Infrabel bezig tussen FSN - Antwerpen en FSN - Puurs
Infrabel bezig tussen FSN - Antwerpen en FSN - Puurs
Infrabel voert moderniseringswerken uit op de lijnen Gent – Antwerpen en Sint-Niklaas – Mechelen
Aangepaste dienstregeling tijdens vier weekends in maart 2007
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, vernieuwt vanaf begin maart een spoor in de Kennedytunnel onder de Schelde in Antwerpen. Tegelijkertijd werkt Infrabel aan de modernisering van de spoorlijn tussen Sint-Niklaas en Mechelen. Tijdens de weekends 3-4, 10-11, 17-18 en 24-25 maart zullen de treinen er volgens een aangepaste dienstregeling rijden.
Gent – Sint-Niklaas – Antwerpen
Infrabel vernieuwt een van de sporen in de Kennedytunnel over een lengte van 3 km. Zowel de ondergrond, de dwarsliggers als de rails worden vervangen. Het vernieuwen van het spoor in de tunnel onder de Schelde wordt sterk bemoeilijkt door het plaatsgebrek in de tunnel zelf. Om de werken in de kortst mogelijke tijd uit te voeren en dus de hinder voor het treinverkeer zoveel mogelijk te beperken, heeft Infrabel er voor gekozen om tijdens de werken alle treinverkeer in de tunnel op te schorten. Tijdens de eerste vier weekends van maart worden de treinen tussen Sint-Niklaas en Antwerpen ononderbroken van zaterdagmorgen om 7u05 tot zondagavond om 22u35 omgeleid.
Sint-Niklaas - Mechelen
In diezelfde periode vervangt Infrabel een vaste spoorbrug en het bedienings-mechanisme van de beweegbare brug over het Zeekanaal in Willebroek. Door die werken kunnen er in diezelfde vier weekends evenmin treinen rijden tussen Puurs en Mechelen. Er is gezorgd voor een vervangende busdienst tussen de twee stations.
Modernisering netwerk
De werken op de beide spoorlijnen passen volledig binnen de strategie van Infrabel om continu het Belgische spoorwegnet te moderniseren en de stiptheid te verhogen door de betrouwbaarheid van de infrastructuur te verbeteren daar waar nodig.
Alternatieve dienstregelingen
Door de werken kunnen er tijdens de vermelde weekends geen treinen rijden op de lijn tussen Beveren (sommige treinen vanaf Sint-Niklaas) en Antwerpen-Berchem én op de lijn tussen Puurs en Mechelen. Sommige vroege treinen op zaterdagmorgen en enkele treinen op zondagavond rijden wel volgens de normale dienstregeling. Voor de periode tussen zaterdagmorgen 7u05 en zondagavond 22u35 heeft Infrabel een alternatieve dienstregeling uitgewerkt:
- De IC C-treinen Rijsel/Kortrijk – Antwerpen-Centraal rijden niet tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal.
- De IC G-treinen Oostende – Antwerpen-Centraal rijden niet tussen Beveren en Antwerpen-Centraal. Tussen Beveren en Antwerpen-Berchem rijden er vervangingsbussen.
- De IR A-treinen tussen Lokeren en Mechelen/Leuven rijden niet en worden vervangen door speciale treinen die rijden tussen Lokeren, Sint-Niklaas en Puurs. Vanaf Puurs rijden die treinen verder naar Antwerpen-Centraal. Tussen Puurs en Mechelen rijden er vervangingsbussen.
- De L-treinen Sint-Niklaas – Antwerpen-Centraal worden door een busdienst vervangen.
Communicatie
Om alle reizigers zo goed mogelijk in te lichten heeft Infrabel begin deze week affiches in de stations opgehangen die alle wijzigingen aan de dienstregeling bevatten. Bovendien gebeuren er ook mondelinge en visuele aankondigingen in de stations en op de treinen om de reizigers over de werken te informeren en hen attent te maken op de gewijzigde dienstregeling. Ook op de website van de NMBS zijn de wijzigingen terug te vinden (http://www.nmbs.be). Uiteraard staat ook de centrale inlichtingendienst van de NMBS paraat om de klanten te informeren; die is bereikbaar op het het telefoonnummer 02 528 28 28.
