Dode door treinongeval Engeland

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
sweek

Bericht door sweek »

paljas schreef:
sable schreef:In recente jaren is't altijd met het spoor te doen;

Hatfield
Potters Bar
King's Cross

enz.
Privatisering
enz...
Hahahaha, ja hoor, laten we maar weer de privatisering kwalijk nemen. Het is zeer waarschijnlijk een fout die te maken heeft met de spoorlijn zelf, welke dus van Network Rail (de staat) is. Net de sporen zouden ook eens onder de verantwoordelijkheid van privébedrijven moeten komen, dat zou eens kunnen helpen.
De trein heeft zich namelijk wonderwel tot stand gehouden. Geen enkel raam was zelfs kapot gegaan. De enige overledene was een oudere vrouw die stierf aan een hartaanval. Dus aan het privébedrijf (Virgin) ligt het hier waarschijnlijk niet.

King's Cross was trouwens een brand? Ik kan geen informatie over andere ongelukken vinden daar.

Ter vergelijking, Japan is ook een geprivatiseerd spoorwegland en heeft volgens menigeen het veiligste en beste netwerk ter wereld. Dus om maar weer eens privatisering kwalijk te nemen slaat nergens op.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Laat on nu maar gewoon de uitslag van het onderzoek afwachten zeker alvorens we weer een privatiseringsdiscussie aangaan. Tis volgens mij nog te vroeg om daar uitspraken over te doen... Lang leve de bestuurder trouwens...
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

als het inderdaad aan de wissels ligt, moet er dan niet meer geld uitgetrokken worden voor onderhoud en controle op de wissels? Zullen privebedrijven hiervoor geld willen ophoesten? Kdenk het niet... Vadertje staat zal hier wel moeten in tussen komen...
sweek

Bericht door sweek »

Miljaarde schreef:als het inderdaad aan de wissels ligt, moet er dan niet meer geld uitgetrokken worden voor onderhoud en controle op de wissels? Zullen privebedrijven hiervoor geld willen ophoesten? Kdenk het niet... Vadertje staat zal hier wel moeten in tussen komen...
Privébedrijven willen dat best hoor Waarom zouden ze niet om veiligheid geven? Hoeveel geld denk je dat Virgin nu verliest met een ernstig beschadigde trein, een verlies van alle reizigers ten noorden van Preston, imagoschending, het niet kunnen rijden van hun dienstregeling voor waarschijnlijk een goede week etc. etc. Degenen die over het spoor moeten rijden geven veel meer om het spoor dan een staatsbedrijf lijkt me. En als Virgin niet tevreden is over het bedrijf dat zij voor onderhoud gebruiken, kunnen ze daar ook iets aan veranderen.

Hoe denk je dat het in andere geprivatiseerde landen gaat? Volgens een artikel dat ik vanmiddag in de Times gelezen hebt ligt het dus inderdaad aan een wissel waarschijnlijk, die weliswaar regelmatig gecontroleerd wordt, maar dat gebeurt erg vluchtig.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

sweek schreef:
Miljaarde schreef:als het inderdaad aan de wissels ligt, moet er dan niet meer geld uitgetrokken worden voor onderhoud en controle op de wissels? Zullen privebedrijven hiervoor geld willen ophoesten? Kdenk het niet... Vadertje staat zal hier wel moeten in tussen komen...
Privébedrijven willen dat best hoor Waarom zouden ze niet om veiligheid geven? Hoeveel geld denk je dat Virgin nu verliest met een ernstig beschadigde trein, een verlies van alle reizigers ten noorden van Preston, imagoschending, het niet kunnen rijden van hun dienstregeling voor waarschijnlijk een goede week etc. etc. Degenen die over het spoor moeten rijden geven veel meer om het spoor dan een staatsbedrijf lijkt me. En als Virgin niet tevreden is over het bedrijf dat zij voor onderhoud gebruiken, kunnen ze daar ook iets aan veranderen.

