Dode door treinongeval Engeland

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
sweek

Bericht door sweek »

Miljaarde schreef:
Wat zijn die arbeidsomstandigheden dan? Zekerheid van werk en dat soort dingen lijken mij de grote verschillen tussen overheids- en privébedrijven, en dat is net iets waar ik van af wil omdat het de efficiëntie ten goede zou komen indien mensen die het niet goed doen ook niet hun werk mogen blijven doen.
Er zijn in spoorwegland nu eenmaal heel veel functies die een opleiding vereisen, soms een behoorlijk lange en dure... Dat maakt dat je mensen minder vlug aan de deur zult zetten, zelfs al doen ze hun werk niet altijd even goed en gemotiveerd. Dan is het vaak rendabeler om te investeren in hun motivatie enz...
Maar hoe denk je dat het in de privésector zoals bijvoorbeeld de luchtvaart zit? Ik denk trouwens dat er vooral op administratief vlak best wat banen geschrapt kunnen worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ja nnatuurlijk, met de huidige opsplitsing zijn er volgens mij maar een paar dingen veranderd, zoals het bijmaken van administratieve taken, in plaats van minder heb je dus meer mensen
sweek

Bericht door sweek »

Nouja, we zullen zien als België vanuit de EU dan eindelijk toch geprivatiseerd moet worden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat gaan aangezien het een erg gecentraliseerd land is, dus zal je heel waarschijnlijk vaak meerdere bedrijven over hetzelfde spoor hebben.
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

sweek schreef:Nouja, we zullen zien als België vanuit de EU dan eindelijk toch geprivatiseerd moet worden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat gaan aangezien het een erg gecentraliseerd land is, dus zal je heel waarschijnlijk vaak meerdere bedrijven over hetzelfde spoor hebben.
Dus zoals dat bij jou daar in de UK is neem ik aan?
sweek

Bericht door sweek »

sncf-sncb schreef:
sweek schreef:Nouja, we zullen zien als België vanuit de EU dan eindelijk toch geprivatiseerd moet worden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat gaan aangezien het een erg gecentraliseerd land is, dus zal je heel waarschijnlijk vaak meerdere bedrijven over hetzelfde spoor hebben.
Dus zoals dat bij jou daar in de UK is neem ik aan?
Nou het is toch wel weer anders. In België gaat het merendeel van de IC's, en treinen vanuit het hele land dus, via de centrale Brussel Zuid-Centraal-Noord-as. In Londen zijn er een tiental terminals vanwaaruit er sporen in alle richtingen vertrekken. Maar die delen over het algemeen geen sporen.

Tussen bijvoorbeeld Birmingham en Londen kun je uit verschillende bedrijven kiezen, maar die rijden ook allemaal over verschillende spoorlijnen richting Londen.
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

sweek schreef:Tussen bijvoorbeeld Birmingham en Londen kun je uit verschillende bedrijven kiezen, maar die rijden ook allemaal over verschillende spoorlijnen richting Londen.
Grappig! :D
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Nog een beetje nieuws geven over de stand van zaken:
men is nu bezig met 2 kranen om de 9 wagons weg te halen voor verder onderzoek. Er zijn 2 wegen aangelegd om het werk te kunnen klaren. De operatie verloopt moeilijk omdat het bewijsmateriaal bewaard moet blijven. Waarschijnlijk duurt het werk nog tot dinsdag.

2 dagen vóór de crash heeft een meettrein van Network Rail de lijn geïnspecteerd (rijdt aan 125 miles per uur, dat zal zo ongeveer 175 km/u zijn). Die trein neemt videobeelden maar de ingenieurs krijgen pas een direct signaal als er iets mis is met de sporen (niet met de wissels).
De beelden (18 uur!) bekijkt men maar als er een incident is geweest.
Een visuele controle van de lijn was gepland op 18 februari maar ging niet door.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Amaai, foto genomen vanuit de trein :shock:
Afbeelding Ik heb de foto eens omgedraaid...
Bijlagen
foto-omgedraaid.jpg
foto-omgedraaid.jpg (49.9 KiB) 4896 keer bekeken
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

sweek schreef:
Miljaarde schreef:
Wat zijn die arbeidsomstandigheden dan? Zekerheid van werk en dat soort dingen lijken mij de grote verschillen tussen overheids- en privébedrijven, en dat is net iets waar ik van af wil omdat het de efficiëntie ten goede zou komen indien mensen die het niet goed doen ook niet hun werk mogen blijven doen.
Er zijn in spoorwegland nu eenmaal heel veel functies die een opleiding vereisen, soms een behoorlijk lange en dure... Dat maakt dat je mensen minder vlug aan de deur zult zetten, zelfs al doen ze hun werk niet altijd even goed en gemotiveerd. Dan is het vaak rendabeler om te investeren in hun motivatie enz...
Maar hoe denk je dat het in de privésector zoals bijvoorbeeld de luchtvaart zit? Ik denk trouwens dat er vooral op administratief vlak best wat banen geschrapt kunnen worden.
is het niet zo dat piloten zelf hun opleiding afbetalen?

