Interessant artikel op de NMBS-websiteover GSM-R dat nu volop geïnstalleerd wordt.
Heeft er al iemand een mast gezien? Verschillen die qua "look" van de gewone GSM-masten?
Dat wordt dus een nieuwe hobby: GSM-R-masten spotten
Patrick schreef:Interessant artikel op de NMBS-websiteover GSM-R dat nu volop geïnstalleerd wordt.
Heeft er al iemand een mast gezien? Verschillen die qua "look" van de gewone GSM-masten?
Langs lijn 12 zijn verleden jaar verschillende nieuwe masten gebouwd, dus ik veronderstel dat die speciaal voor GSM-R zijn.
Onder andere tussen Kapellen en Heide en juist voorbij Heide.
In de Metro van vandaag en in GVA van afgelopen weekend staan ook artikels over GSM-R met een foto van een stuurpost van een AM-96 denk ik. http://www.metrotime.be/UserFiles/DigiP ... 411-12.pdf
Er is zelfs een speciale website van de NMBS over GSM-R ! (de wonderen zijn de wereld niet uit )
In Welle staat sinds een halfjaar naast het perron ook een nieuwe mast, vermoedelijk zal GSM-R er ook wel iets mee te maken hebben, vooral aangezien daar 3 lijnen in de buurt liggen (89, 50 en 50A).
langs lijnen 12,25,27 is de gsm-r in dienst voor de benelux treinen, welke de volgende lijnen zullen zijn is nog niet geweten, maar ik vermoed lijnen 50A, 36 en 37 aangezien ze nu vooral 13-en en i11 stuurrijtuigen aan het voorzien zijn en ze over deze lijnen rijden.
Steven schreef:langs lijnen 12,25,27 is de gsm-r in dienst voor de benelux treinen, welke de volgende lijnen zullen zijn is nog niet geweten, maar ik vermoed lijnen 50A, 36 en 37 aangezien ze nu vooral 13-en en i11 stuurrijtuigen aan het voorzien zijn en ze over deze lijnen rijden.
Steven, op die kaart die je kan downloaden vind je de prioriteiten (0 tot 5).
De lijnen die je noemt en nog enkele andere hebben inderdaad kleur geel (Prio 1)
SIMPY.be schreef:Idd, voor GSM moeten er nog 3 omnidirectionele antennes op, misschien moeten ze er nog komen hé.
Moeten er niet per sé 3 zijn, maar meestal wel (bij bestaande GSM toch).
Het zijn trouwens geen omnidirectionele antennes zijn, maar directionele antennes met een openingshoek van +-120°.
bij 3 antennes kan je dus 360° bestrijken.
Minder antennes wordt gebruikt indien de dekking in 1 richting van een andere mast komt
Patrick schreef:Interessant artikel op de NMBS-websiteover GSM-R dat nu volop geïnstalleerd wordt.
Langs lijn 12 zijn verleden jaar verschillende nieuwe masten gebouwd, dus ik veronderstel dat die speciaal voor GSM-R zijn.
Onder andere tussen Kapellen en Heide en juist voorbij Heide.
In de Metro van vandaag en in GVA van afgelopen weekend staan ook artikels over GSM-R met een foto van een stuurpost van een AM-96 denk ik. http://www.metrotime.be/UserFiles/DigiP ... 411-12.pdf
Er is zelfs een speciale website van de NMBS over GSM-R ! (de wonderen zijn de wereld niet uit )
dentheo schreef:
Eigenaardig hoort dit nu niet bij Infrabel te staan ? Weten ze het bij nmbs ook niet meer ?
De website is van b-rail, dat kan dus zowel NMBS of Infrabel zijn.
Alle computertoepassingen zitten trouwens onder NMBS-Holding dacht ik.
Ja geraak er nog aan uit, aan die heilige drievuldigheid