Hoe denk je dat het in andere geprivatiseerde landen gaat? Volgens een artikel dat ik vanmiddag in de Times gelezen hebt ligt het dus inderdaad aan een wissel waarschijnlijk, die weliswaar regelmatig gecontroleerd wordt, maar dat gebeurt erg vluchtig.
Hmmm, toegegeven, er zit wel iets in, in je uitleg... Maar geloof nu ook weer niet dat ze in rijen zullen staan aanschuiven om meer te MOGEN betalen... wat trouwens niet meer dan normaal is....

Ben het gewoon wat beu dat zoveel onwetenden niks anders doen dan kakken op het spoorpersoneel, die luiaards met hun te vet statuut die alles in het werk stellen om het zichzelf nog gemakkelijker te maken... En aldus in privatisering het middel zien om daar radicaal verandering in te brengen... They know nothing, They should shut up!!
Vandaar mijn misschien wat overdreven tegenreactie...

Mvg
Patrick

Bericht door Patrick »

Eerste onderzoek: defecte wissel.

Hier een bondige samenvatting, hier uitleg over het rapport, en hier het rapport in pdf.
Steven

Bericht door Steven »

tja miljaarde, we vechten wat tegen de bierkaai, omdat ze enkel zien wat ze willen zien en niet wat ze moeten zien, meestal om dat ze totaal geen besef hebben hoe een spoorbedrijf werkt (ik was zelf ook zo), maar eens je het aan de binnenkant beter kent en verstaat ga je anders denken. hiermee wil ik niet zeggen dat er geen luiaards zijn, maar die zijn er overal. het spijtige is als het idd van die werkmannen zijn, dat iedereen het gezien heeft.
sable

Bericht door sable »

sweek schreef:
paljas schreef:
sable schreef:In recente jaren is't altijd met het spoor te doen;

Hatfield
Potters Bar
King's Cross

enz.
Privatisering
enz...
Hahahaha, ja hoor, laten we maar weer de privatisering kwalijk nemen. Het is zeer waarschijnlijk een fout die te maken heeft met de spoorlijn zelf, welke dus van Network Rail (de staat) is. Net de sporen zouden ook eens onder de verantwoordelijkheid van privébedrijven moeten komen, dat zou eens kunnen helpen.
De trein heeft zich namelijk wonderwel tot stand gehouden. Geen enkel raam was zelfs kapot gegaan. De enige overledene was een oudere vrouw die stierf aan een hartaanval. Dus aan het privébedrijf (Virgin) ligt het hier waarschijnlijk niet.

King's Cross was trouwens een brand? Ik kan geen informatie over andere ongelukken vinden daar.

Ter vergelijking, Japan is ook een geprivatiseerd spoorwegland en heeft volgens menigeen het veiligste en beste netwerk ter wereld. Dus om maar weer eens privatisering kwalijk te nemen slaat nergens op.
Hatfield: Defekte rail; is gebroken; slechte onderhoud. Trein ontspoorde met hoge snelheid; meer dan 100 (ik denk) dood.

Potters Bar: Defekte wissel; slechte onderhoud. Trein ontspoord met hoge snelheid in't station van Potters Bar. Een van de waggons overbrugt de twee sporen tussen de perrons; 50 (ik denk) dood.

King's Cross: Defekte wissel; vergeten aan zijn motor te sluiten na onderhoud. Trein ontspoord met lage snelheid; geen doden.

En het spoor voor al deze incidenten onderhouden door dezelfde firma. Ze zijn ook allemaal op dezelfde lijn binnen 50km van elkaar. De onderhouder was niet Network Rail, maar ik denk dat het Jarvis was. Na een process mochten ze een reuzenboete betalen.
sweek

Bericht door sweek »

Is inderdaad allemaal de fout van de infrastructuur, en allemaal Jarvis inderdaad, een bedrijf wat nu ook helemaal gestopt is met netwerkonderhoud.

Maar in dit geval werd dat bedrijf volgens mij nog steeds gestuurd vanuit de overheid, niet door bijvoorbeeld GNER of andere bedrijven welke over die rails rijden.