Een speciale brochure is beschikbaar in alle betrokken stations. Deze folder, die u ook in bijlage vindt, geeft een gedetailleerd overzicht van alle aangepaste dienstregelingen als gevolg van de moderniseringswerken op de lijnen Gent – Antwerpen en Sint-Niklaas – Mechelen.
Aangepaste dienstregeling tijdens vier weekends in maart 2007
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, vernieuwt vanaf begin maart een spoor in de Kennedytunnel onder de Schelde in Antwerpen. Tegelijkertijd werkt Infrabel aan de modernisering van de spoorlijn tussen Sint-Niklaas en Mechelen. Tijdens de weekends 3-4, 10-11, 17-18 en 24-25 maart zullen de treinen er volgens een aangepaste dienstregeling rijden.
Gent – Sint-Niklaas – Antwerpen
Infrabel vernieuwt een van de sporen in de Kennedytunnel over een lengte van 3 km. Zowel de ondergrond, de dwarsliggers als de rails worden vervangen. Het vernieuwen van het spoor in de tunnel onder de Schelde wordt sterk bemoeilijkt door het plaatsgebrek in de tunnel zelf. Om de werken in de kortst mogelijke tijd uit te voeren en dus de hinder voor het treinverkeer zoveel mogelijk te beperken, heeft Infrabel er voor gekozen om tijdens de werken alle treinverkeer in de tunnel op te schorten. Tijdens de eerste vier weekends van maart worden de treinen tussen Sint-Niklaas en Antwerpen ononderbroken van zaterdagmorgen om 7u05 tot zondagavond om 22u35 omgeleid.
Sint-Niklaas - Mechelen
In diezelfde periode vervangt Infrabel een vaste spoorbrug en het bedienings-mechanisme van de beweegbare brug over het Zeekanaal in Willebroek. Door die werken kunnen er in diezelfde vier weekends evenmin treinen rijden tussen Puurs en Mechelen. Er is gezorgd voor een vervangende busdienst tussen de twee stations.
Modernisering netwerk
De werken op de beide spoorlijnen passen volledig binnen de strategie van Infrabel om continu het Belgische spoorwegnet te moderniseren en de stiptheid te verhogen door de betrouwbaarheid van de infrastructuur te verbeteren daar waar nodig.
Alternatieve dienstregelingen
Door de werken kunnen er tijdens de vermelde weekends geen treinen rijden op de lijn tussen Beveren (sommige treinen vanaf Sint-Niklaas) en Antwerpen-Berchem én op de lijn tussen Puurs en Mechelen. Sommige vroege treinen op zaterdagmorgen en enkele treinen op zondagavond rijden wel volgens de normale dienstregeling. Voor de periode tussen zaterdagmorgen 7u05 en zondagavond 22u35 heeft Infrabel een alternatieve dienstregeling uitgewerkt:
- De IC C-treinen Rijsel/Kortrijk – Antwerpen-Centraal rijden niet tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal.
- De IC G-treinen Oostende – Antwerpen-Centraal rijden niet tussen Beveren en Antwerpen-Centraal. Tussen Beveren en Antwerpen-Berchem rijden er vervangingsbussen.
- De IR A-treinen tussen Lokeren en Mechelen/Leuven rijden niet en worden vervangen door speciale treinen die rijden tussen Lokeren, Sint-Niklaas en Puurs. Vanaf Puurs rijden die treinen verder naar Antwerpen-Centraal. Tussen Puurs en Mechelen rijden er vervangingsbussen.
- De L-treinen Sint-Niklaas – Antwerpen-Centraal worden door een busdienst vervangen.
Communicatie
Om alle reizigers zo goed mogelijk in te lichten heeft Infrabel begin deze week affiches in de stations opgehangen die alle wijzigingen aan de dienstregeling bevatten. Bovendien gebeuren er ook mondelinge en visuele aankondigingen in de stations en op de treinen om de reizigers over de werken te informeren en hen attent te maken op de gewijzigde dienstregeling. Ook op de website van de NMBS zijn de wijzigingen terug te vinden (http://www.nmbs.be). Uiteraard staat ook de centrale inlichtingendienst van de NMBS paraat om de klanten te informeren; die is bereikbaar op het het telefoonnummer 02 528 28 28.
