Knal, grote vonk en vuurwerk

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Wover

Knal, grote vonk en vuurwerk

Bericht door Wover »

Hoi,

gisteren stond ik toevallig naast mijn auto op een parkeerplaats naast L29 ter hoogte van Y Kruisberg. Plots hoorde ik een diepe, redelijk luide knal en zag een mooi spektakel van een grote vonk die de hele omgeving verlichtte en dan nog wat vuurwerk op de bovenleiding. Daarna knetterde de bovenleiding nog een tiental seconden (hetzelfde geluid van wanneer er bv een trein net gepasseerd is).

Gelukkig had ik een zaklamp in de auto liggen (het was omstreeks 23.15u) en ik ben eens een kijkje gaan nemen, maar ik zag niets abnormaals aan de bovenleiding, alleen dat daar schijnbaar twee bovenleidingen naast elkaar hangen over een afstand van 100m (op een enkelsporige lijn dus).

Ik dacht dus eerst aan een bovenleidingsbreuk, maar dat was het niet, dus misschien een tak of een dier dat kortsluiting maakte op de bovenleiding, maar dat kan normaal toch niet, behalve als het de hele afstand tussen de sporen en de bovenleiding kan overbruggen?

Het was toch wel indrukwekkend, maar blijkbaar toch geen groot probleem, want een tiental minuutjes later reed er een trein voorbij die op het eerste zicht geen tractieproblemen of dergelijke had.

Misschien kan iemand toch wat duidelijkheid scheppen (paljas bv).

Alvast bedankt,

Wout
Adler

Re: Knal, grote vonk en vuurwerk

Bericht door Adler »

Wover schreef:Ik dacht dus eerst aan een bovenleidingsbreuk, maar dat was het niet, dus misschien een tak of een dier dat kortsluiting maakte op de bovenleiding, maar dat kan normaal toch niet, behalve als het de hele afstand tussen de sporen en de bovenleiding kan overbruggen?
Wout, om een kortsluiting te maken hoef je niet de hele afstand tussen de sporen en de bovenleiding te overbruggen. Een verbinding tussen de draden en de palen boven de draden is ook een kortsluiting. Dat is een veel kortere afstand (de lengte van die isolators). Wat er dan juist gebeurd is weet ik ook niet, misschien een dier?
paljas

Bericht door paljas »

Of een vogel die dacht om ergens een mooi plaatsje gevonden te hebben om te verpozen op een bliksemafleider of T-schakelaar... Komt geregeld voor! Of kan ook gewoon een kortsluiting zijn in een treinstel/loc...
Wover

Bericht door Wover »

Op het moment van de knal was er geen trein aanwezig, dus ik gok op een dier.

Op een van de bovenleidingspalen waar het ergens geweest kon zijn stond inderdaad een bliksemafleider (2 antennes die schuin staan).
Adler

Bericht door Adler »

Wover schreef: Op een van de bovenleidingspalen waar het ergens geweest kon zijn stond inderdaad een bliksemafleider (2 antennes die schuin staan).
Wout, die 2 staven in de vorm van een V zijn inderdaad een beveiliging tegen overspanning op de bovenleiding bv. door blikseminslag.
De ene staaf is verbonden met de 3000V, de andere staaf is geaard.
Als er nu een overspanning optreedt zal onderaan waar de staven het dichtst bijeen komen een vlamboog ontstaan. Door de hitte stijgt deze boog op maar omdat de afstand tussen de staven dan groter wordt dooft die vanzelf uit.
Als er een dier tussen die 2 staven terecht komt krijgt die dus 3000V op hem.
Patrick

Bericht door Patrick »

Wat deed jij daar zo laat op een parkeerplaats in het donker :shock: :D
Wover

Bericht door Wover »

Raampjes open, boenkmuziek op en sigaretje opsteken :P

Daar gaat mijn imago hier op het forum :lol:
paljas

Bericht door paljas »

Wover schreef:Raampjes open, boenkmuziek op en sigaretje opsteken :P

Daar gaat mijn imago hier op het forum :lol:
van die "rare" sigaretjes zekers...?
Wover

Bericht door Wover »

Neenee, daar word ik duizelig van en dan kan ik niet meer met den auto rijden (wat zoiezo ni mag ook ni ;))
Plaats reactie