Codes
Re: Codes
heeft te maken met remuitrusting, voor de vuist weg alles uitleggen kan ik niet, zou boeken es moeten open doenAdler schreef:Kan iemand vertellen wat de volgende codes betekenen op wagons en motorstellen?
KE-R-A
O-R-A
O-R
D (in cirkel)

de O staat alvast voor oerlikon, das het merk zeg maar ... de R is normaal hoge druk systeem aanwezig (bij noodremming)
KE zal (denk ik ) ook merk zijn, de A weet ik niet en die D in een cirkel ontgaat mij ook momenteel

Re: Codes
heeft met de rem te makenAdler schreef:Kan iemand vertellen wat de volgende codes betekenen op wagons en motorstellen?
KE-R-A
O-R-A
O-R
D (in cirkel)
O = oerlikon rem (fabrikant)
KE = KNORR en nog iets (ben vergeten wat en kan het hier niet onmiddelijk vinden)andere merken Bozie, Charmilles, Drolshammer, westinhouse, ... de nmbs gebruikt hoofdzakelijk oerlikon en Knorr onderdelen voor de remmen. (effe mijn boeken open gedaan dus)
R = hogedrukrem
A = autovariabel, da heeft te maken met het remgewicht. op goederenwagens zal je meestal een hendel zien staan die je moet verzetten al naargelang de wagen ledig of beladen is, als je een A ziet staan past het systeem zichzelf automatisch aan (aan het al dan niet ledig of beladen zijn)
D in cirkel gaat meestal om de dynamische rem en zal je op breaks en ms96 gezien hebben vermoed ik
Zal even een kort lijstje opmaken van veelgebruikte remmen:
O : Oerlikon , bijna op alle NMBS materieel te vinden met uitzondering van MW41 , HLE13 en HLR77.Waarom komt dit ? De Oerlikon-rem is feitelijk dezelfde als de KE-rem , en omdat Oerlikon werd overgenomen door Knorr ergens in de jaren '90 werd deze afkorting niet meer verder gebruikt en vervangen door KE op nieuw materieel.Op oud materieel is deze nog wel te vinden..
KE: Knorr-Elektrisch (volgens leo.org , link hieronder , is het feitelijk "Knorr-Bremse mit Einheitswirkung" = Gestandardiseerde Knorr-rem , maar ik houd het op Knorr-Elektrisch vermits bijna alle nieuw materieel met KE-remmen verschijnt en die vanzelfsprekend gestandardiseerd is
)
WS : Westinghouse , komt voor op Class'66..
Standen :
-G : Goederen of trage passagiers
-P : Passagiers <100 km/u en goederen <120 km/u
-R : Passagiers hoge drukrem (> 100 km/u) en goederen > 120 km/u (ME140/160, Sernam in Frankrijk, Parcel-IC in Duitsland)
-P2 : Enkel in Duitsland gebruikt en heeft enkel toepassing op de loc.De BR218 heeft als ik mij het goed herrinner een KE-GPP2R rem..
Verdere afkortingen :
-Mg : Uitgerust met magneetremmen
-D in cirkel : schijfremmen
-K in cirkel : uitgerust met kunststof remblokken (voorlopig enkel op goederenwagens te vinden)
-A : Zoals Steven al aanhaalde , dit is een rem met automatische lastaanpassing , de rem wordt dus aangepast aan de belading.. dit systeem komt echter vooral bij reizigersmaterieel voor , ben tot nu toe weinig goederenwagons tegengekomen waar dit aanwezig is.Een wagen is nu éénmaal G of P geremd , en een automatische lastaanpassing kan bij elk van de 2 types héél wat in de war sturen..
-E : Elektrische dynamische rem (= niet dezelfde E van de KE).Deze E wordt meestal na de standen gezet , bv. zo : KE-GPR-E
-H : Hydrodynamische rem (= rheostatische rem ? hier heb ik even hulp nodig..)
-M : Motorrem (Recuperatierem ?)
-mZ : 'mit Zusatzbremse' , komt bijna enkel in Duitsland voor , weet niet wat het betekent..
-ep (al dan niet in het geel of in een vierkantje) : Elektropneumatische rem
-NBÜ (in geel vierkantje) : Notbremsüberbrückung of noodremoverbrugging.Gelijkaardige systemen zijn in het buitenland te vinden maar gebruiken een andere afkorting (Frankrijk is nl. SAFI)
-Wb : Wervelstroomrem (enkel op 1 type materieel te vinden : ICE-3 !)
Ik geef toe een beetje gespiekt te hebben , want ik wist niet alle afkortingen.Op Leo.org vind je een vrij compleet overzicht over remmen.Enkel de moeilijke types zoals de MRP C-pn rem staan niet uitgelegd..
