Modernisatie M5
zoals de "vaste bezoekers" op dit forum wel weten sta ik zeer sceptisch tegenover de renovatie van de M5, in het bijzonder vwb de 1ste klasse rijtuigen.
Gaat men bij deze renovatie ook het te kort aan 1ste klasse rijtuigen oplossen?
ter vergelijking een stam (rame) M6 bestaat uit 6 rijtuigen waarvan er 1 rijtuig 1st klasse. in de M5 reeks zijn er slecht 14 rijtuigen 1ste klasse op een totaal van 130 rijtuigen. om aan dezelfde verhouding te komen als bij M6 zouden er 22 rijtuigen 1ste klasse moeten zijn op een totaal van 130 rijtuigen.
als men alle M5 rijtuigen als 2de klasse zou gebruiken, en nieuwe M6 rijtuigen voor de 1ste klasse dan heeft men minimaal 26 extra rijtuigen M6a nodig
ter vergelijking een stam (rame) M6 bestaat uit 6 rijtuigen waarvan er 1 rijtuig 1st klasse. in de M5 reeks zijn er slecht 14 rijtuigen 1ste klasse op een totaal van 130 rijtuigen. om aan dezelfde verhouding te komen als bij M6 zouden er 22 rijtuigen 1ste klasse moeten zijn op een totaal van 130 rijtuigen.
als men alle M5 rijtuigen als 2de klasse zou gebruiken, en nieuwe M6 rijtuigen voor de 1ste klasse dan heeft men minimaal 26 extra rijtuigen M6a nodig
Dag,carlos schreef:zoals de "vaste bezoekers" op dit forum wel weten sta ik zeer sceptisch tegenover de renovatie van de M5, in het bijzonder vwb de 1ste klasse rijtuigen.
Hte is toch wel niet erg logisch om uit het verschil in verhouding tussen eerste/tweede klasse af te leiden dat er te weinig eersteklasrijtuigen M5 zouden zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit de indruk gehad dat er te weinig eerste klas hangt in de M5-stellen. Ik heb alvast nog nooit in al die jaren meegemaakt dat ik niet ongeveer kon gaan zitten waar ik dat wilde, en dat is tovh nog altijd een van de kenmerken van eerste klasse. De toestand is veel ernstiger bij de breaks, om maar één voorbeeld te geven.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
blijjkbaar rijd jij nooit mee met P7306 & p8305 dan zou je kunnen vaststellen dat op deze treinen de 1ste klasse meermaals per week overvol zit.overweg13 schreef:
Dag,
Hte is toch wel niet erg logisch om uit het verschil in verhouding tussen eerste/tweede klasse af te leiden dat er te weinig eersteklasrijtuigen M5 zouden zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit de indruk gehad dat er te weinig eerste klas hangt in de M5-stellen. Ik heb alvast nog nooit in al die jaren meegemaakt dat ik niet ongeveer kon gaan zitten waar ik dat wilde, en dat is tovh nog altijd een van de kenmerken van eerste klasse. De toestand is veel ernstiger bij de breaks, om maar één voorbeeld te geven.
(er zijn minder rijtuigen 1ste klasse M5 dan er stuurstandrijtuigen zijn)
Dat laatste heeft wat te maken met bedrijfszekerheid, zeker? En die is in het geval van de M5's al bedenkelijk. En wat die 2 treinen noemt die jij vermeldt: zijn dat niet de nieuwe snelle treinen uit Limburg naar Brussel? Zou het niet kunnen dat het probleem in eerste klasse ontstaat door overbezetting (al dan niet vermeend) in tweede klasse? M.a.w. dat tweedeklasreizigers met hun biljet of kaart in eerste komen zitten, en zo de indruk geven dat eerste behoorlijk vol zit? Ik doe maar een gokje...carlos schreef:blijjkbaar rijd jij nooit mee met P7306 & p8305 dan zou je kunnen vaststellen dat op deze treinen de 1ste klasse meermaals per week overvol zit.overweg13 schreef:
Dag,
(er zijn minder rijtuigen 1ste klasse M5 dan er stuurstandrijtuigen zijn)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
wees gerust, het zijn allemaal mensen met een vervoersbewijjs 1ste klasse. (je moet zelf maar eens mee rijden met deze "beestenbakken")overweg13 schreef: ... En wat die 2 treinen noemt die jij vermeldt: zijn dat niet de nieuwe snelle treinen uit Limburg naar Brussel? Zou het niet kunnen dat het probleem in eerste klasse ontstaat door overbezetting (al dan niet vermeend) in tweede klasse? M.a.w. dat tweedeklasreizigers met hun biljet of kaart in eerste komen zitten, en zo de indruk geven dat eerste behoorlijk vol zit? Ik doe maar een gokje...
