Zuid Duitsland
Zuid Duitsland
Onze favoriete (mijn echtgenote en ikzelf) vakantiestreek is het zuiden van Duitsland, dus heel het deel vanaf het Berchtesgadener land, via Garmisch en Mittenwald, zo naar Oberstdorf tot Freiburg in het Zwarte woud. Dus een ruime keuze aan verschillende treinen en zichten.
Hierbij al een paar foto's. De rest volgt, indien interesse, op regelmatige tijdstippen.
Hierbij al een paar foto's. De rest volgt, indien interesse, op regelmatige tijdstippen.
- Bijlagen
-
- Uitrit van het station Berchtesgaden in richting Bad Reichenhall, met nog steeds mechanische seinen
- uitrit Berchtesgaden Hbf.jpg (167.07 KiB) 3959 keer bekeken
-
- Treinstel reeks 4023 van de öBB in Berchtesgaden
- OBB- 4023 in Berchtesgaden.jpg (197.82 KiB) 3959 keer bekeken
-
- Dispolok ER-20 van de ALEX, de Allgäu Express in Immenstadt
- Alex Dispolok in Immenstadt.jpg (142.47 KiB) 3959 keer bekeken
Laatst gewijzigd door peter74 op 18 apr 2007, 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Deel 2
- Bijlagen
-
- Treinstel reeks 642 van de DB in Sonthofen (Allgäu)
- DB-642 in Sonthofen.jpg (116.91 KiB) 3953 keer bekeken
-
- Treinstel van de BSB reeks VT-11 in Elzach (Schwarzwald)
- BSB VT-11 in Elzach.jpg (164.66 KiB) 3953 keer bekeken
-
- Treinstel VT-11 van de BSB (samen met echtgenote) in Elzach (Schwarzwald)
- BSB Vt-11 in Elzach met echtgenote.jpg (167.23 KiB) 3953 keer bekeken
De loks van de Alex worden ingezet (met eigen wagens) tussen München en Oberstdorf via oa.Kempten en Immenstadt, in een uurvaste verbinding
Het beste is het gedeelte tussen Immenstadt en Oberstdorf. Op dit stuk worden telkens twee loks gebruikt. Een aan de voorzijde van de trein en een een aan de achterzijde en dit omdat de Alex geen stuurstand rijtuigen heeft, en er in Oberstdorf (kopstation) geen mogelijkheid bestaat om om te lopen. (vijf perronsporen en een hele reeks afstelsporen maar....geen mogelijkheid om van kop te wisselen) Eens terug in Immenstadt wordt een lok afgekoppeld, en die blijft daar wachten op de volgende trein. Een goede gelegenhied om een babbeltje te maken met de machinist (meister) in de stuurkabine. (zeer vriendelijke mensen)
Immenstadt zelf is trouwens de moeite waard. Dit station ligt aan de "Allgäu bahn" een van de weinige dubbelsporige internationale lijnen in Dtsl zonder bovenleiding. Sneltreinen worden bijna altijd door twee dieselloks getrokken, van München tot in Lindau (bodensee
Het beste is het gedeelte tussen Immenstadt en Oberstdorf. Op dit stuk worden telkens twee loks gebruikt. Een aan de voorzijde van de trein en een een aan de achterzijde en dit omdat de Alex geen stuurstand rijtuigen heeft, en er in Oberstdorf (kopstation) geen mogelijkheid bestaat om om te lopen. (vijf perronsporen en een hele reeks afstelsporen maar....geen mogelijkheid om van kop te wisselen) Eens terug in Immenstadt wordt een lok afgekoppeld, en die blijft daar wachten op de volgende trein. Een goede gelegenhied om een babbeltje te maken met de machinist (meister) in de stuurkabine. (zeer vriendelijke mensen)
Immenstadt zelf is trouwens de moeite waard. Dit station ligt aan de "Allgäu bahn" een van de weinige dubbelsporige internationale lijnen in Dtsl zonder bovenleiding. Sneltreinen worden bijna altijd door twee dieselloks getrokken, van München tot in Lindau (bodensee
Ben je vanuit België naar ginder gegaan met de trein?
