Sluiting Station Haaltert

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick

Bericht door Patrick »

Mijnheer de staatssecretaris had het wel degelijk over "verwarmde schuilhuisjes". Ik heb het verslag van de Kamercommissie Infrastructuurerop nagekeken (zie bij vraag/antwoord 18.02):
Het station van Haaltert maakt deel uit van het GEN. Het zal worden gemoderniseerd, onder meer door perronverhoging en verharding, door verwarmde schuilhuisjes en door een betere verlichting.
De staatssecretaris heeft waarschijnlijk nog nooit in een station/schuilhuisje gestaan :wink:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Uit dat verslag leidt ik af dat elk station dat tot het GEN behoort vernieuwd zal worden, dus Haaltert maar ook de andere stations en haltes van l.89. Ik ben benieuwd tegen 2012. :)
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:meestal noemt men verwarmde schuilplaatsen de wachtzaal van het stationsgebouw en niets anders hoor, de pers maakt gewoon een zootje van al de info die ze krijgen van het spoor
Verwarmde schuilhuisjes bestaan echt. En ik weet ook van een station met verwarmde zitbanken...
Steven

Bericht door Steven »

ja ik weet ook wel dat die bestaan, maar niet zover ik ze ken bij de nmbs :-) zelfs de schuilhuiskes op de thalysperrons zijn niet verwarmd dacht ik te weten. maar die hebben wel twee verwarmde wachtruimtes onderaan de roltrappen in de grote gang natuurlijk.

waar zijn er wel verwamde wachtruimtes op het perron waar ik zeker van ben. antwerpen berchem. maar de schuilhuisjes zoals de nmbs ze gebruikt zijn heden slecht te verwarmen met al die openingen die er in zitten :-)
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

am62 schreef:Om dit topic na 2 maanden terug wat nieuw leven in te blazen... dit bericht verscheen in Het Nieuwsblad op 27/04/07
Station gemoderniseerd tegen 2012

HAALTERT - Het spoorwegstation van Haaltert wordt gemoderniseerd tegen 2012. Dat antwoordde staatssecretaris Bruno Tuybens op een vraag van het Aalsters Kamerlid Dylan Casaer (SP.A). Casaer klaagde in het parlement de belabberde toestand aan van het Haalterts station. 'Zowel het stationsgebouw als de perrons liggen er verwaarloosd bij. De zeshonderd dagelijkse reizigers beschikken er over geen enkel comfort.' Staatssecretaris Tuybens beloofde beterschap: de perrons worden verhoogd, er komen verwarmde schuilhuisjes en een betere verlichting. Dat gebeurt uiterlijk tegen 2012. Casaer zegt dat er ook een dringende oplossing moet komen voor de parkeerproblemen en voor het gebrekkig sanitair in het station. 'De directie Patrimonium van de NMBS heeft toegezegd te onderzoeken of er op kortere termijn ingrepen mogelijk zijn', zegt Casaer. (hls)
Het doet mij als dagelijkse treinreiziger aan het station van Haaltert veel plezier dit te mogen lezen! :D
Ik stel mij ook vragen bij die schuilhuisjes, ik hoop in ieder geval dat Bruno Tuybens hiermee toch niet die verschrikkelijk lelijke schuilhuisjes bedoelt van het soort zoals deze in onderandere in het station van Diegem staan!
Dat zijn pas echte misbaksels. :(
Ik zou mij eerder kunnen vinden in schuilhuisjes zoals in Kwatrecht, Serskamp,... die ogen toch mooier dan die generatie van Diegem en omstreke.
Ik ben ieder geval zeer benieuwd hoe die stationsnaamborden er zullen uitzien en hoeveel?

De verhoging van de perrons is ook een goeie zaak, mij moeder is niet zo goed te been en als ik die in Haaltert de trein moet op krijgen is ook niet altijd evident...

Het sanitair is ook in verschrikkelijke staat en het gebouw wordt inderdaad niet onderhouden.

Werken op perron 2 duren al meer dan 2 jaar dus we hebben wel degelijk reden tot klagen in Haaltert.

Zoals dhr. Caeser zegt in zijn betoog in het station van Haaltert is het alsof de tijd is blijven stilstaan......... in de jaren stillekes.

Ja, Ede is ook van hetzelfde laken een broek.
Laatst gewijzigd door Duikbril AM86 op 01 mei 2007, 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Zoals reeds gezegd, het gaat hier blijkbaar over alle stations en haltes die tot het GEN behoren die tegen 2012 vernieuwd moeten worden. Dit bericht geeft volgens mij een beetje de verkeerde indruk, die ik ook eerst kreeg, dat Haaltert een voorkeursbehandeling gaat krijgen.

