Treinverkeer station Leuven ontregeld door zelfmoord
Treinverkeer station Leuven ontregeld door zelfmoord
Het treinverkeer in het station van Leuven is al een hele tijd ontregeld door een zelfdoding. Omstreeks 16u sprong een jonge twintiger vanop het perron van spoor 2 onder de aanrijdende IC O Maastricht > Brussel-Zuid.
De man was op slag dood en liet vele omstaanders in shock achter.
Omstreeks 17.10u werden spoor 1 en 2 alsook de trein door het parket vrijgegeven. De IC zal rechtsomkeer maken en nu als trein met passagiers naar Luik rijden....
Omstreeks 17.10u werden spoor 1 en 2 alsook de trein door het parket vrijgegeven. De IC zal rechtsomkeer maken en nu als trein met passagiers naar Luik rijden....
Ik was er ook. Ik was naar Leuven gegaan om wat van het studentenleuven te genieten (film, bier,...
). Rond 16u kon ik een vriend overtuigen om mee wat naar de treintjes te gaan kijken.
Aangekomen besloten we op spoor 1 wat te gaan kijken ter hoogte van de CR-sporen. Ik vroeg me al af wat de 13 + I11'en daar stond te doen, de displays die meldden dat de trein naar Brussel-Zuid reed deed me vermoeden dat het de IC-O was. Ik dacht eerst dat hij stilstond voor het sein dat rood was (hij stond daar ongeveer 20m van verwijderd). Toen we op een bankje zaten zag ik echter wat er aan de hand was. Ik zag zo'n goudkleurig deken op de sporen liggen, en verschillende vuilzakken. Ook liepen er twee mannen in witte overalls over de sporen. Het daagde me al vlug dat het om een persoonsongeval ging. Dat was rond 16.10u. Blijkbaar waren de achterste rijtuigen afgekoppeld om aan de stoffelijke resten te kunnen, want er hing geen stuurrijtuig vanachter (13 + 8 I11). Even later zagen we de mannen in witte overalls de vuilzakken vullen met "restjes" en op de perronboord gooien. Er waren ook wat grotere stukken bij. Het geeft wel een vies gevoel om te weten dat daar een mens gestorven is, en dat dat zijn lichaam was. Excuses als ik het te grof verwoord, mijn steun gaat natuurlijk uit naar de familie en de treinbestuurder...
Wat ik wel vreemd vond is dat de trein stilstond voor de uitrit van het station. Normaal rijdt de trein daar tegen 160 door... Waarschijnlijk stond het slachtoffer (of moet ik de dader zeggen?) al even op de sporen en heeft de bestuurder al bij de inrit van het station noodremming gegeven.
Rond 16.25 zijn we dan maar naar de film gegaan, gedachten wat verzetten enz
. Bij terugkomst heb ik de IC-A van 20.35u genomen op spoor 2 en ben ik even gaan kijken naar waar het gebeurd was. Er lag zand over een afstand van ongeveer 10m en over beide sporen (1 en 2).
Ik hoop 1 ding en dat is dat ik zoiets nooit zie als het gebeurt!
Nogmaals sterkte aan nabestaanden en treinbestuurder!

Aangekomen besloten we op spoor 1 wat te gaan kijken ter hoogte van de CR-sporen. Ik vroeg me al af wat de 13 + I11'en daar stond te doen, de displays die meldden dat de trein naar Brussel-Zuid reed deed me vermoeden dat het de IC-O was. Ik dacht eerst dat hij stilstond voor het sein dat rood was (hij stond daar ongeveer 20m van verwijderd). Toen we op een bankje zaten zag ik echter wat er aan de hand was. Ik zag zo'n goudkleurig deken op de sporen liggen, en verschillende vuilzakken. Ook liepen er twee mannen in witte overalls over de sporen. Het daagde me al vlug dat het om een persoonsongeval ging. Dat was rond 16.10u. Blijkbaar waren de achterste rijtuigen afgekoppeld om aan de stoffelijke resten te kunnen, want er hing geen stuurrijtuig vanachter (13 + 8 I11). Even later zagen we de mannen in witte overalls de vuilzakken vullen met "restjes" en op de perronboord gooien. Er waren ook wat grotere stukken bij. Het geeft wel een vies gevoel om te weten dat daar een mens gestorven is, en dat dat zijn lichaam was. Excuses als ik het te grof verwoord, mijn steun gaat natuurlijk uit naar de familie en de treinbestuurder...
