (degelijke) premie bij voor tweetaligheid betaald door brussels gewest indien ze slagen voor tweede landstaal bij selor
Als ik het goed begrijp zit er bij Scotrail een vrijkaart voor de hele familie bij. Daarbij komen nog premies voor overwerk ed, en er zitten 45 vakantiedagen bij. Maaltijdcheques is iets waar men echter naar mijn weten buiten België niet aan doet.

Maar ik denk dat we wel kunnen besluiten dat Engelse machinisten niet slecht betaald zijn.
Ik ga er ook maar eens cijfers van de SBB bij zoeken...
Ook hier weer niet vergeten, dat er toch wel wat verschillen zijn tussen België en het VK. Het loon mag er hoger zijn, onze sociale lasten wegen een stuk zwaarder, maar voor heel wat zaken is de kostprijs hier wel een stuk lager voor de gebruiker. Ik zou bijvoorbeeld niet het geld hebben om een opleiding te volgen aan de meeste Britse universiteiten, maar kan het wel zonder al te veel problemen in België betalen. Cijfers zijn niet zomaar te vergelijken, er zijn wel wat nuanceringen bij te vertellen.
nicken

Bericht door nicken »

groentje schreef:
K V B schreef:
Steven schreef:zijn deze loonschalen met of zonder natura voordelen? probleem is da wij een vrijkaart benelux krijgen die ook een bepaald bedrag waard is (weet ni precies hoeveel), op ons loonbriefje staat enkel onze loonschaal zonder premies dus dat gaan effe tellen worden voor ik kan vergelijken :( ik zit nu op +-19600 jaarwedde, maar dit is dus zonder premies en zonder maaltijdcheques en zonder geldelijke waarde van de vrijkaart. voor de mensen in brussel komt er dan nog een (degelijke) premie bij voor tweetaligheid betaald door brussels gewest indien ze slagen voor tweede landstaal bij selor
Als ik het goed begrijp zit er bij Scotrail een vrijkaart voor de hele familie bij. Daarbij komen nog premies voor overwerk ed, en er zitten 45 vakantiedagen bij. Maaltijdcheques is iets waar men echter naar mijn weten buiten België niet aan doet.

Maar ik denk dat we wel kunnen besluiten dat Engelse machinisten niet slecht betaald zijn.
Ik ga er ook maar eens cijfers van de SBB bij zoeken...
Ook hier weer niet vergeten, dat er toch wel wat verschillen zijn tussen België en het VK. Het loon mag er hoger zijn, onze sociale lasten wegen een stuk zwaarder, maar voor heel wat zaken is de kostprijs hier wel een stuk lager voor de gebruiker. Ik zou bijvoorbeeld niet het geld hebben om een opleiding te volgen aan de meeste Britse universiteiten, maar kan het wel zonder al te veel problemen in België betalen. Cijfers zijn niet zomaar te vergelijken, er zijn wel wat nuanceringen bij te vertellen.
zeer juist groentje,geef mij maar belgie ze,in vergelijking met het VK,ken zelf veel mensen uit het VK die naar hier gekomen zijn,ook familie die daar woonde,zeer kostelijk hinder,wel zeggen ze da belgie de zelfde toer op gaat,hoppelijk hebben ze ongelijk
och ja,zolang we kunnen werken en gelukkig kunnen zijn,en er liefde is,is het allemaal in orde hè :wink:
Steven

Bericht door Steven »

das ook het lastige aan vergelijke aan alle landen, er zijn zoveel verschillen

lasten op loon
btw waarden op producten die gekocht worden
algemene prijs voor een brood is zelfs al verschillen in alle landen

eigenlijk zou je alles eerst op gelijke noemer moeten brengen en dan pas al die waarden vergelijken, dan pas ga je een juist beeld kunnen krijgen
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

K V B schreef:
Miljaarde schreef:
Je kun dat in vraag stellen, das waar. Maar het zijn joviale arbeidsvoorwaarden, dus waarom moet dit met alle geweld door privebedrijven gedaan worden waar den baas als fuhrer kan eisen van zijn werkvolk dat ze 10 uren of meer kloppen of ze liggen buiten, zeg nu zelf groentje, je werkt toch liever ook meer pianissimo en a la manana, of ben je een masochist ?
Het probleem is dat die "joviale arbeidsvoorwaarden" gefinancieerd worden door mensen die minder joviale arbeisvoorwaarden hebben. Iedereen werkt liever "pianissimo en a la manana", maar wees blij dat in de privé er niet zo gewerkt wordt, of het geld voor de NMBS zou er gewoon niet zijn.
Als je daar echt zo een probleem mee hebt, er is toch niks dat u belet om ook bij de nmbs te komen werken? Dat begrijp ik dus niet zo goed.

ben juist terug van een deugddoende reis en doodmoe, zal nu eerst eens goed pitten als een echte machinist :wink: voila, bij deze heb ik het cliche weer alle eer aan gedaan :lol:

Alvast wel bedankt voor uw speurwerk KVB, zal er mijn gedaacht wel eens over neerpennen , maar nu slapwel
Steven

Bericht door Steven »