Enfin, ik hoop alleszins niet dat dat zo is, zoals velen waaronder ik reeds aangaven is er nog veel werk nodig wil men alle perrons tegen 2012 vernieuwd en opgehoogd hebben. Ik vrees zelfs of men het zal halen tegen 2012, stations zoals Denderleeuw en Zottegem vernieuw je niet op een maandje.
Duikbril AM86

Patrick schreef:Mijnheer de staatssecretaris had het wel degelijk over "verwarmde schuilhuisjes". Ik heb het verslag van de Kamercommissie Infrastructuurerop nagekeken (zie bij vraag/antwoord 18.02):
Het station van Haaltert maakt deel uit van het GEN. Het zal worden gemoderniseerd, onder meer door perronverhoging en verharding, door verwarmde schuilhuisjes en door een betere verlichting.
De staatssecretaris heeft waarschijnlijk nog nooit in een station/schuilhuisje gestaan :wink:
Zou de staatsecretaris nog nooit een rit gedaan hebben met den "Tuybens-express" of de snelle p-trein Zottegem <->Brussel? :D
Sporen vanuit Munkzwalm met de "Tuybens-express". :D

Guido De Padt stelt graag vragen over de NMBS volgens dhr. Tuybens. :D

14 Vraag van de heer Guido De Padt aan de staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, toegevoegd aan de minister van Begroting en Consumentenzaken, over "het warmdraaien van treinstellen" (nr. 14942)
14 Question de M. Guido De Padt au secrétaire d'État aux Entreprises publiques, adjoint à la ministre du Budget et de la Protection de la consommation, sur "le préchauffage de rames ferroviaires" (n° 14942)
14.01 Guido De Padt (VLD): Mijnheer de staatssecretaris, elke ochtend worden de bewoners van sommige stationsbuurten geconfronteerd met warmdraaiende treinstellen. Dat warmdraaien is noodzakelijk omdat de elektrische locomotieven gedurende 15 minuten moeten ventileren om condensatievocht te verdrijven.
Naar aanleiding van eerdere klachten in de Kempen werd door de NMBS en Infrabel beslist de treinstellen 200 meter verderop te laten warmdraaien. Ondanks die maatregel blijven op sommige plaatsen buurtbewoners klagen over lawaaihinder die al vanaf 4 uur ’s morgens van start gaat.
Vandaar een aantal vragen. Hoeveel klachten ontving de NMBS in 2005, 2006 en 2007 over geluidshinder door treinstellen? Op welke plaatsen in België kan men die klachten terugvinden? Hoe lang voor het echte vertrek van een trein wordt gestart met het warmdraaien? Welke maatregelen neemt de NMBS in het algemeen na het krijgen van meerdere klachten over eenzelfde locatie? Is het verplaatsen van de treinstellen niet een beetje nutteloos, daar enkele meter verder waarschijnlijk andere mensen hinder zullen krijgen van het geluid? Hebt u al onderzocht of er alternatieven zijn voor het warmdraaien nabij woonwijken?
14.02 Staatssecretaris Bruno Tuybens: Mijnheer de voorzitter, mijnheer De Padt, ik weet dat u bijzonder graag parlementaire vragen stelt. Telkens in een artikel in de krant het woord “NMBS” staat, staat u met de pen in de aanslag om een vraag te stellen.
In de periode 2005, 2006 en 2007 heeft de NMBS 9 klachten in verband met het stationair draaien van locomotieven en treinstellen gehad, met name te Lier, Turnhout, Hasselt, Tongeren, Merelbeke, Geraardsbergen – dus 1 in Geraardsbergen – Gent-zeehaven, Quicambois en Monceau. Enkel de klachten uit Turnhout en Geraardsbergen houden verband met het klaarmaken van treinstellen voor het vertrek. Zo kunnen we natuurlijk over alles parlementaire vragen beginnen te stellen. Sorry dat ik het zo formuleer.
De ventilatoren voor afkoeling van de elektrische tractiemotoren moeten enkel draaien indien dat echt nodig is. Bij vochtig weer en dooi moeten de ventilatoren minstens een kwartier draaien alvorens de motoren onder spanning mogen worden gezet. Een trein die is samengesteld uit dieselmotorwagens moet ongeveer een uur voor het vertrek van de trein opgestart worden. Na ongeveer 45 minuten – die tijd is afhankelijk van de lengte van de trein – wordt die trein aan het perron gebracht. Elke klacht wordt onderzocht. Meestal betreft het een zeer lokaal probleem en in de mate van het mogelijke wordt er naar een oplossing gestreefd in overleg met de lokale stationsdiensten en de betrokken buren. In het beperkte aantal gevallen waarin wordt geklaagd over het stationair draaien van een alleenstaande locomotief, kan het verplaatsen van de geluidsbron een oplossing bieden, tot op het ogenblik dat dit andere mensen zou storen logischerwijze. Het verplaatsen van een enkele honderden meters lang treinstel is bovendien niet zo evident. In het geval van de klacht in Turnhout oordeelden de stationsdiensten dat deze maatregel op dit ogenblik mogelijk en zinvol zou zijn.
14.03 Guido De Padt (VLD): Ik neem er akte van dat de staatssecretaris het aantal klachten eerder belangrijk vindt dan het feit dat een pak mensen eventueel door een of twee feiten ’s nachts worden gestoord of ’s morgens wakker worden. Als het negentig keer of negenhonderd keer moet gebeuren vooraleer het zinvol is op een vraag te antwoorden, dan weze het zo. Ik weet niet op voorhand hoeveel klachten er zijn in ons land en dat is de reden waarom ik dit vraag: om het te vernemen.
Ik zal misschien in het vervolg – er zal mogelijk geen vervolg komen – vooraf informeren in welke mate een vraag al dan niet zinvol genoeg is om gesteld te worden in functie van het antwoord dat ik zou krijgen. Het weze zo. Als u zo stekelig reageert op een vraag die wij vanuit een zekere bezorgdheid willen stellen niet in functie van ons belang, maar van het belang van wie daarmee wordt geconfronteerd, dan is dat zo. Mijnheer de staatssecretaris, u begint een beetje op uw collega Landuyt te lijken. U moet niet lachen met ons!
14.04 Staatssecretaris Bruno Tuybens: De ene heeft een tsunami aan vragen, de andere heeft er een paar specifieke. Ik kan dat enkel samen met u vaststellen.
14.05 Guido De Padt (VLD): Dat is juist, maar wat wint u ermee door op die manier te antwoorden?
14.06 Staatssecretaris Bruno Tuybens: Ik wilde daar gewoon mijn mening over geven, zoals u mijn mening af en toe vraagt.
14.07 Guido De Padt (VLD): Ik ga nu naar huis met de NMBS!
14.08 Staatssecretaris Bruno Tuybens: Dat is goed. Goede reis.
Patrick

