Leuven-Neerpelt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobby

Bericht door bobby »

Bibke schreef:Is dat het lijntje dat aftakt naar links, achter de brug over het Albertkanaal na het station van Herentals richting Antwerpen?
deze aftakking diende idd oa voor deze lijn (L29)

L. 29 : Aarschot - Weelde grens (Tilburg) ('Bels lijntje')
Y Noord driehoek Aarschot (L. 16, 16/1) [- Ramsel - Westmeerbeek - Hulshout - Heultje -] [Noorderwijk-Morkhoven] - [Schravenhage] - Y Wolfstee (L. 207) - Y Albertkanaal (L. 15) (- Herentals -) Y Kruisberg (L. 15) - [Lichtaart] - Tielen - Turnhout [- Weelde - Nederlandse grens]
Openingsdata:
- Aarschot - Herentals: 28 februari 1863 (als deel van de verbinding Leuven - Herentals)
- Herentals - Turnhout: 19 april 1855 (als deel van de verbinding Lier - Turnhout)
- Turnhout - Weelde grens: 1 oktober 1867 (Grand Central Belge).

Reizigersverkeer opgeheven op de sectie Turnhout - Weelde grens in 1934; op de sectie Aarschot - Turnhout in 1959.
Reizigersverkeer heringevoerd op de sectie Herentals - Turnhout op 27 september 1970.
Sectie Herentals - Turnhout geëlektrificeerd op 28 mei 1984.

Sectie Aarschot - Noorderwijk-Morkhoven buiten dienst gesteld in ? [1970-1980] en opgebroken. Op de bedding werd een fiets- en wandelpad aangelegd.
Sectie Noorderwijk-Morkhoven - Y Wolfstee bleef in dienst voor het militair domein van Noorderwijk; buiten dienst gesteld in 1999.
Sectie Y Wolfstee - Herentals in dienst voor bediening industrielijn 207. Enkelspoor, vereenvoudigde exploitatie, Vmax. 40 km/u.
Sectie Herentals - Turnhout in dienst voor reizigersverkeer. Enkelspoor, geëlektrificeerd, Vmax. 120 km/u.
Sectie Turnhout - Weelde grens buiten dienst gesteld in 1973. Van 1974 tot 1981 reed er op het Nederlandse traject een toeristische stoomtrein (SSTT: Stichting Stoomtrein Tilburg - Turnhout) o.m. met ex-NS-stoomloc 3737. Lijn thans opgebroken (1985); over de bedding loopt een internationaal fiets- en wandelpad, tot in Tilburg.
super1500

Bericht door super1500 »

Shrek schreef:
Wover schreef:Ik vrees dat het ondertussen onrealistisch is geworden om de lijn Herentals- Aarschot te heropenen.

Het zou heel nuttig kunnen zijn, maar helaas ligt er overal al een fietspad over en zijn er veel te veel overwegen...
dat fietspad is rap weggehaald ze :wink: en voor 1 treintje per uur is een overweg toch geen probleem :P
technisch is de heropening daarvan heel makkelijk te realiseren denk ik, maar economisch is het niet helemaal verantwoord :roll:
als je de lijn (opnieuw) doortrekt tot in Nederland (aansluiting op de lijn Breda-Tilburg), dan kan deze lijn zowel voor goederenvervoer als personen verkeer (lightrail materieel op spoorlijn) gebruikt worden, zodat voor deze lijn een positieve business case mogelijk moet zijn.
Steven

Bericht door Steven »

ik weet niet hoe de toestand na turnhout is, is de bedding (op de brug na die nodig is) nog wat terug te vinden?
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:ik weet niet hoe de toestand na turnhout is, is de bedding (op de brug na die nodig is) nog wat terug te vinden?

ook een fietspad
Steven

Bericht door Steven »

ik had het dan vooral over het deel dat op grondgebied NL ligt :-)
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:ik had het dan vooral over het deel dat op grondgebied NL ligt :-)
volledig trajekt Turnhout - Tilburg is fietspad (ter hoogte van Alphen werd het historische trace verlaten (wegens bebouwing)
Adler

Bericht door Adler »

Over het Bels lijntje kan je hier heel wat vinden.
carlos

Bericht door carlos »

super1500 schreef:
als je de lijn (opnieuw) doortrekt tot in Nederland (aansluiting op de lijn Breda-Tilburg), dan kan deze lijn zowel voor goederenvervoer als personen verkeer (lightrail materieel op spoorlijn) gebruikt worden, zodat voor deze lijn een positieve business case mogelijk moet zijn.
dit moet op lange termijn idd haalbaar zijn, maar voor de korte termijn geloof ik dat een extra aftakking in Lier aan t kerkhof (zodanig dat treinen vanuit aarschot rechtstreeks naar Herentals kunnen) veel meer kans maakt om gerealiseerd te worden.
Steven

Bericht door Steven »

tja is al een ferme aftakking hoor aangezien de hoek die deze lijnen maken komende.
Uit aarschot moet je veruit een boog maken die een 270 -280 graden maakt hoe korter die boog, hoe trager de snelheid van die boog. Natuurlijk, je zou hier haast een stuk van 3-4 km voor nodig hebben schat ik grof. Dit om de boog een schappelijke snelheid te geven die liefst ergens rond de 60 of nog beter 90 km/u ligt
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:tja is al een ferme aftakking hoor aangezien de hoek die deze lijnen maken komende.
Uit aarschot moet je veruit een boog maken die een 270 -280 graden maakt hoe korter die boog, hoe trager de snelheid van die boog. Natuurlijk, je zou hier haast een stuk van 3-4 km voor nodig hebben schat ik grof. Dit om de boog een schappelijke snelheid te geven die liefst ergens rond de 60 of nog beter 90 km/u ligt
Zo scherp zou deze bocht niet zijn: als je het trajekt van beide lijnen bekijkt op dan blijkt dat beide lijnen elkaar loodrecht zouden snijden; het is in de laatste 500 meter dat beide lijnen afbuigen om samengevoegd te kunnen worden.
Steven

Bericht door Steven »

dan nog zie ik wat hinders, heb even zitten zien wat er aan prive eigendom tussenzit, niet zo een eenvoudige zaak op dat vlak, je kan afbuigen net na de overweg, maar langs de andere kant zie ik een woonzone, niet zo eenvoudig om daar met zo weinig mogelijk slachtoffers in te grijpen
Wover

Bericht door Wover »

Even screentje uit google earth genomen:
Afbeelding Dat lijkt me toch te doen ;)
Steven

Bericht door Steven »

da vind ik persoonlijk nog een vrij scherpe (ik ga altijd voor hoge snelheden he :p en dus liefst eentje waar je in dit geval 120 op mag)
Shrek

Bericht door Shrek »

hou er ook rekening mee dat op exact die plaats de 2de havenontsluiting gaat beginnen he, dus nog minder plaats :P
Steven

Bericht door Steven »

Shrek schreef:hou er ook rekening mee dat op exact die plaats de 2de havenontsluiting gaat beginnen he, dus nog minder plaats :P
tja maak er dan een triple vertakking van he, recht is herentals, rechtdoor is haven en links lier :-)
Plaats reactie