Huurrijtuigen type K4 bij NS
- martijnhaman
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 11 feb 2006, 16:46
- Contacteer:
Huurrijtuigen type K4 bij NS
In de periode 1999-2002 hebben bij de NS rijtuigen van het type K4 gereden. Deze waren gehuurd van de NMBS. In diverse bronnen lees ik dat de K4-rijtuigen voormalige SNCF-rijtuigen type USI zijn. Bij het bekijken van foto's van deze rijtuigen lijkt dat ook wel te kloppen voor de A en B-rijtuigen. De BD-rijtuigen hebben veel meer weg van de SNCF-rijtuigen van het type UIC-Y.
Foto's van de K4-rijtuigen: http://www.railfaneurope.net/pix/be/car/K4/pix.html
Foto's van de SNCF-rijtuigen type USI: http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/UIC-Y/pix.html
Foto's van de SNCF-rijtuigen type UIC-Y: http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/USI/pix.html
Klopt het inderdaad dat de BD-rijtuigen van een ander type zijn dan de A- en B-rijtuigen? En is dit dan het type UIC-Y?
Foto's van de K4-rijtuigen: http://www.railfaneurope.net/pix/be/car/K4/pix.html
Foto's van de SNCF-rijtuigen type USI: http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/UIC-Y/pix.html
Foto's van de SNCF-rijtuigen type UIC-Y: http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/USI/pix.html
Klopt het inderdaad dat de BD-rijtuigen van een ander type zijn dan de A- en B-rijtuigen? En is dit dan het type UIC-Y?
Inderdaad, ik heb die nog in FGSP zien staan vroeger.sncf-sncb schreef: Ik denk dat SteC het over de NS tijd van die K4 had.![]()
Maar dat zal wel een aantal jaartjes terug zijn neem ik aan, een P trein met enkel K4.
Was dat toen al de verbinding Den Haag Centraal - Venlo dat die dingen deden? Rijden er eigenlijk anders nog ICK's rond in Nederland buiten Den Haag Centraal-Venlo?
Edit: De inzet is ondertussen al gevonden op de wikipedia site.
Intercity Amsterdam Centraal – Amersfoort – Deventer
Intercity Den Haag Centraal – Venlo
Intercity Eindhoven – Utrecht Centraal – Schiphol
Ik zie ze alleen nooit in de 3500 (de schipholler)SteC schreef:Inderdaad, ik heb die nog in FGSP zien staan vroeger.sncf-sncb schreef: Ik denk dat SteC het over de NS tijd van die K4 had.![]()
Maar dat zal wel een aantal jaartjes terug zijn neem ik aan, een P trein met enkel K4.
Was dat toen al de verbinding Den Haag Centraal - Venlo dat die dingen deden? Rijden er eigenlijk anders nog ICK's rond in Nederland buiten Den Haag Centraal-Venlo?
Edit: De inzet is ondertussen al gevonden op de wikipedia site.
Intercity Amsterdam Centraal – Amersfoort – Deventer
Intercity Den Haag Centraal – Venlo
Intercity Eindhoven – Utrecht Centraal – Schiphol

Ja, en destijds ook nog Den Haag Centraal - Heerlen.SteC schreef:Was dat toen al de verbinding Den Haag Centraal - Venlo dat die dingen deden?
Ze reden overigens niet alleen samen met ICK, maar er zat vaak ook ICR, ICRm en Plan W tussen. Waren aardig bonte treintjes dus, en had ook nog het geluk er elke middag in te zitten in de eerste maanden van m'n studententijd. Zocht eigenlijk altijd wel de K4-rijtuigen op in die treinen, waar ik eens een conducteur (treinbegeleider) met rood aangelopen hoofd doorheen zag rennen die na vertrek uit Eindhoven z'n sleutel ergens in het kastje had laten zitten en 'm dus kwijt was...
Ik zag laatst op amersfoort een bonte trein
1700-locs ervoor en erachter en voor de rest een hele hoop duits, belgisch en nederlands materieel gemixt in een hele dolzinnige volgorde.
Ik stond er wel ff van te kijken. Die k4'en leken er ook tussen te zitten...
Later op internet nog ff gezocht en het bleek om de schiphol trein te gaan. Die is samengeseld uit allerlei gehuurd materieel.


Later op internet nog ff gezocht en het bleek om de schiphol trein te gaan. Die is samengeseld uit allerlei gehuurd materieel.
die M4 zat er enkel tussen voor het geval er minder valide passagiers zouden zijn, de deuren van de K4 laten namelijk geen rolstoel door met de NMBS bruggen voor rolstoelen.260689 schreef:reden de K4 stammen niet met 1 gemoderniseerde M4 doordat de batterij van de K4 bij het begin van de dag moeilijkheden had en dat ze het sluitingbevel geevde in dieje M4??