Volgens die railcolor website wel: 'GSM-R is also needed to visit Aachen Hbf'.Joris schreef:Btw: zou die loc dan wel naar Aachen kunnen rijden, in tegenstelling tot de reeks 13?
Reeks 1801-1860
Ze zullen ook maar ATB-EG hebben (ATB-Eerste Generatie) en geen ATB-NG. ATB-EG laat slechts maximum snelheden toe tot 140 km/h.Steven schreef:1500v onder verminder vermogen daarmee dat het eigenlijk geen volwaardige 3spanningsloc is
Het is waarschijnlijk de bedoeling om niet verder dan Roosendaal te rijden onder 1,5 kV.
Hallo,
Wat mag er niet naar Aachen: 13 & 20 (de 20 heeft nog een tijdje gemogen, maar nu niet meer).
Groeten,
Joris De Mol
Het heeft iets te maken met het type motor. Bij mijn weten brengt dat type storingen ana de Indusi met zich mee, tussen de grens en Aachen HBf. Er ligt inderdaad 3 kv tot in het station, maar dat wil niet zeggen dat de NMBS de grens over mag. Btw: van de klassiekjes mogen er ook maar een beperkt aantal normaal tot Aachen rijdne, en dat heeft niks te maken met het al dan niet hebben van GSM-R. Vandaar dat-dacht ik- ook een deel van de oude klassiekjes (180-250 ongeveer) ook GSM-R hebben.FLV-FGSP schreef:De 13 kan waarschijnlijk wel naar Aachen Hbf, maar de NMBS heeft nooit de moeite gedaan om hiervoor toelating te vragen bij het Eisenbahnbundesamt.Joris schreef: Btw: zou die loc dan wel naar Aachen kunnen rijden, in tegenstelling tot de reeks 13?
Wat mag er niet naar Aachen: 13 & 20 (de 20 heeft nog een tijdje gemogen, maar nu niet meer).
Groeten,
Joris De Mol
Of die vijf minuten de investering waard zijn hangt van veel af. Eigenlijk moet men eerst kijken naar welke dienstregeling men wil rijden. Een paar minuten sneller kan bijvoorbeeld betekenen dat men aansluitingen kan aanbieden die anders niet mogelijk zijn. En dat kan voor de reiziger meer dan een paar minuten reiswinst betekenen.Adler schreef:Ik heb eens een kleine berekening gemaakt.
De afstand Brussel-Zuid tot Brugge langs de 50A bedraagt 92,3 km.
Stel dat op 70 km hiervan aan maximum snelheid kan gereden worden.
Bij 160 km/h duurt dit 26,25 min, aan 200 km/h duurt dit 21 min.
Ik weet niet of die 5 minuten tijdswinst die enorme investering waard zijn.
Vergeet ook niet dat het verschil in energieverbruik tussen 160 en 200 enorm is.
Ik zeg ook dat het verleden tijd is. Volgens mij is het helemaal niet zo moeilijk om zelfs in je vrije tijd fatsoenlijk te typen, of in ieder geval eens een keer de '.' aan te tikken.Steven schreef:heeft gedaan, verleden tijd, dit forum is vrije tijd en daar kijk ik al niet zo strikt, als jij de taal hier heel juist wil hebben mag je 99% van de mensen hier aanpakken
Alles beetjes maken groot. Je moet iets doen om de mensen van de auto in de trein te krijgen. Hoeveel bedroeg de snelheid op de lijn heel vroeger? 100 km/h? Stel dat men dat nu zo gelaten had en altijd met de zelfde redenering zou uitgaan. Hoe lang zou men er dan over dezelfde afstand doen?Adler schreef:Ik heb eens een kleine berekening gemaakt.
De afstand Brussel-Zuid tot Brugge langs de 50A bedraagt 92,3 km.
Stel dat op 70 km hiervan aan maximum snelheid kan gereden worden.
Bij 160 km/h duurt dit 26,25 min, aan 200 km/h duurt dit 21 min.
Ik weet niet of die 5 minuten tijdswinst die enorme investering waard zijn.
Vergeet ook niet dat het verschil in energieverbruik tussen 160 en 200 enorm is.
Ik blijf erbij dat met de zeer korte afstanden in ons land, de tijdwinst bij een verhoging van 160 tot 200 km/h op de klassieke lijnen in geen enkele verhouding staat tot de enorme investering en de enorme stijging aan energieverbruik.Jonathan schreef:Alles beetjes maken groot. Je moet iets doen om de mensen van de auto in de trein te krijgen. Hoeveel bedroeg de snelheid op de lijn heel vroeger? 100 km/h? Stel dat men dat nu zo gelaten had en altijd met de zelfde redenering zou uitgaan. Hoe lang zou men er dan over dezelfde afstand doen?
Ik zou de argumentatie van KVB nog kunnen volgen als de spoorwegen in ons land even stipt zouden zijn als in Zwitserland. Maar als je ziet dat ik nu zowel 's morgens als 's avonds op een traject dat volgens het spoorboekje 43 minuten duurt, elke dag meer dan een uur doe, zie ik echt het nut niet in van 200 km/h.
Als men er vandaag reeds zou in slagen om volgens het spoorboekje te rijden zou dit voor mij al veer meer tijdwinst opleveren dan een verhoging van de snelheid.
Klopt volledig: je kunt veel meer tijd winnen door het binnen- en buitenrijden in de stations te versnellen. Met de infrastructuurwerken in Namur kun je meer tijd winnen dan met het op 160 brengen van lijn 161. Ongetwijfeld zijn er zo nog meer voorbeelden te vinden.Adler schreef: Ik blijf erbij dat met de zeer korte afstanden in ons land, de tijdwinst bij een verhoging van 160 tot 200 km/h op de klassieke lijnen in geen enkele verhouding staat tot de enorme investering en de enorme stijging aan energieverbruik.
I
Destijds kon je door de IC Luik - Oostende in Leuven op spoor 2 binnen te trekken i.p.v. op spoor 1 bijna 2 minuten extra vertraging inlopen. In het oude station van Halle deed een trein er een volle minuut minder over als hij vanuit Brussel op spoor 4 binnenkwam i.p.v. op spoor 2.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13