Edit : Voor de échte freaks heb ik deze pdf van het EBA nog gevonden waar álle remmen in omschreven staan , ook de bovengenoemde MRP C-pn..
Edit 1/03/2009: dode link EBA-pdf aangepast + aanvullingen
O : Oerlikon , bijna op alle NMBS materieel te vinden met uitzondering van MW41 , HLE13 en HLR77.Waarom komt dit ? De Oerlikon-rem is feitelijk dezelfde als de KE-rem , en omdat Oerlikon werd overgenomen door Knorr ergens in de jaren '90 werd deze afkorting niet meer verder gebruikt en vervangen door KE op nieuw materieel.Op oud materieel is deze nog wel te vinden..
KE: Knorr-Elektrisch (volgens leo.org , link hieronder , is het feitelijk "Knorr-Bremse mit Einheitswirkung" = Gestandardiseerde Knorr-rem , maar ik houd het op Knorr-Elektrisch vermits bijna alle nieuw materieel met KE-remmen verschijnt en die vanzelfsprekend gestandardiseerd is

WS : Westinghouse , komt voor op Class'66..
Standen :
-G : Goederen of trage passagiers
-P : Passagiers <100 km/u en goederen <120 km/u
-R : Passagiers hoge drukrem (> 100 km/u) en goederen > 120 km/u (ME140/160, Sernam in Frankrijk, Parcel-IC in Duitsland)
-P2 : Enkel in Duitsland gebruikt en heeft enkel toepassing op de loc.De BR218 heeft als ik mij het goed herrinner een KE-GPP2R rem..
Verdere afkortingen :
-Mg : Uitgerust met magneetremmen
-D in cirkel : schijfremmen
-K in cirkel : uitgerust met kunststof remblokken (voorlopig enkel op goederenwagens te vinden)
-A : Zoals Steven al aanhaalde , dit is een rem met automatische lastaanpassing , de rem wordt dus aangepast aan de belading.. dit systeem komt echter vooral bij reizigersmaterieel voor , ben tot nu toe weinig goederenwagons tegengekomen waar dit aanwezig is.Een wagen is nu éénmaal G of P geremd , en een automatische lastaanpassing kan bij elk van de 2 types héél wat in de war sturen..
-E : Elektrische dynamische rem (= niet dezelfde E van de KE).Deze E wordt meestal na de standen gezet , bv. zo : KE-GPR-E
-H : Hydrodynamische rem (= rheostatische rem ? hier heb ik even hulp nodig..)
-M : Motorrem (Recuperatierem ?)
-mZ : 'mit Zusatzbremse' , komt bijna enkel in Duitsland voor , weet niet wat het betekent..
-ep (al dan niet in het geel of in een vierkantje) : Elektropneumatische rem
-NBÜ (in geel vierkantje) : Notbremsüberbrückung of noodremoverbrugging.Gelijkaardige systemen zijn in het buitenland te vinden maar gebruiken een andere afkorting (Frankrijk is nl. SAFI)
-Wb : Wervelstroomrem (enkel op 1 type materieel te vinden : ICE-3 !)
Ik geef toe een beetje gespiekt te hebben , want ik wist niet alle afkortingen.Op Leo.org vind je een vrij compleet overzicht over remmen.Enkel de moeilijke types zoals de MRP C-pn rem staan niet uitgelegd..
Edit : Voor de échte freaks heb ik deze pdf van het EBA nog gevonden waar álle remmen in omschreven staan , ook de bovengenoemde MRP C-pn..
Edit 1/03/2009: dode link EBA-pdf aangepast + aanvullingen
Laatst gewijzigd door msts.be op 28 feb 2009, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Iets in de betekenis van "Toevoegings Rem".Vind het ook raar.Uit de duitse regelmentering weet ik wel da bijkomende cijferaanduidingen Zs1,Zs2,Zs3 etc wordne genaamd en Zs is hier dan ook de afkorting van Zusatz,wat in de cursus vertaald word als toevoegingsseinbeelden.-mZ : 'mit Zusatzbremse' , komt bijna enkel in Duitsland voor , weet niet wat het betekent..
http://www.feldbahn.de/vorbild/signale/s-dbal.html
Zusats Signalle zijn bijkomende snelheidscijferaanduidingen en aankodingingsseinbeelden,evenals voor naar "Gegengleis te gaan"
Dan zou je kunnen afleiden dat mZ "toevoegingsrem of snelheidsrem zou willen zeggen"
Ik heb wat gezocht op internet en ik heb het volgende gevonden.msts.be schreef:-mZ : 'mit Zusatzbremse' , komt bijna enkel in Duitsland voor , weet niet wat het betekent..