Bericht door Patrick »

Tsjonge, tsonge. Ik weet nog van diesellocomotieven die in Ieper aan het station tijdens streng vriesweer een GANSE NACHT stonden te draaien! Maar ja, toen waren er nog geen De Padts en Tuybenss. (Oei, ss)
Duikbril AM86

Naast het station van Haaltert blijkt door de werken op de steenweg te Haaltert ook het station van Ede met een groot te kort aan parkeerplaatsen te kampen.

Een artikel uit Het Nieuwsblad

Meer parkeerplaats aan station Ede

HAALTERT - Er lijkt een oplossing in de maak voor de parkeerproblemen aan het station van Ede. In de komende maanden kan de gemeente werk maken van de uitbreiding van de parkeerplaats.
De NMBS stelde de gemeente voor het stationsplein van Ede uit te breiden en in te lijven in de kleine wegenis. 'Er was vroeger al een ernstig parkeerprobleem', zegt de stationschef, 'maar sinds de werken aan de steenweg in Haaltert is het werkelijk een chaos aan het worden. Veel treinreizigers verkiezen momenteel immers het station van Ede boven dat van Haaltert, omdat ze voor Haaltert een lange omleiding moeten maken of helemaal hun auto niet meer kwijt raken.'

De contracten met particulieren die een perceel of een loods huurden op het stationsplein, zullen worden opgezegd en dan kan de gemeente in de komende maanden werk maken van de uitbreiding van de parkeerplaats. Concrete plannen zijn er nog niet. Zo weet men bijvoorbeeld nog niet of de loods zal worden afgebroken en of de beek zal worden gedicht, zodat alle bewoners van de Edestraat langs de achterzijde toegang zullen hebben tot hun eigendom.

Oppositielid Bart Ottoy (CD&V/N-VA) pleitte voor een spelpleintje op de NMBS-eigendom. Het speelterrein kan gebruikt worden door de VKSJ, die haar lokaal heeft in een deel van het stationsgebouw. 'Momenteel ligt de prioriteit echter bij het creëren van parkeerplaatsen', vindt schepen Wim Allaer van Openbare Werken (Open VLD), 'en een speelterrein in de onmiddellijke buurt van station en spoorlijn lijkt ook niet opportuun' (hk)

05/05/2007
Plaats reactie