En wat Steven zegt ondervind ik elke dag aan den lijve: door de opsplitsing van de NMBS zijn er juist MEER bureaujobkes bijgekomen, Karel Vinck als socialist als het ware...
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

sweek schreef:Nouja, we zullen zien als België vanuit de EU dan eindelijk toch geprivatiseerd moet worden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat gaan aangezien het een erg gecentraliseerd land is, dus zal je heel waarschijnlijk vaak meerdere bedrijven over hetzelfde spoor hebben.
Zover zijn we nog lang niet beste Sweek!
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Miljaarde schreef: Bijna overal in Belgie heb je om het uur nen trein van sochtends tot savonds, waar vind je dat nog? In frankrijk alleszins niet om maar een voorbeeld te geven...
De SNCF is dan ook nog een echt ouderwets staatsbedrijf. Als er echt een bedrijf is wiens voorbeeld niet gevolgd dient te worden is het dat wel...

In de "Schweizer Eisenbahn Revue" van deze maand staat een mooi voorbeeld: Parijs Toulouse. De dienstregeling bevat 156 treinen, heeft 154 voetnoten. Slechts een trein rijd dagelijks, al de andere treinen rijden dan weer wel, dan weer niet. In de praktijk zijn er maar een tiental treinen per dag en wordt elke dag volgens een andere dienstregeling gereden...

Wat OV 's avonds laat betreft scoort het VK overigens niet slecht. Dat je zelfs door de week nog om 3 uur 's nachts van Londen naar Oxford kan is mij al eens goed uitgekomen.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Miljaarde schreef:
Ik geef het u op een blaadje, de nmbs zal tegen 2009 op een break even draaien en erna met winst draaien, de cijfers evolueren nu al 3 jaar in die richting en dat is NIET dankzij privatiseringen...

Mvg
Dus in 2009 doet de NMBS het zonder overheidsbijdrage?
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

sweek schreef: Ter vergelijking, Japan is ook een geprivatiseerd spoorwegland en heeft volgens menigeen het veiligste en beste netwerk ter wereld. Dus om maar weer eens privatisering kwalijk te nemen slaat nergens op.
Ik zeg ook niet dat privatisering de holy grail is, maar het is zeker ook niet per se slechter, zoals bijvoorbeeld Japan laat aantoont.[/quote]

Laten we eerst een paar puntjes op de i zetten. Na de privatisering is het spoor in het VK niet onveiliger geworden, en in vergelijking met de rest van Europa scoort het VK ook niet slecht. Dit ongeval is het eerste ongeval met een dode onder de passagiers in meer dan twee jaar. zeggen dat het "weeral fout is" in het VK is een beetje overdreven.

Privatisering is niet de "holy grail", maar de privatisering van het spoor in het VK is ook niet de ramp die de media er graag van maakt. Er zijn zeker lessen uit te trekken. Men heeft het in het VK te snel willen doen (In Japan is het process na meer dan 20 jaar nog steeds niet afgesloten), en door de versnippering is know-how verloren gegaan.
En de hele sector is overgereguleerd, waardoor elke investering en verandering een duur en langzaam proces is.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Shrek schreef:ik vind het niet erg dat het goedkoop is, zolang dat maar niet ten koste gaat van veiligheid.
De staat mag van mij gerust het openbaar vervoer promoten door hen veel subsidies te geven. Taksen en subsidies zijn uiteindelijk toch het enige waar de mensen rekening mee houden.
Subsidies aan het OV zijn ok, maar je moet er wel wat terug krijgen. Als ik zie dat in sommige landen men er in slaagt om voor minder belastingeld meer OV te krijgen stel ik mij toch wel een paar vragen... Dient de subsidie die het OV in België krijgt om de meerwaarde die OV biedt te vergoeden, of dient het gewoon om het personeel er mee te verwennen en de inefficiëntie te verbergen.

Openbaar aanbesteden van OV is dan de beste oplossing.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

sweek schreef:Nouja, we zullen zien als België vanuit de EU dan eindelijk toch geprivatiseerd moet worden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat gaan aangezien het een erg gecentraliseerd land is, dus zal je heel waarschijnlijk vaak meerdere bedrijven over hetzelfde spoor hebben.
Meerdere bedrijven over hetzelfde spoor hoeft niet zo een probleem te zijn. Werkt zowel in Duitsland als Zwitserland prima.
Rond Bern heb je nu de situatie dat de BLS (vroeger BLS en RM, maar die zijn gefuseerd) de S-Bahn rijd, plus een aantal RE's, en de SBB alle IC's en IR's.
Plaats reactie