Leuven-Neerpelt
Leuven-Neerpelt
Bron: Het Belang van Limburg
http://www.hbvl.be/nieuwsxtra/lezersbri ... L070422003
Auteur: Lise Smout, Overpelt
Op vrijdag 20 april nam ik zoals elke week de rechtstreekse studententrein in Leuven met eindstation Neerpelt. Deze lijn heeft wel vaker te maken met vertragingen en defecten maar wat ik deze keer meemaakte, vond ik ronduit schandalig. In Lier stopte de trein en werd er omgeroepen dat er een persoonsongeval had plaatsgevonden op een lijn in de buurt en dat er vier extra haltes werden aangedaan. Dit zou ons vertraging opleveren. De treinbegeleidster stelde voor aan de mensen die niet bij deze 4 haltes moesten zijn, om naar de in aantocht zijnde trein A?pen Centraal ? Neerpelt te lopen. Ik zou dan op het normale uur op mijn halte, Overpelt, kunnen afstappen. Ik en nog enkele anderen grepen onze bagage, renden snel onder de perrons door de trappen op naar perron 3. Daar aangekomen bleek de trein aardig vol te zitten. Uiteindelijk vonden we een ingang die leeg was. Ik vroeg aan de treinbegeleidster die er stond: ?Mevrouw, mogen wij hier opstappen??. Zij schreeuwde terug ?Gij erop is ik eraf!!!?. Ik schrok van dit onvriendelijke antwoord. Zij had ons ook kunnen zeggen dat de trein vol zat en zij geen gevaarlijke situaties wou. Dat begrijp ik en had ik zonder meer aanvaard. Ik ben toen met nog enkelen die ook niet op de trein geraakt zijn, teruggelopen naar de trein vanuit Leuven.
Ondanks dat de vriendelijke treinbegeleidster al gefloten had, liet ze ons toch nog opstappen. Als we enkele secondes later geweest waren, hadden we een uur moeten wachten op de volgende trein. Met vertragingen, defecten en slechte verbindingen leer je als NMBS-reiziger leven, vaak zijn dat ook gevallen van overmacht. Ik vind echter niet dat men met zulke brutale behandeling als klant vrede moet nemen, vandaar deze brief.
http://www.hbvl.be/nieuwsxtra/lezersbri ... L070422003
Auteur: Lise Smout, Overpelt
Op vrijdag 20 april nam ik zoals elke week de rechtstreekse studententrein in Leuven met eindstation Neerpelt. Deze lijn heeft wel vaker te maken met vertragingen en defecten maar wat ik deze keer meemaakte, vond ik ronduit schandalig. In Lier stopte de trein en werd er omgeroepen dat er een persoonsongeval had plaatsgevonden op een lijn in de buurt en dat er vier extra haltes werden aangedaan. Dit zou ons vertraging opleveren. De treinbegeleidster stelde voor aan de mensen die niet bij deze 4 haltes moesten zijn, om naar de in aantocht zijnde trein A?pen Centraal ? Neerpelt te lopen. Ik zou dan op het normale uur op mijn halte, Overpelt, kunnen afstappen. Ik en nog enkele anderen grepen onze bagage, renden snel onder de perrons door de trappen op naar perron 3. Daar aangekomen bleek de trein aardig vol te zitten. Uiteindelijk vonden we een ingang die leeg was. Ik vroeg aan de treinbegeleidster die er stond: ?Mevrouw, mogen wij hier opstappen??. Zij schreeuwde terug ?Gij erop is ik eraf!!!?. Ik schrok van dit onvriendelijke antwoord. Zij had ons ook kunnen zeggen dat de trein vol zat en zij geen gevaarlijke situaties wou. Dat begrijp ik en had ik zonder meer aanvaard. Ik ben toen met nog enkelen die ook niet op de trein geraakt zijn, teruggelopen naar de trein vanuit Leuven.
Ondanks dat de vriendelijke treinbegeleidster al gefloten had, liet ze ons toch nog opstappen. Als we enkele secondes later geweest waren, hadden we een uur moeten wachten op de volgende trein. Met vertragingen, defecten en slechte verbindingen leer je als NMBS-reiziger leven, vaak zijn dat ook gevallen van overmacht. Ik vind echter niet dat men met zulke brutale behandeling als klant vrede moet nemen, vandaar deze brief.