Ik zeg ook niet dat privatisering de holy grail is, maar het is zeker ook niet per se slechter, zoals bijvoorbeeld Japan laat aantoont.
sable

Bericht door sable »

Onderhouds ,,franchise". Ik denk dat de SRA (Strategic Rail Authority) een firma kan weigeren, ookal geeft Network Rail hun toestemming.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

sweek schreef:Is inderdaad allemaal de fout van de infrastructuur, en allemaal Jarvis inderdaad, een bedrijf wat nu ook helemaal gestopt is met netwerkonderhoud.

Maar in dit geval werd dat bedrijf volgens mij nog steeds gestuurd vanuit de overheid, niet door bijvoorbeeld GNER of andere bedrijven welke over die rails rijden.

Ik zeg ook niet dat privatisering de holy grail is, maar het is zeker ook niet per se slechter, zoals bijvoorbeeld Japan laat aantoont.
Waarom dat risico nemen in Belgie? In Japan loopt het misschien goed, maar in Engeland duidelijk niet. Wie geeft garanties dat alles vlekkeloos verloopt in Belgie als je privatiseert? Hier loopt het (relatief) goed. Moet er dan per se bloed vloeien zodat mensen misschien 10 minuten vroeger op hun bestemming zijn? Het sop is de kool niet waard...
sweek

Bericht door sweek »

Miljaarde schreef:
sweek schreef:Is inderdaad allemaal de fout van de infrastructuur, en allemaal Jarvis inderdaad, een bedrijf wat nu ook helemaal gestopt is met netwerkonderhoud.

Waarom dat risico nemen in Belgie? In Japan loopt het misschien goed, maar in Engeland duidelijk niet. Wie geeft garanties dat alles vlekkeloos verloopt in Belgie als je privatiseert? Hier loopt het (relatief) goed. Moet er dan per se bloed vloeien zodat mensen misschien 10 minuten vroeger op hun bestemming zijn? Het sop is de kool niet waard...
Ik vind het in België helemaal niet zo goed lopen. Er wordt veel te veel geld besteed aan prestigeprojecten zoals het station in Luik, de frequenties liggen veel te laag, het aandeel dat het openbaar vervoer heeft in het verkeer is ook zeer laag, treinen zijn niet mooi over het uur verdeeld indien er al meerdere treinen zijn, aansluitingen op ander OV laten heel vaak te wensen over, en de NMBS maakt ontzettend veel verlies en verkoopt kaartjes tegen belachelijke prijzen.

Ik denk dat privatisering best wel eens zou kunnen helpen met heel veel van die dingen. En vanuit de overheid kun je gewoon eisen opstellen hoor wat betreft beveiliging, frequentie etc.

In Engeland is het aantal ongelukken trouwens niet omhoog gegaan sinds de privatisering ofzo... het spoor was al in slechte staat en het gaat eigenlijk steeds beter sinds de privatisering.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

sweek schreef:en de NMBS maakt ontzettend veel verlies en verkoopt kaartjes tegen belachelijke prijzen.
Vind je? Ik heb vorig jaar € 3.20 betaald voor van Brugge naar Oostkamp te gaan, heen en terug. 128 frank voor 12 kilometer.
Steven

Bericht door Steven »

Jonathan schreef:
sweek schreef:en de NMBS maakt ontzettend veel verlies en verkoopt kaartjes tegen belachelijke prijzen.
Vind je? Ik heb vorig jaar € 3.20 betaald voor van Brugge naar Oostkamp te gaan, heen en terug. 128 frank voor 12 kilometer.
da is dan 0.26€ per km, een auto kost een veelvoud van deze prijs voor een zelfde afstand af te leggen, dus duur kan je dat niet noemen
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Steven schreef:
Jonathan schreef:
da is dan 0.26€ per km, een auto kost een veelvoud van deze prijs voor een zelfde afstand af te leggen, dus duur kan je dat niet noemen
Ik denk dat Sweek dingen bedoeld zoals het Shoppingbiljet.
Plaats reactie