nou kan je je wel inbeelden hoe deze mensen zich voelen als ze dan zien dat op een aantal M6 treinen de reizigers 2de klasse spiksplinternieuwe rijtuigen 1ste klasse krijgen...
Dat laatste is natuurlijk van alle tijden: ik heb nog in eersteklasserijtuigen gezeten van het type R, M1, M3. Daar betaalde je ook precies dezelfde prijs voor als voor M2, M4, om dan nog te zwijgen van I6 en vooral I10. Die laatste zijn nog altijd mijn favorieten.carlos schreef:wees gerust, het zijn allemaal mensen met een vervoersbewijjs 1ste klasse. (je moet zelf maar eens mee rijden met deze "beestenbakken")overweg13 schreef: ... En wat die 2 treinen noemt die jij vermeldt: zijn dat niet de nieuwe snelle treinen uit Limburg naar Brussel? Zou het niet kunnen dat het probleem in eerste klasse ontstaat door overbezetting (al dan niet vermeend) in tweede klasse? M.a.w. dat tweedeklasreizigers met hun biljet of kaart in eerste komen zitten, en zo de indruk geven dat eerste behoorlijk vol zit? Ik doe maar een gokje...
nou kan je je wel inbeelden hoe deze mensen zich voelen als ze dan zien dat op een aantal M6 treinen de reizigers 2de klasse spiksplinternieuwe rijtuigen 1ste klasse krijgen...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
yep da verschil is er altijd geweest en zal altijd blijven, omdat je nu eenmaal met dat leeftijdsverschil zit en de normen van comfort in al die jaren serieus veranderd is, de huidige tweede klasse was de derde klasse van vroeger als je enkel die klassen vergelijkt hoe die veranderd is in de loop der jaren weet je al veel.
de huidige eerste klasse is de tweede klasse van vroeger ( de echte eerste klasse bestaat dus niet meer). aan de afwerking van rijtuigen kan je zien in wat voor periode ze besteld zijn, de M5 was midden jaren 80 en dus volop in besparingsperiode (de croo zette zowat overal het mes in). dat is dus ook te merken aan het iets of wat spartaans comfort van de M5 en dan bedoel ik het niet in het algemeen de ruimte die je voor u hebt maar al de rest zowel in eerste al tweede.
Hieraan zal men duidelijk verhelpen door deze rijtuigen te moderniseren zodat het verschil met de M6 nog heel klein zal zijn.
het beste deel van een M5 zit hem eigenlijk onderaan, als passagier sta je er niet bij stil maar deze rijtuigen hebben zowat de meest geruisloze draaistellen die er bestaan bij de nmbs (daarom worden ze voor rijdend personeel als heeeeeeeeeeeeeeeel gevaarlijk beschouwd als deze met stuurrijtuig op kop de bundels binnen rijden, je hoort ze zelden afkomen, daar waar je een break al daverend over de rails kan horen komen)
hoe lager een geluidsvolume is hoe beter, vooral voor de passagiers die het zo rustig mogelijk willen hebben, dit in combinatie met de modernisering (zie lijst die ik al gegegeven heb) zal van deze rijtuigen toch nog iets degelijks maken waar de meeste zich goed bij voelen (de spoorweg kan niet 100% van de mensen tevreden stellen aangezien meningen (smaak) altijd zullen verschillen)
de huidige eerste klasse is de tweede klasse van vroeger ( de echte eerste klasse bestaat dus niet meer). aan de afwerking van rijtuigen kan je zien in wat voor periode ze besteld zijn, de M5 was midden jaren 80 en dus volop in besparingsperiode (de croo zette zowat overal het mes in). dat is dus ook te merken aan het iets of wat spartaans comfort van de M5 en dan bedoel ik het niet in het algemeen de ruimte die je voor u hebt maar al de rest zowel in eerste al tweede.