Vrijdagavond was inderdaad een zwarte avond wat betreft het treinverkeer op de lijn 25/27 en aftakkingen.KB schreef:In plaats van naar de krant te schrijven zou ze beter eerst eens bij de NMBS of de ombudsman haar beklag doen.
Er was enerzijds een gestoorde wissel in Brussel waardoor alle treinen vanuit het zuiden van het land aanzienlijke vertraging opliepen, en tot overmaat van ramp was er op hetzelfde moment een persoonsongeval in Duffel waardoor de lijn 27 was geblokkeerd en de lijn 25 totaal oververzadigd raakte.
Op zo een moment kan men enkel maar de kalmte bewaren en afwachten tot de problemen zijn opgelost. Dit is blijkbaar niet voor iedereen even gemakkelijk.
Wat betreft klacht indienen bij de NMBS of de ombudsman zou ik toch het volgende willen zeggen. De ombudsman behandelt normaal gezien slechts klachten die niet op een bevredigende manier zijn afgehandeld door de klantendienst van de NMBS zelf. En met deze laatste heb ik in het verleden zelf heel slechte ervaringen, het duurt wekenlang voor men een antwoord krijgt en het antwoord dat men dan krijgt is ofwel: we kunnen er niets aan doen of we hebben het overgemaakt aan 'de bevoegde diensten'. Ik kan dus wel begrijpen dat mensen soms naar een krant schrijven. Of dit in dit geval terecht was of niet kan ik niet beoordelen.
Ik heb wel al gemerkt dat bepaalde personen bij de NMBS-groep daar wel gevoelig voor zijn. Zo zie ik bv. op de trein de maandagmorgen regelmatig een belangrijk persoon van de NMBS-groep, waarvan ik de naam niet zal noemen hier, die als eerste taak leest wat in Zijspoor staat in de Metro.Steven schreef:of het iets uithaalt door naar een krant te schrijven trek ik ook in twijfel
Daar heb je gelijk in maar die vrouw zal nergens begrip gekregen hebben.KB schreef:In plaats van naar de krant te schrijven zou ze beter eerst eens bij de NMBS of de ombudsman haar beklag doen.
Het is op zulk een moment ook een moeilijk te overzien situatie voor het NMBS personeel ter plaatse dat niet over alle informatie beschikt. En als die vrouw dan haar hart kan luchten in de krant is de wrevel dikwijls al weg.
De lezersbrief heb ik hier gekopieerd omdat veel mensen dit artikel gelezen zullen hebben in de krant. Maar bepaalde mensen op dit forum kunnen/durven misschien actie ondernemen om de NMBS kaders te attenderen op het feit dat in zulke situatie nog verbeteringen mogelijk zijn en ze iets kunnen uitwerken. (Wanneer iedereen deftig geïnformeerd wordt, zal er meer begrip zijn (en mss ook minder agressie tegen treinbegelei(d)(st)ers.
dat fietspad is rap weggehaald zeWover schreef:Ik vrees dat het ondertussen onrealistisch is geworden om de lijn Herentals- Aarschot te heropenen.
Het zou heel nuttig kunnen zijn, maar helaas ligt er overal al een fietspad over en zijn er veel te veel overwegen...


technisch is de heropening daarvan heel makkelijk te realiseren denk ik, maar economisch is het niet helemaal verantwoord

Bwa kweetni.
Stopplaatsen in Morkhoven, Heultje, Westmeerbeek en Ramsel.
Schoolpendelverkeer Heultje en Morkhoven > herentals / geel / turnhout
Schoolpendelverkeer Neerpelt / ... / Turnhout / ... / Herentals > Aarschot / Leuven
Werkpendelverkeer gelijkaardig.
Reisverkeer Kempen > Leuven / Landen / Luik / Maastricht / Walibi / ...
Sommige reistijden zouden door zo'n verbinding zeker met 30 minuten verkort kunnen worden, dan denk ik bv aan de verbinding naar Luik, of Walibi,...
Stopplaatsen in Morkhoven, Heultje, Westmeerbeek en Ramsel.
Schoolpendelverkeer Heultje en Morkhoven > herentals / geel / turnhout
Schoolpendelverkeer Neerpelt / ... / Turnhout / ... / Herentals > Aarschot / Leuven
Werkpendelverkeer gelijkaardig.
Reisverkeer Kempen > Leuven / Landen / Luik / Maastricht / Walibi / ...
Sommige reistijden zouden door zo'n verbinding zeker met 30 minuten verkort kunnen worden, dan denk ik bv aan de verbinding naar Luik, of Walibi,...