Blauw Belgisch rijtuig op Kijfhoek (NL) vandaag!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Rolandrail

Blauw Belgisch rijtuig op Kijfhoek (NL) vandaag!

Bericht door Rolandrail »

Hallo,

Vanmiddag stond er een ouder type blauw Belgisch rijtuig op emplacement Kijfhoek met kort nummer 17815, lang nummer 60 88 99 40 035-2. Verstuurd van Antwerpen Schijnpoort naar Kijfhoek met verder onbekende bestemming, beplakt met een "Verklaring van loopbaarheidsgeschiktheid".
Een foto van het rijtuig vind u hier: http://home.planet.nl/~rolandrail/blauwmettralies.jpg
Iemand enig idee wat het rijtuig komt doen in Nederland en/of waarvoor het naar Nederland is gestuurd?

Benieuwde groeten, Roland
paljas

Bericht door paljas »

sluikstorten mss?
msts.be

Bericht door msts.be »

Roland ,

Dit rijtuig is een generatorwagen voor de vroegere EXPO-treinen , waarbij er geen loc aan de rijtuigen gekoppeld was maar ze wel van stroom moesten voorzien worden.Dit werd d.m.v. deze rijtuigen gedaan.Ze zijn omgebouwd van RIC-pakwagens van de jaren '30 als ik mij niet vergis , diegene gebouwd door Ragheno.Er staat nog zo'n originele pakwagen in Haine-Saint-Pierre , ik heb ook een foto daarvan van de laatste rit met de 29.013 naar daar.Ik zal hem eens opzoeken ..

Wat het in Nederland komt doen is mij een raadsel , aangezien er bij moderne rijtuigen geen generatorrijtuig meer nodig is (aangezien die toch met 1500V gevoed worden ..) , tenzij de loc geen verwarming heeft en men de rijtuigen met de 380V leiding voedt .. Misschien kan het ook naar een Nederlandse museumvereniging gaan , dat lijkt me nog het meest logische , aangezien hij binnen het RIC-profiel valt en bepaalde rijtuigen van stroom kan voorzien..
paljas schreef:sluikstorten mss?
Als dat het geval was konden ze hem evengoed naar Luxfer brengen :roll:
Shrek

Bericht door Shrek »

zou dat ding nog werken? :P
spoorfreak

ex. Generatorrijtuig

Bericht door spoorfreak »

Het desbetrteffende rijtuig is verkocht aan de"Stoomstichting Nederland"
edje

Bericht door edje »

De Stoomstichting Nederland SSN, heeft al een mooie set belgische rijtuigen, daar past hij dus mooi bij.
Afbeelding
paljas

Bericht door paljas »

coole foto Edje!!
Daniël

Bericht door Daniël »

edje schreef:De Stoomstichting Nederland SSN, heeft al een mooie set belgische rijtuigen
Overigens zijn dat toch wel wat aparte Belgische rijtuigen... volgens het toelatingsraster zijn ze namelijk niet toegelaten in België :lol:
Jochen

Bericht door Jochen »

Amai, da ding heeft maaaaanden op't schijnpoort gestaan...
Breva

Blauwe Pakwagen

Bericht door Breva »

Beste MSTS,
Ik heb voor de SSN mee gewerkt aan de aankoop van de pakwagen. Het is een mooi rijtuig en past perfect bij de stam K1As die wij hebben. Afgezien van de generator, die er los in zit, is ie nog helemaal origineel van binnen. 17.815 was zijn Expo nummer, daarvoor was het de 17.005 en ik neem aan, origineel de 14.005. Hij werd in 1933 gebouwd door Ateliers Germain. Helaas is het plaatje recentelijk nog gestolen, maar ik heb er een foto van.
Graag hadden wij er nog meer informatie over. Zou je mij bv een kopie van de foto van de pakwagen in Haine St. Pierre willen geven? Graag had ik ook geweten, wat het lot is/was van de anderen. Ik weet het volgende:

17.001 - NMBS
17.005 - SSN
17.008 - BVS, gesloopt 2005
17.010 - Walter Ley, Montzen

? 17.019 )
? 17.020 ) NMBS, No.s 8 en 9 van de koninklijke trein

Wat was het verschil tussen de twee 'Lange RIC ' bestellingen 14.001 - 15 en 14.016 - 20?
Hoe is het interieur van de 'twee 'koninklijke' pakwagens, als dat inderdaad de 17.019 en 20 zijn.

Alle andere informatie over de geschiedenis van de Lange RIC en zijn susters is welkom.

En Jochen, Ja, het heeft 5 maanden geduurd. De aankoop en keuring waren erg ingewikkeld, maar de mensen waren vriendelijk en behulpzaam, en zo is het uiteindelijk toch gelukt.

Er is ook een foto te zien op de website van Peter Breedijk: http://www.pbreedijk.nl/ (Zaterdag 17 Maart), samen met een recente foto van de werkzaamheden aan de 21 025 (ex Vennbahn) die wij heel grondig aaanpakken.

Breva
Bijlagen
De 17.005 in Kijfhoek, kort voor zijn vertrek naar Rotterdaam Noord op 10 Maart 2007
De 17.005 in Kijfhoek, kort voor zijn vertrek naar Rotterdaam Noord op 10 Maart 2007
Lange RIC.jpg (222.75 KiB) 7596 keer bekeken
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Je moet dit rijtuig eens goed vergelijken met de andere generator rijtuigen, die hun dak is helemaal anders! (Geen koepel, en aanpassing in het midden).
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bibke

Bericht door Bibke »

Wat was de functie eigenlijk in die wagons?
Ik herinner me nog dat er vroeger (jaren 60, 70 en begin jaren 80) steeds één rijtuig in een stam zat met zulk een koepel.
bobby

Bericht door bobby »

Bibke schreef:Wat was de functie eigenlijk in die wagons?
Ik herinner me nog dat er vroeger (jaren 60, 70 en begin jaren 80) steeds één rijtuig in een stam zat met zulk een koepel.
dit zijn generator-wagens.
sterpenich

Bericht door sterpenich »

Herinner me dat zulke wagens inderdaad in de jaren 60-70 meereden als pakwagen op het einde van M1 rijtuigen. Spreek hier van de dieseltjes van antwerpen richting lier en verder.
Zouden ze achteraf tot generatorwagen omgebouwd zijn? Om bijvoorbeeld te dienen op de lijn luik-gouvy bij M3's vóór er die aangepaste diesels waren?
Slos

Bericht door Slos »

@ConducLK: Is de info op belrail.be dan verkeerd? Hier staat 17002 als generatorwagen?
Ik weet dat er 6 generatorwagens bestaan, dit zijn omgebouwde PW D (14m) 77018 - 77023 (die zonder koepel). Hoeveel generatorwagens bestaan er van dit type (omgebouwde PW Ds 18m)?
Plaats reactie