Ik denk dat veel problemen ook komen door het feit dat iedereen het veel te gemakkelijk heeft tegenwoordig en veel te hoge verwachtingen heeft.
Een spoorwegonderneming is een technisch enorm complexe zaak en ook een heel dure zaak. Ik heb zelf onlangs het nieuwe Traffic Control Centre van Infrabel bezocht waar iedere trein in Belgie in real-time op de voet wordt gevolgd.
Toch verwacht iedereen dat er nooit iets mis gaat en als er iets mis gaat men onmiddellijk op de hoogte wordt gebracht en dat er onmiddellijk iets aan gedaan wordt. Onze verwachtingen zijn gewoon veel te hoog geworden en niemand heeft tegenwoordig ook nog geduld. Bovendien zit iedereen dan nog eens te klagen over de prijs van een treinticket terwijl dit eigenlijk minstens 5 keer zo duur zou moeten kosten om alle kosten te kunnen dekken.
Toen ik 40 jaar geleden de trein nam ging iedereen braaf in een wachtzaal zitten wachten tot 5 minuten voor vertrek de deuren naar het perron werden opengemaakt. Iedereen moest dan langs een hokje met een man met een paarse pet die de kaartjes knipte, anders kwam je het perron niet op. Agressie op de trein was onbestaande en graffiti op treinen zag je nergens. Iedereen had ook respect voor het personeel. Vertragingen waren er ook niet ondanks de veel minder betrouwbare stoomtreinen. Ik zeg niet dat we terug moeten naar die situatie maar misschien is het goed er eens op te wijzen dat het ooit anders is geweest.
,,Ik moest vijf euro betalen omdat de trein vertraging had''
kort samengevat kijk is achterom, zie wat je hebt, wees steeds blij met alles wat goed gaat, blijf niet hangen rond dat ene negatieve moment, je maakt uw eigen leven zuur, zijn we hier al niet kort genoeg?
wat onze verwachtingen van de treinen betreft zijn die altijd hoog, maar de ketting is idd maar zo stevig als de zwakste schakel, als met die ene schakel iets gebeurd heeft de rest van de ketting er ook last van, dat is nooit anders geweest en zal nooit anders worden. de manier waarmee we omgaan met het probleem zal mee bepalen hoe we ons voelen.
denk dat vele bijvoorbeeld ook al vergeten zijn dat het nog geen 20 jaar geleden treinen waren met houten banken!!
tja de mensen willen altijd maar meer meer en meer en ze vinden het altijd ma logischer ook op het moment dat dat "meer" er dan is.
wat onze verwachtingen van de treinen betreft zijn die altijd hoog, maar de ketting is idd maar zo stevig als de zwakste schakel, als met die ene schakel iets gebeurd heeft de rest van de ketting er ook last van, dat is nooit anders geweest en zal nooit anders worden. de manier waarmee we omgaan met het probleem zal mee bepalen hoe we ons voelen.
denk dat vele bijvoorbeeld ook al vergeten zijn dat het nog geen 20 jaar geleden treinen waren met houten banken!!
tja de mensen willen altijd maar meer meer en meer en ze vinden het altijd ma logischer ook op het moment dat dat "meer" er dan is.
.Adler schreef: Toen ik 40 jaar geleden de trein nam [...] Vertragingen waren er ook niet ondanks de veel minder betrouwbare stoomtreinen.
Met het grootste deel van je bijdrage kan ik het eens zijn, maar dat er geen vertragingen geweest zouden zijn??? Vergeet niet dat dit forum ook gelezen en gevuld wordt door vijftigers.
En wat dat gebrek aan betrouwbaarheid van stoomlocs betreft: dat geloof ik ook niet. De locomotieven waren aan vaste teams toegewezen, wat maakte dat een defect als een persoonlijke kaakslag voor het team overkwam. Bovendien is het vooral de elektronica die het moderne materieel zo kwetsbaar maakt: het kleinste foutje zorgt voor alarm (wordt geregistreerd). Idem dito voor spoortoestellen e.d.: die werden zo goed als altijd van ter plaatse bediend, en kleine problemen konden a.h.w. door het plaatselijke personeel opgelost worden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
In elk geval waren er toen minder vertragingen dan nu ondanks het feit dat men niet beschikte over al de elektronische middelen van vandaag.overweg13 schreef: Met het grootste deel van je bijdrage kan ik het eens zijn, maar dat er geen vertragingen geweest zouden zijn???
Dat er nu zoveel vertragingen zijn komt mijns inziens vooral door het feit dat veel lijnen op de spitsuren reeds tot bijna de limiet van hun capaciteit worden gebruikt. Een baanvak kan ook maar een beperkt aantal treinen per uur verwerken. Neem nu de lijn 25/27. In de avondspits moeten de treinen als het ware aanschuiven om Berchem binnen te geraken. Tussen Mechelen en Berchem is het bijna elke avond prijs. Het gebeurt bijna nooit dat een trein niet moet vertragen of stoppen wegens een vooroprijdende trein.
De politici die soms ondoordachte maatregelen nemen om altijd maar meer reizigers (gratis) op de trein te krijgen zouden ook beter eerst even nadenken of dit allemaal wel kan en wat de gevolgen zijn.
.Adler schreef: De politici die soms ondoordachte maatregelen nemen om altijd maar meer reizigers (gratis) op de trein te krijgen zouden ook beter eerst even nadenken of dit allemaal wel kan en wat de gevolgen zijn.
Correct: dat geldt ook voor de bussen van De Lijn. Daar rijden er nu al zoveel van, dat ze elkaar voor de wielen rijden. Ik heb niets tegen frequente trein- en busdiensten, maar als die nog frequenter moeten worden om het keispubliek dat (bijna) gratis meerijdt, dan is er iets fout.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13