Een Zusatzbremse is een bijkomende rem op een lok die enkel op de lok alleen werkt en dus niet op de hele trein. Die rem wordt dan ook gebruikt bij het rangeren van de losse lok.
Steven, bij motorstellen begrijp ik dat niet goed, die vormen toch altijd een geheel? Werkt die rechtstreekse rem dan enkel op de wielen van het stuk waar de TB in zit? En wanneer wordt die dan gebruikt?Steven schreef:...alsook op de klassieke stellen en de varkensneuzen, bij deze laatste twee hebben die echter ook een elektrisch gedeelte
neen bij die motorstellen spreken we van een doorgaande rechtstreekse rem. je moet ze dus een beetje bezien zoals bij een locomotief al is de remkraan rechtstreekse rem compleet anders, het is zelfs zo dat deze stellen in normaal verkeer niet automatisch remmen. de automatisch doorgaande rem word daar enkel gebruikt bij noodgevallen (noodremming, defect aan de rechtstreekse rem).
de remkraan heeft een aantal zones waarin ze werkt
*de lossing stand
*gegradueerde elektrische rechtstreekse rem.
hierbij gaat de remkraan een stand innemen zoals jij hem als bestuurder plaats waardoor een elektrisch contact ontstaat via een sleepcontact. hiermee bepaal je de remwaarde die doorgegeven word naar de rechtstreekse rem die zich pneumatisch zal instellen dan. hiervoor dient ook het knopje elektrisch rem op de remkraan zelf. (te zien op de foto in het midden van het ronde metalen plaatje op de remkraan), als dit knopje uitstaat (voorzien in de stuurposten buiten dienst) gaat het elektrisch gedeelte van die remkraan ook buiten dienst.
de achterste zone van de remkraan kent nog drie bruikbare standen, pneumatisch lossing stand, neutrale stand, pneumatisch remming (alles rechtstreeks), dan staat er een eindeloopcontact die voor noodremming kan zorgen en nog een standje verder staat de remkraan afgezonder (zoals ze moet staan bij verlaten van een stuurpost (mensen die op dat moment juist buiten naast de stuurpost staan kunnen dit horen door het luid afblazen van de lucht aldaar = gemoderniseerde stellen, de oude hebben er iets minder last van)
op de foto zie je mij de remkraant vasthouden op het moment ik ze in de losing stand heb, (hendel staat op stand kortst bij de stuurtafel) om te remmen moet ik de hendel dus van de stuurtafel weg trekken.
hopelijk is het wat duidelijk en versta je dus dat deze remkraan niet inwerkt op de algemene leiding automatische rem van de trein (leiding 5bar) zoals het bij alle andere treinen dus wel gaat
de remkraan heeft een aantal zones waarin ze werkt
*de lossing stand
*gegradueerde elektrische rechtstreekse rem.
hierbij gaat de remkraan een stand innemen zoals jij hem als bestuurder plaats waardoor een elektrisch contact ontstaat via een sleepcontact. hiermee bepaal je de remwaarde die doorgegeven word naar de rechtstreekse rem die zich pneumatisch zal instellen dan. hiervoor dient ook het knopje elektrisch rem op de remkraan zelf. (te zien op de foto in het midden van het ronde metalen plaatje op de remkraan), als dit knopje uitstaat (voorzien in de stuurposten buiten dienst) gaat het elektrisch gedeelte van die remkraan ook buiten dienst.
de achterste zone van de remkraan kent nog drie bruikbare standen, pneumatisch lossing stand, neutrale stand, pneumatisch remming (alles rechtstreeks), dan staat er een eindeloopcontact die voor noodremming kan zorgen en nog een standje verder staat de remkraan afgezonder (zoals ze moet staan bij verlaten van een stuurpost (mensen die op dat moment juist buiten naast de stuurpost staan kunnen dit horen door het luid afblazen van de lucht aldaar = gemoderniseerde stellen, de oude hebben er iets minder last van)
op de foto zie je mij de remkraant vasthouden op het moment ik ze in de losing stand heb, (hendel staat op stand kortst bij de stuurtafel) om te remmen moet ik de hendel dus van de stuurtafel weg trekken.
hopelijk is het wat duidelijk en versta je dus dat deze remkraan niet inwerkt op de algemene leiding automatische rem van de trein (leiding 5bar) zoals het bij alle andere treinen dus wel gaat
- Bijlagen
-
- remkraan FVEL5.jpg (67.61 KiB) 8529 keer bekeken