KVB heeft blijkbaar nog nooit de meer dan joviale arbeidsvoorwaarden en dus betalingen gezien die in de chemie van toepassing zijn, dat is prive maar dat zijn lonen en voorwaarden waar die van de nmbs bij in het niets vallen hoor. dus kom niet af dat het niet kan in de prive want het bestaat er namelijk ook
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:KVB heeft blijkbaar nog nooit de meer dan joviale arbeidsvoorwaarden en dus betalingen gezien die in de chemie van toepassing zijn, dat is prive maar dat zijn lonen en voorwaarden waar die van de nmbs bij in het niets vallen hoor. dus kom niet af dat het niet kan in de prive want het bestaat er namelijk ook
In de chemie wordt het niet door de belastingbetaler gefinanciert.
K V B

Bericht door K V B »

Miljaarde schreef:
K V B schreef:
Miljaarde schreef:
Je kun dat in vraag stellen, das waar. Maar het zijn joviale arbeidsvoorwaarden, dus waarom moet dit met alle geweld door privebedrijven gedaan worden waar den baas als fuhrer kan eisen van zijn werkvolk dat ze 10 uren of meer kloppen of ze liggen buiten, zeg nu zelf groentje, je werkt toch liever ook meer pianissimo en a la manana, of ben je een masochist ?
Het probleem is dat die "joviale arbeidsvoorwaarden" gefinancieerd worden door mensen die minder joviale arbeisvoorwaarden hebben. Iedereen werkt liever "pianissimo en a la manana", maar wees blij dat in de privé er niet zo gewerkt wordt, of het geld voor de NMBS zou er gewoon niet zijn.

ls je daar echt zo een probleem mee hebt, er is toch niks dat u belet om ook bij de nmbs te komen werken? Dat begrijp ik dus niet zo goed.
Ik geraak om te beginnen nooit door de medische keuring voor machinist. (Wegens mijn kleurenblindheid).
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef:KVB heeft blijkbaar nog nooit de meer dan joviale arbeidsvoorwaarden en dus betalingen gezien die in de chemie van toepassing zijn, dat is prive maar dat zijn lonen en voorwaarden waar die van de nmbs bij in het niets vallen hoor. dus kom niet af dat het niet kan in de prive want het bestaat er namelijk ook
In de chemie wordt het niet door de belastingbetaler gefinanciert.
haaa nee? je betaald op alles wat je doet belastingen, of ben je btw vergeten? trouwens als klant ben jij medeverantwoordelijk voor die hoge lonen in de chemie aangezien je hun produkten koopt. net als een belastingbetaler mee verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer omdat hij belastingen betaald, gewoon omdat de manier van het geld innen ander gebeurd is het een doorn in uw oog stel ik vast en beschouw jij het als de grootste oneerlijkheid.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Dat spijt me dan kvb (van uw kleurenblindheid). Maar er zijn nog veel andere functies binnen de nmbs waar dat geen probleem voor is denk ik dan.

Wij in het westen vergeten veel te dikwijls wat wij allemaal terugkrijgen voor die belastingen die hier in belgie misschien hoog zijn. Als je al wat rondgereisd hebt in de wereld (en dan bedoel ik niet in Europa) moet je toch zeggen dat het hier een paradijs is...

En ja , wat is sociaal? kheb zeker niet de waarheid in pacht maar voor mij wil dat zeggen dat de mondigsten, de fysiek sterksten, de meest ondernemenden enz... meer op hun schouders moeten nemen dan de anderen. Maar het zijn dikwijls de die die alles in het werk stellen om niet solidair te moeten zijn door achterpoortjes te zoeken, hun geld in het buitenland te zetten (zie vele topsporters), en andere trukjes te gebruiken. Ik peis ook dat ondernemers nog altijd genoeg prikkels hebben hier.

dus ik hoop dat je even kritisch word voor alle andere staats'bedrijven' zoals bvb het leger, dat je toch ook moeilijk kunt privatiseren.
paljas

Bericht door paljas »

K V B schreef: In de chemie wordt het niet door de belastingbetaler gefinanciert.
Van mij doet het er geen... euh moer toe vanwaar mijn mooie centjes komen!!!
bobby

Bericht door bobby »

carlos schreef:
K V B schreef:
groentje schreef: Bij een privatisering zou dat gedaan zijn. Niet in het minst, omdat anders het voortbestaan van het bedrijf in het gedrang komt. Moet het privatiseren? Nee, van mij moet dat niet. Maar efficiënter werken is echt wel een noodzaak bij de NMBS...
Wat je kan doen is voor een deel concurrentie om het spoor zorgen. Zie een andere bijdrage waarin mooi verteld wordt hoe de NS pas geïnteresseert was in efficientere expoitatievormen voor nevenlijntjes nadat ze er een paar kwijtgeraakt waren aan concurrenten. Je ziet dit ook in Zwitserland waar de SBB en de BLS mekaar behoorlijk concurreren. En dat dwingt tot een zekere discipline.

En toch zijn beide bedrijven grotendeels in staatshanden. Ze worden wel als normale bedrijven geleid.
Privatisering op zich zal het probleem niet oplossen. Beter zou het zijn dat er competitie komt, waarbij overheidssubsidies gegeven worden in functie van het vervoerde aantal klanten, dit zowel aan NMBS als aan de concurrenten. Als de klant de keuze heeft, dan kiest hij deze maatschappij die hem waar voor zijn geld geeft.

Wedden dat NMBS snel zal begrepen hebben dat het niet over reizigers gaat maar over KLANTEN (een term die vandaag voor de NMBS onbekend is, leer er hun brochures maar op na).
Actuele situatie is niet goed, omdat er geen rekening gehouden wordt met de klanten.
Plaats reactie