Een speciale brochure is beschikbaar in alle betrokken stations. Deze folder, die u ook in bijlage vindt, geeft een gedetailleerd overzicht van alle aangepaste dienstregelingen als gevolg van de moderniseringswerken op de lijnen Gent – Antwerpen en Sint-Niklaas – Mechelen.
Bron: BTTBBTTB: werfinfo spoorwegen ruim onvoldoende
Kennedytunnel vier weekends dicht voor alle treinen
Persbericht BTTB 2 maart 2007
Het treinverkeer tussen Gent en Antwerpen en tussen Mechelen en Sint-Niklaas wordt dit weekend ernstig gehinderd door werkzaamheden. De webstek van de NMBS geeft desgevraagd echter de normale dienstregeling, die niet gereden wordt. De BTTB vraagt de spoorwegen de reële treindienst op de website te vermelden.
De spoorlijn door de Kennedytunnel en de lijn Mechelen-Puurs (-Sint-Niklaas) zijn vanaf 3 maart vier weekends gesloten voor alle treinverkeer. Daardoor zijn er geen doorgaande treinen meer tussen Gent en Antwerpen: reizigers zijn minstens een half uur langer onderweg. Tussen Antwerpen en Beveren en tussen Puurs en Mechelen worden de treinen vervangen door bussen.
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) stelt vast dat de NMBS en Infrastructuurbeheerder Infrabel schromelijk tekortschieten bij het informeren van de klant. Er is weliswaar een infobrochure, maar wie op de webstek van de NMBS een treinrit opvraagt van Gent naar Antwerpen of van Mechelen naar Temse, krijgt in eerste instantie de normale dienstregeling zonder waarschuwing. Pas bij het doorklikken naar details krijgt de klant in de gaten dat de werkelijke treindienst er heel anders en slechter uitziet. Heel wat reizigers zullen de komende weekends met onaangename verrassingen worden geconfronteerd en heel wat langer onderweg zijn dan gepland.
De BTTB roept de NMBS en Infrabel op om bij geplande werkzaamheden de reële treindienst op te nemen in de elektronische reisplanner in plaats van de “normale” treindienst, die toch niet gereden wordt. In Nederland en Duitsland is dit al het geval.
Ik was nochthans heel aangenaam verrast, toen ik zaterdag vanuit Beringen naar Puurs moest. Dankzij de pendeltreinen over lijn 52 die direct aansluiting geven met de ir e (vanuit Neerpelt), was ik nu maar lieftst 20 minuten rapper dan normaal thuis!KB schreef:Bron: BTTBBTTB: werfinfo spoorwegen ruim onvoldoende
Kennedytunnel vier weekends dicht voor alle treinen
Persbericht BTTB 2 maart 2007
...
Heel wat reizigers zullen de komende weekends met onaangename verrassingen worden geconfronteerd en heel wat langer onderweg zijn dan gepland.
...

Vind het wel straf dat er op bijna geen enkele manier melding gemaakt wordt van de gewijzigde dienstregeling op de lijnen 54 en 59. In de stations van Puurs en Mechelen heb ik de afgelopen week geen enkele aankondiging gehoord of gezien.. Zelfs op de treinplanner op de website staat er alleen een uitroepingsteken voor lijn 59 en niks voor lijn 54

Wel had de treinbegeleider op de ir e de opdracht gekregen om alle reizigers, die een overstap zouden moeten maken in Berchem naar een trein op lijn 59, te verwittigen in verband met de werken in de Kennedytunnel. Hij liet een papier zien waarop stond dat de reizigers met bestemming Gent-Sint-Pieters, Brugge en Oostende via Brussel moeten. Voor reizigers met bestemming Sint-Niklaas, Lokeren en Gent-Dampoort is er een pendeltrein via Puurs. Voor de stations tussen Berchem en Sint-Niklaas rijdt er een pendelbus.
De pendeltreinen worden verzekerd door 1 stam van 3 Breaks en 2 stammen bestaande uit twee varkensneuzen.
