Modernisatie M5
als de deurbediening van zo'n gerenoveerde M5 compatibel wordt gemaakt met de deurbediening van M6 dan moeten we nog 7 andere rijtuigen M5-B renoveren en een rijtuig M6-A (met M5 td kabels) toevoegen en we hebben 1 moderne dubbeldek treinMechanik schreef:In Cuesmes staat er al 1 Bdx rijtuig klaar om gemoderniseerd te worden
(M5-A zouden wegens gebrek aan beenruimte beter omgevormd worden tot M5-B)
Vraagje, gaan de gemodernizeerde M5's gehomologeerd worden voor 160 km/u?
dit is wel afwijkend van jouw antwoord enkel replies geledenSteven schreef:omdat dit niet nodig is en een zotte kost, als ze bij aanpassing van de M5 de eerste klasse dezelfde stoelen gaan gebruiken van de M6 is uw probleem ook van de baan.
zover ik weet gaan M5 als volgt aangepast worden
tafeltjes
vuilbakjes
bagagerekken
vernieuwde zetels
kleuren interieur en buitenkant
Steven schreef:zover ik weet gaat het enkel om aanpassing aan binnekant en de kleur van de buitenkant, zelfs de stuurposten zouden onaangepast blijven
daarbij zal een modernizatie zoals jij ze nu uitlegt geen extra beenruimte in 1ste klasse geven.
M6 voor 1ste klasse in M5 trein is geen weggesmeten geld omdat de M5-A herbruikt kunnen worden als M5-B
vandaag telt de M5 reeks 130 rijtuigen : 18 Bx, 15 A en 97 B.
als 20 aangepaste M6-A toevoegd dan zal de M5 reeks 150 rijtuigen tellen: 18 Bx, 112 B en 20 M6-A
de enige factor waarbij je kan gewagen van extra kosten is het feit of een gerenoveerde M5 compatibel zal zijn met een niet-gerenoveerde M5, zodat men de de M6-A maar 1 maal dient aan te passen of 2 maal.
En SIV's (informatiedisplays) ? Zou een kemel zijn moesten ze die nu nog vergeten , aangezien die zelfs nu op de CityRail-stelletjes te vinden zijn ..Steven schreef:zover ik weet gaan M5 als volgt aangepast worden
tafeltjes
vuilbakjes
bagagerekken
vernieuwde zetels
kleuren interieur en buitenkant
En verder .. vernieuwde zetels .. type M6 zoals we ook in de Break gaan krijgen of een nieuw type ? Als het M6 type zetels worden hoop ik wel dat men die enkel in 2de klasse gebruikt , 1ste klasse moet (fluwelen) zetels van de gerenoveerde klassiekjes krijgen of toch ten minste een aangepaste M6 zetel met andere bekleding.Ik ben niet tevreden met enkel meer beenruimte in 1ste klasse , de andere accommodatie moet er ook naar zijn (vooral isolatie !!)

Steven,Steven schreef:effe duidelijk maken dat als men zoals bij de klassieke stellen doet de bestaande banken niet zal herbruiken bij de renovatie maar men er nieuwe zal inzetten dus uw punt van beenruimte vervalt, want stelt men deze op zoals men wil
normaal is er in 1ste klasse meer beenruimte dan in 2de klasse, waardoor er minder zetel rijen geplaatst kunnen worden.
met uitzondering van dat liliputterbankje onder de trap in tweede klasse is het aantal rijen in 1ste en 2de klasse gelijk in M5.
Het plaatsen van en ander type van stoel gaat geen extra beenruimte geven, tenzij je de stoelen niet langer aligneert met de ruiten...
ok carlos voorstel kost geld (M6 kost zo'n 2.3 miljoen euro per rijtuig) maar je hebt idd ook 20 extra rijtuigen (dus extra capaciteit), terwijl de echte meerkost beperkt is het compatibel maken (1 maal of 2 maal).
in ms96 1ste klasse zijn de zitbanken wel gealigneerd met de vensters.Steven schreef:eindelijk je hebt het door dat ik niet naar de vensters wil kijken voor de extra ruimte, wat al eerder gebeurd is op ander materieel (zie ms96)
de niet alignatie komt enkel voor in 2de klasse.
1ste klasse rijtuigen waarbij de zetels niet gealigneerd zouden zijn met de vensters zouden door de 1ste klasse reiziger niet geapprecieerd worden.
het kreeren van extra beenruimte door de zetels te veschuiven zou de capaciteit van het M5-A rijtuig met zo'n 12% verminderen. Deze capaciteitsvermindering dient ook als kost meegerekend te worden.
HLN: 130 dubbeldektreinen NMBS krijgen opfrisbeurt
Treinconstructeur Bombardier gaat 130 dubbeldektreinen van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS opfrissen.... Ze krijgen nieuwe zittingen en ramen, elektrische deuren, nieuwe bagagedragers en airconditioning in het bestuurderscompartiment.
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_42 ... egorieArt6
DUS geen airco voor de passagiers en geen nieuwe zetels (enkel zittingen).
zoals reeds gezegd ik hoop dat ze al die rijtuigen omvormen tot rijtuigen 2de klasse en dat ze M6 rijtuigen gebruiken voor 1ste klasse.
Treinconstructeur Bombardier gaat 130 dubbeldektreinen van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS opfrissen.... Ze krijgen nieuwe zittingen en ramen, elektrische deuren, nieuwe bagagedragers en airconditioning in het bestuurderscompartiment.
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_42 ... egorieArt6
DUS geen airco voor de passagiers en geen nieuwe zetels (enkel zittingen).
zoals reeds gezegd ik hoop dat ze al die rijtuigen omvormen tot rijtuigen 2de klasse en dat ze M6 rijtuigen gebruiken voor 1ste klasse.
volgende de berichten die ik tot nu toe altijd geweten heb (intern nmbs) ging men aan de stuurposten juist niets doen, de vernieuwde klassiekjes hebben ook nieuwe zittingen, maar in realiteit zijn dat compleet nieuwe banken, het is te zien hoe ze het woordje zitting invullen he. in de laatste nieuwe klassiek, model CR staan in de multifunctionele ruimte zelfs de zelfde klapbankjes als in de M6 multifunctionele ruimte dus roep niet te snel zoals ik al eerder zei, dit is wederom maar een krantenbericht, altijd een pakje zout bij de hand houden en afwachten wat het echte resultaat gaat worden.