Nog 16 jaar wachten op Ijzeren Rijn
Nog 16 jaar wachten op Ijzeren Rijn
BRUSSEL - De Belgische spoorwegen willen pas op zijn vroegst in 2022 een volledige ingebruikname van een gemoderniseerde IJzeren Rijn. Dat blijkt uit de planning van infrastructuurbeheerder Infrabel. Intussen zoeken de Belgische politici een akkoord met Nederland voor een snellere beperkte heropening van het korte spoortraject van Antwerpen naar het Ruhrgebied. Dat schrijft De Tijd maandag.
Hier verder lezen: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 022006_015
Hier verder lezen: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 022006_015
,,IJzeren Rijn in 2022'' is een kwakkel
BRUSSEL - Dat de IJzeren Rijn pas in 2022 volledig in gebruik zal worden genomen, is een kwakkel. Dat heeft staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, Bruno Tuybens (SP.A), woensdag in de bevoegde kamercommissie geantwoord op vragen van de VLD.
Maandag doken in de media berichten op als zou uit de plannen van Infrabel, de NMBS-entiteit die de infrastructuur beheert, blijken dat de IJzeren Rijn ten vroegste tegen 2022 volledig in gebruik wordt genomen. Tuybens ontkende dit woensdag in de Kamer ten stelligste.
De regering trekt tussen 2010 en 2014 de nodige middelen uit voor de spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied om tegen 2015 een structurele oplossing te hebben, luidde het. vmj
Bron: http://www.standaard.be/Kanaal/Index.as ... anaalid=18
Maandag doken in de media berichten op als zou uit de plannen van Infrabel, de NMBS-entiteit die de infrastructuur beheert, blijken dat de IJzeren Rijn ten vroegste tegen 2022 volledig in gebruik wordt genomen. Tuybens ontkende dit woensdag in de Kamer ten stelligste.
De regering trekt tussen 2010 en 2014 de nodige middelen uit voor de spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied om tegen 2015 een structurele oplossing te hebben, luidde het. vmj
Bron: http://www.standaard.be/Kanaal/Index.as ... anaalid=18
Dat moet trouwens toch niet perse een ondertunneling zijn! Er kan daar toch ook iets aangelegd worden zoals op HSL 4 aan het Peerdsbos! Een doodeenvoudige tunnelkoker, maar dan bovengronds!JPL107 schreef:Tot Roermond zal het geen probleem zijn maar daarna loopt het traject langs een woonwijk en door het beschermde natuurgebied De Meinweg. Misschien een ondertunneling of alternatief traject. Dat gaat wel kostelijk worden.
financieel gezien is dat niet zo doodeenvoudig vrees ikTrainspotterke schreef:Dat moet trouwens toch niet perse een ondertunneling zijn! Er kan daar toch ook iets aangelegd worden zoals op HSL 4 aan het Peerdsbos! Een doodeenvoudige tunnelkoker, maar dan bovengronds!JPL107 schreef:Tot Roermond zal het geen probleem zijn maar daarna loopt het traject langs een woonwijk en door het beschermde natuurgebied De Meinweg. Misschien een ondertunneling of alternatief traject. Dat gaat wel kostelijk worden.

http://www.refdag.nl/artikel/1250428/Be ... +Rijn.html
http://news.google.be/news?hl=nl&ned=&q ... uws+zoekenBelgië klaar voor gebruik IJzeren Rijn
BRUSSEL (ANP) - De Belgische spoorbeheerder Infrabel is klaar om een beperkt aantal goederentreinen te laten rijden over de IJzeren Rijn, de ongebruikte spoorlijn van België door Nederland naar Duitsland.
„Ons plan en budget liggen klaar”, zei een woordvoerder dinsdag. „Maar een invoeringsdatum hangt af van politiek overleg tussen de ministers van de betrokken landen.”
De Belgische spoorbeheerder wil circa vijftien treinen per dag laten rijden van de Antwerpse haven naar het Duitse Ruhrgebied. De verbinding is interessant voor vervoerders, omdat zij korter en sneller is dan bestaande goederenlijnen.
Vooralsnog gaat het om treinen van vervoerder Dillen en Le Jeune Cargo (DLC). Maar andere bedrijven zijn welkom, aldus Infrabel. Voor de beperkte ingebruikstelling van de historische lijn wil Infrabel 39,9 miljoen euro reserveren.
De historische lijn is in Nederland omstreden omdat de rails door een natuurgebied voert. Het spoortracé was jarenlang inzet van arbitrage tussen Nederland en België. Door de uitspraak moest Nederland het historische doortochtrecht van België erkennen. Sindsdien heeft Infrabel een project voorbereid om de lijn snel in gebruik te nemen voor enkele treinen.
In Nederland is eind 2005 oponthoud ontstaan op het stukje tussen Weert en Budel. Een project om de rails hier op te knappen, stuitte op verzet. De Nederlandse netwerkbeheerder ProRail bleek niet over de juste vergunningen te beschikken.