Toegelaten reiswegen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Toegelaten reiswegen

Bericht door Molenbruch Y. »

Hallo iedereen,

Even twee vraagjes aan degenen die de exacte gegevens kennen i.v.m.
welke reisweg men mag/moet nemen.


Stel: ik neem een weekendbiljet Genk - Lokeren (heen en terug dus).
Voor alle duidelijkheid: het gaat dus over de dienstregeling in het
weekend.


De kortste weg (qua afstand in km) is: Genk - Hasselt - Aarschot -
Leuven - Mechelen - Dendermonde - Lokeren.


Eerste vraag:


Mag ik dan bijvoorbeeld volgend traject afleggen (dat dus het kortst
is), hoewel ik met andere treinen veel sneller ter plaatse kan zijn.
IC E Genk 09.50u - Hasselt 10.05u
IR c Hasselt 10.10u - Aarschot 10.36u
L Aarschot 10.41u - Leuven 10.55u
IR a Leuven 11.35u - Mechelen 12.00u
IR f Mechelen 12.07u - Dendermonde 12.31u
IC L Dendermonde 13.08u - Lokeren 13.21u


Tweede vraag:


Stel dat ik langs Antwerpen terugkeer (hetgeen is toegestaan,
aangezien ik dan sneller ter bestemming ben dan langs het kortste
traject), dan stelt de routeplanner het volgende voor:
IC G Lokeren 17.42 - Antwerpen-Berchem 18.08u
IR c Antwerpen-Berchem 18.48 - Hasselt 19.50u
IC E Hasselt 19.55u - Genk 20.10u


Mag ik echter tussen Antwerpen en Hasselt ook de trein via Mol nemen?
Deze vertrekt om 18.22 in Berchem en komt op hetzelfde tijdstip als de
IR c aan in Hasselt. Het is dus niet dat ik in dit geval mijn reis
verleng met een extra omweg en ik doe ook niet meer overstaps dan in
het traject dat de routeplanner voorstelt. Is dit toegestaan?


Indien het antwoord op één (of beide) van de vragen 'ja' is, kan
degene die antwoordt dan aub ook verwijzen naar een officieel document
waarin dit vermeld staat, ik wil namelijk geen problemen met een TBG
krijgen.


Groeten,
Wover

Bericht door Wover »

Hallo,

over de eerste omweg die je neemt gaan de TBG's zoiezo raar opkijken vrees ik, aangezien het toch een serieuze omweg is.

Het tweede zal wel geen probleem zijn waarschijnlijk.

Met officiële documenten valt dat natuurlijk niet te staven, aangezien strict genomen je niet per sé de kortste weg moet nemen maar de snelste, maar de ervaring leert mij dat ze daar niet moeilijk over zullen doen.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Bericht door Molenbruch Y. »

Maar is het niet zo dat de (qua afstand in km) kortste reisweg ALTIJD is toegestaan? Bestaat daar geen officieel document van?

Groeten,
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Molenbruch Y. schreef:Maar is het niet zo dat de (qua afstand in km) kortste reisweg ALTIJD is toegestaan? Bestaat daar geen officieel document van?
Als je het echt juist wil weten: Bundel I, Art. 14 legt het allemaal uit.
Veel leesplezier :)
Elgar
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Een korte samenvatting vanop de NMBS-site:
Welke reisweg nemen?


In principe dien je steeds de kortste afstand tussen het station van vertrek en van aankomst te nemen.

Je mag echter een andere reisweg volgen, voor zover je hiermee vlugger op je bestemming aankomt. Je mag echter nooit je vertrekstation verlaten om er later terug langs te reizen, noch het bestemmingsstation voorbijrijden, tenzij je voor deze extra trajecten betaalt.

Wens je verder te reizen dan het station dat vermeld staat op je vervoerbewijs, koop dan een reisverlenging in het station vóór het vertrek van de trein (er zijn eveneens kaarten voor 10 reisverlengingen verkrijgbaar).
http://www.b-rail.be/nat/N/tarifs/ticke ... /index.php

Dus uw eerste reisweg over Leuven, Mechelen en Dendermonde is zeker toegestaan als dat de kortste in afstand is.
Plaats reactie