Vorige zomer ben ik met de trein naar Oberstdorf geweest. Naar Keulen met de Thalys om daar over te stappen op een rechtreekse IC tot Oberstdorf. Van Keulen tot Ulm werd die getrokken (en geduwd) door een br 101. In Ulm plaatste men twee diesellocs van het type 218 voor de trein. In Immenstadt waar van richting veranderd moest worden, koppelde men de twee diesellocs af en werd er aan de andere kant één voorgehangen die de trein tot in Oberstdorf moest slepen.
Een week later zijn we dan van Oberstdorf naar het Ötztal (A) gereden (over Lindau).
Hier heb je een fototje van een IC-trein, getrokken vanop de camping in Oberstdorf. Zijn bestemming is Hamburg dacht ik.
Vorige zomer ben ik met de trein naar Oberstdorf geweest. Naar Keulen met de Thalys om daar over te stappen op een rechtreekse IC tot Oberstdorf. Van Keulen tot Ulm werd die getrokken (en geduwd) door een br 101. In Ulm plaatste men twee diesellocs van het type 218 voor de trein. In Immenstadt waar van richting veranderd moest worden, koppelde men de twee diesellocs af en werd er aan de andere kant één voorgehangen die de trein tot in Oberstdorf moest slepen.
Een week later zijn we dan van Oberstdorf naar het Ötztal (A) gereden (over Lindau).
Hier heb je een fototje van een IC-trein, getrokken vanop de camping in Oberstdorf. Zijn bestemming is Hamburg dacht ik.
- Bijlagen
-
- IC Oberstdorf - Hamburg
- IC Oberstdorf.jpg (73.36 KiB) 3848 keer bekeken
Er zijn plannen om de lijn te elektrificeren van Geltendorf (München) tot Lindau. Het zou wel gaan om de enkelsporige lijn tussen Buchloe en Hergatz die over Memmingen gaat. De elektrificatie komt er op aandrang van de Zwitsers die de rittijd Zürich - München korter willen zien. Ze willen zelfs het project mee financieren (wat de Zwitsers wel meer doen).peter74 schreef:Immenstadt zelf is trouwens de moeite waard. Dit station ligt aan de "Allgäu bahn" een van de weinige dubbelsporige internationale lijnen in Dtsl zonder bovenleiding. Sneltreinen worden bijna altijd door twee dieselloks getrokken, van München tot in Lindau (bodensee
De dubbelsporige lijn over Kempten en Immenstadt zal waarschijnlijk gespaard blijven van den draad.
Wij gaan altijd met de wagen en verblijven dan in Oberstdorf (meestal een week) Prachtige streek om te wandelen en......treinen te bekijken.
Aanraders zijn buiten Oberstdorf zelf: Fischen, Sonthofen, Immenstadt, Oberstaufen en Kemten zelf, alhoewel, wat verder van Oberstdorf is zeker Füssen de moeite waard.
Voor degene die van de Allgäu bahn houden, hierbij een zeer goed link:
http://www.kbs970.de/
@Elgar: je mag me altijd een PM of e-mail sturen, wewonen blijkbaar niet ver van elkaar (15 min met de trein)
Aanraders zijn buiten Oberstdorf zelf: Fischen, Sonthofen, Immenstadt, Oberstaufen en Kemten zelf, alhoewel, wat verder van Oberstdorf is zeker Füssen de moeite waard.
Voor degene die van de Allgäu bahn houden, hierbij een zeer goed link:
http://www.kbs970.de/
@Elgar: je mag me altijd een PM of e-mail sturen, wewonen blijkbaar niet ver van elkaar (15 min met de trein)
De electrificatie Lindou-Memingen is voorzien voor 2012-2013Elgar schreef:Er zijn plannen om de lijn te elektrificeren van Geltendorf (München) tot Lindau. Het zou wel gaan om de enkelsporige lijn tussen Buchloe en Hergatz die over Memmingen gaat. De elektrificatie komt er op aandrang van de Zwitsers die de rittijd Zürich - München korter willen zien. Ze willen zelfs het project mee financieren (wat de Zwitsers wel meer doen).peter74 schreef:Immenstadt zelf is trouwens de moeite waard. Dit station ligt aan de "Allgäu bahn" een van de weinige dubbelsporige internationale lijnen in Dtsl zonder bovenleiding. Sneltreinen worden bijna altijd door twee dieselloks getrokken, van München tot in Lindau (bodensee
De dubbelsporige lijn over Kempten en Immenstadt zal waarschijnlijk gespaard blijven van den draad.