Welter is ook niet enthousiast over de communicatie:
Bron: http://www.metrotime.be/digipaperArticl ... Id=2834753Welter schreef:In de weekends van maart werkt Infrabel aan bruggen in Willebroek en in de spoortunnel onder de Schelde in Antwerpen. Door die werkzaamheden rijden veel treinen anders of worden vervangen door bussen. Omdat in het weekend vooral niet-gewoontereizigers met de trein reizen, moet je tijdig en gericht communiceren. De beheerder van het spoorwegnet is sterk in het uitvoeren van ingewikkelde werkzaamheden aan het spoor, maar zéér zwak in klantgerichte informatie. Ook deze keer kwam de communicatie veel te laat op gang en bereikte de weekendreizigers niet. Infrabel maakte een dure brochure met onvolledige informatie en foto’s die niets met Antwerpen en Willebroek te maken hebben. Amateurs leveren degelijker werk. Infrabel, een bedrijf van ingenieurs en technici, is verantwoordelijk voor de infrastructuur, de NMBS voor de treinen en de reizigers. Waarom informeert de NMBS haar klanten niet zelf? Heeft de operator onvoldoende middelen of ontbreekt het de communicatiedienst aan terreinkennis, inzicht en bevlogenheid? Toen nog vanuit de districten over onderhouds- en vernieuwingswerkzaamheden werd gecommuniceerd, werden de media én de reizigers wél tijdig en optimaal geïnformeerd.
Ja , maar dan waren de werken wel maar halfslachtig uitgevoerdWelter schreef:Toen nog vanuit de districten over onderhouds- en vernieuwingswerkzaamheden werd gecommuniceerd, werden de media én de reizigers wél tijdig en optimaal geïnformeerd.


OK , het ging wel over de communicatie maar dat doet er even niet toe , men moet dan op de juiste sites maar zoeken hé ..
Is normaal niet mogelijk, op dat uur is er geen snelbus naar Beveren op zaterdag.ConducLK schreef:Zaterdagavond verzekerde ik trein E723. De laatste dus van Antwerpen naar Kortrijk. Gezien de werken dienden we te vertrekken vanuit Beveren-Waas om 23h55. Dus een voorziene vertraging van 35 minuten!!! Met nog wat vertraging erbij kwamen we aan in Kortrijk om 01h15 ipv de voorziene 00h29. Op die trein zaten er eveneens reizigers die rond 22h07 vertrokken waren met de bus vanuit Antwerpen tot Beveren-Waas...... want mijn trein was het eerste vertrek richting Gent na aankomst van hun bus.
Vertrekken te Beveren op zaterdag: 7u10, ..u10, 00u10
Vanuit Antwerpen: 7u20, ..u20, 21u20, 23u20
Op zondag vanuit Beveren beperkt tot 22u10, vanuit Antwerpen eerste bus op zondag al om 5u20, daarna klokvast tot 21u20.
De bussen doen in theorie 30 minuten over het traject.
De pendelbus voor de omnibus heeft volgende uren:
Sint-Niklaas: 8.16
Nieuwkerken: 8.25
Beveren: 8.35
Melsele: 8.44
Zwijndrecht: 8.53
Antw-Zuid: 9.08
Antw-Berchem: 9.20
Verder klokvast om de 2 uur (paar). Op zaterdag tot 22.16, op zondag tot 21.20.
In de andere richting eerste vertrek te Berchem om 9.42. Dit tot 23.42 op zaterdag en tot 21.42 op zondag (twee-uurlijks, onpaar).
Verder rijdt de laatste L-trein richting St Niklaas op normale dienstregeling, de laatste richting Antwerpen met een vertraging van 49 minuten.
Voor de IC G rijden de twee eerste treinen richting Oostende op zaterdag volgens de normale dienstregeling, op zondag rijdt de laatste naar Antwerpen normaal.
Grtz,
Maikel
Ik vind dat ze dit slecht hebben opgelost.
Waarom steekt de NMBS zoveel geld in al die bussen, terwijl ze zelf over het beste alternatief beschikken. (namelijk lijn 52 & 54 & 59 zelf).
Waarom moet dienen trein uit Oostende doorrijden tot Beveren???
Voor die 2 man en een paardekop dan nog wel.
Ze hadden die gewoon vanuit FSN moeten omlijden via Puurs naar FN. (Als IC.)
En een tweede trein voorzien tussen FSN & FN (via Puurs) die in Temse, Bornem, Puurs & Antwerpen stopt.
Zo konden ze vanuit Antwerpen ook hun rechtstreekse treinen naar Oostende behouden, en die 2de trein geeft dat in FSN aansluiting op de IC naar Kortrijk/Lille Flandres.