Hieraan zal men duidelijk verhelpen door deze rijtuigen te moderniseren zodat het verschil met de M6 nog heel klein zal zijn.
het beste deel van een M5 zit hem eigenlijk onderaan, als passagier sta je er niet bij stil maar deze rijtuigen hebben zowat de meest geruisloze draaistellen die er bestaan bij de nmbs (daarom worden ze voor rijdend personeel als heeeeeeeeeeeeeeeel gevaarlijk beschouwd als deze met stuurrijtuig op kop de bundels binnen rijden, je hoort ze zelden afkomen, daar waar je een break al daverend over de rails kan horen komen)
hoe lager een geluidsvolume is hoe beter, vooral voor de passagiers die het zo rustig mogelijk willen hebben, dit in combinatie met de modernisering (zie lijst die ik al gegegeven heb) zal van deze rijtuigen toch nog iets degelijks maken waar de meeste zich goed bij voelen (de spoorweg kan niet 100% van de mensen tevreden stellen aangezien meningen (smaak) altijd zullen verschillen)
carlos schreef:
wees gerust, het zijn allemaal mensen met een vervoersbewijjs 1ste klasse. (je moet zelf maar eens mee rijden met deze "beestenbakken")
dit zijn inderdaad twee frapante gevallen:
1st klasse rijtuigen die vol zitten en NMBS is niet instaat om een extra 1ste klasse rijtuig aan deze trein te hangen "omdat er geen materieel is"
en anderzijds M6 rijtuigen 1ste klasse op overschot, die dan maar gedeklasseerd worden...
die worden gedeklasseerd omdat er al een even groot (zo niet groter) gebrek is aan tweeklasse rijtuigen, van het moment de rijtuigen M6b geleverd worden zal men deze rijtuigen al even snel terug omschakelen tot eerste klasse rijtuigen om zodoende nieuwe stammen te maken en deze inleggen op de voorziene verbindingen
ik vind dat NMBS mensen nogal makkelijk deze toestand als normaal beschouwen.Steven schreef:die worden gedeklasseerd omdat er al een even groot (zo niet groter) gebrek is aan tweeklasse rijtuigen, van het moment de rijtuigen M6b geleverd worden zal men deze rijtuigen al even snel terug omschakelen tot eerste klasse rijtuigen om zodoende nieuwe stammen te maken en deze inleggen op de voorziene verbindingen
tja wa doe je er aan als de fabrikant als eerste de rijtuigen eerste klasse aflevert terwijl de nmbs roepende is voor rijtuigen twee klasse. neen dat is niet normaal, maar alles dramatiseren zoals bepaalde mensen hier al is doen vind ik ook niet normaal, van bepaalde mensen durf ik zelfs geen opzoeking doen hier aangezien ze enkel negatieve dingen schrijven. aangezien dit een forum is voor spoorse enthousiasten verwacht je toch af en toe een leuk bericht van iedereen te lezen, maar de laatste tijd zien de meeste enkel het slechte (wat niet wil zeggen dat er niets mis is), laat het ook nog leuk blijven, we zouden een bende liefhebbers moeten zijn.pietmol schreef:ik vind dat NMBS mensen nogal makkelijk deze toestand als normaal beschouwen.Steven schreef:die worden gedeklasseerd omdat er al een even groot (zo niet groter) gebrek is aan tweeklasse rijtuigen, van het moment de rijtuigen M6b geleverd worden zal men deze rijtuigen al even snel terug omschakelen tot eerste klasse rijtuigen om zodoende nieuwe stammen te maken en deze inleggen op de voorziene verbindingen
Wel jammer dat ze weer van die M6 stoeltjes gaan plaatsen, want ik ben er nog niet in geslaagd om daar comfortabel in te zitten. Ofwel heb ik zo'n raar lichaam, maar er zit een bult op een plaats waar ik die liever niet heb zitten.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik al geen jaren M5 gereden heb, ze komen nooit tot in Oostende.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik al geen jaren M5 gereden heb, ze komen nooit tot in Oostende.