Ook voor de L treinen tussen FSN & FN is er een beter alternatief.
Ze kunnen dat treintje laten rijden tot in Zwijndrecht, ze beschikken daar zelf over een uitwijkspoor.
In Zwijndrecht hoeven de reizigers nog geen 800 meter te gaan voor de tramhalte, die de haltes Diamant & Astrid (Centraal station) om de 5 minuten aandoen.
Voor het personeel hoeven ze het alvast niet te doen, zowel depot FSN als FN kennen de lijnen, met een lichte aanpassing van de diensten was dit perfect mogelijk.
Ik heb vorig weekend moeten werken, en het vlotte langs geen kanten in Antwerpen Centraal. De reizigers hebben dat bus systeem langs geen kanten door, en ze vertrouwen dit blijkbaar ook niet.
Waarom steekt de NMBS zoveel geld in al die bussen, terwijl ze zelf over het beste alternatief beschikken. (namelijk lijn 52 & 54 & 59 zelf).
Waarom moet dienen trein uit Oostende doorrijden tot Beveren???
Voor die 2 man en een paardekop dan nog wel.
Ze hadden die gewoon vanuit FSN moeten omlijden via Puurs naar FN. (Als IC.)
En een tweede trein voorzien tussen FSN & FN (via Puurs) die in Temse, Bornem, Puurs & Antwerpen stopt.
Zo konden ze vanuit Antwerpen ook hun rechtstreekse treinen naar Oostende behouden, en die 2de trein geeft dat in FSN aansluiting op de IC naar Kortrijk/Lille Flandres.
Ook voor de L treinen tussen FSN & FN is er een beter alternatief.
Ze kunnen dat treintje laten rijden tot in Zwijndrecht, ze beschikken daar zelf over een uitwijkspoor.
In Zwijndrecht hoeven de reizigers nog geen 800 meter te gaan voor de tramhalte, die de haltes Diamant & Astrid (Centraal station) om de 5 minuten aandoen.
Voor het personeel hoeven ze het alvast niet te doen, zowel depot FSN als FN kennen de lijnen, met een lichte aanpassing van de diensten was dit perfect mogelijk.
Ik heb vorig weekend moeten werken, en het vlotte langs geen kanten in Antwerpen Centraal. De reizigers hebben dat bus systeem langs geen kanten door, en ze vertrouwen dit blijkbaar ook niet.
omdat ge 1 met de brug in boom zit, twee een stuk enkelspoor hebt is het dus drie niet echt realiseerbaar om meer treinen langs daar te sturen, het probleem zit hem vooral bij de brug van boom.
in de tijd van de goederen (toen ik dus nog met de 51 langs daar kwam) was de regeling eenvoudig, de scheepvaart liet twee maal per uur de brug neer waardoor je telkens een opening had van een 10 tal minuten waarom alles moest gebeuren, dit is natuurlijk een praktisch probleem waaraan uw treinverkeer onderworpen is, je moet ook weten dat in normale weekends daar totaal geen verkeer is op die brug en dan staat ze zelfs 24/24 helemaal open. dat is dus altijd al een zwakke schakel geweest op L52 die brug
in de tijd van de goederen (toen ik dus nog met de 51 langs daar kwam) was de regeling eenvoudig, de scheepvaart liet twee maal per uur de brug neer waardoor je telkens een opening had van een 10 tal minuten waarom alles moest gebeuren, dit is natuurlijk een praktisch probleem waaraan uw treinverkeer onderworpen is, je moet ook weten dat in normale weekends daar totaal geen verkeer is op die brug en dan staat ze zelfs 24/24 helemaal open. dat is dus altijd al een zwakke schakel geweest op L52 die brug
Tot Boom is het dubbelspoor, veder kunnen de treinen elkaar nog kruisen in Puurs & Temse. Dus dat is totaal geen probleem.Steven schreef:omdat ge 1 met de brug in boom zit, twee een stuk enkelspoor hebt is het dus drie niet echt realiseerbaar om meer treinen langs daar te sturen, het probleem zit hem vooral bij de brug van boom.
Wat die brug betreft, normaal staat die in't weekend idd gans de tijd open, maar nu is ze dicht en blijft die dicht. Dat scheepsverkeer is daar ook te verwaarlozen.