Wat ik wel vreemd vond is dat de trein stilstond voor de uitrit van het station. Normaal rijdt de trein daar tegen 160 door... Waarschijnlijk stond het slachtoffer (of moet ik de dader zeggen?) al even op de sporen en heeft de bestuurder al bij de inrit van het station noodremming gegeven.
Rond 16.25 zijn we dan maar naar de film gegaan, gedachten wat verzetten enz

Ik hoop 1 ding en dat is dat ik zoiets nooit zie als het gebeurt!
Nogmaals sterkte aan nabestaanden en treinbestuurder!
[quote="Wover"]Ik hoop 1 ding en dat is dat ik zoiets nooit zie als het gebeurt!quote]
Woverke,
Ik heb ooit een fietser zien doodrijden. Ik zag dat stilletjes zien aankomen zonder dat ik ook maar iets kon doen. Het duurde een eeuwigheid. Dat voorval ligt gebrand in mijn geheugen. Ik geraak er niet vanaf en zie het regelmatig terug.
Ook van mijn kant mijn medeleven aan de nabestaande, de treinbestuurder en aan de mensen die dit meegemaakt hebben in de trein en op de perrons.
Woverke,
Ik heb ooit een fietser zien doodrijden. Ik zag dat stilletjes zien aankomen zonder dat ik ook maar iets kon doen. Het duurde een eeuwigheid. Dat voorval ligt gebrand in mijn geheugen. Ik geraak er niet vanaf en zie het regelmatig terug.
Ook van mijn kant mijn medeleven aan de nabestaande, de treinbestuurder en aan de mensen die dit meegemaakt hebben in de trein en op de perrons.
*slik*
Ik stond vlak aan het station te wachten op mijne bus zo tussen 15u30 en 16u was dat. Vreselijk idee....Ben ik blij dat ik daar niets van gezien heb. Ik zat ooit eens nen keer op een trein toe iemand er zich onder had gesprongen.
Het beeld van dat doek op de sporen....zoiets is inderdaad iets dat blijft in je geheugen gegrift staan.
Ik stond vlak aan het station te wachten op mijne bus zo tussen 15u30 en 16u was dat. Vreselijk idee....Ben ik blij dat ik daar niets van gezien heb. Ik zat ooit eens nen keer op een trein toe iemand er zich onder had gesprongen.
Het beeld van dat doek op de sporen....zoiets is inderdaad iets dat blijft in je geheugen gegrift staan.
Ik bedoel maar dat de P-trein (getrokken door 27) van de kanten van Tienen afkomt op hetzelfde ogenblik dus ik vermoed dat hij van 36N komt.Wover schreef:Dus hij komt wel degelijk van de 36N?
Nu, ik ken de situatie ter plaatse niet 100% vanbuiten, maar ik ben al eens door Leuven gereden aan 160 met de IC-O. Daartegenover heb ik ook al eens op een IC-O gezeten die inderdaad maar tegen 40-60 door het station reed...
De snelheidsbeperking kan er ook aan lliggen dat op sommige ogenblikken de secties voor hem nog bezit zijn op de lijn 36, 's morgens bijvoorbeeld met het vertrek om 07.04u van de IC 1728 naar Quievrain.
Vandaar mogelijk de korte remafstand bij het ongeval want aan 160 km/u sta je niet stil aan het uitritsein.....
met de IC O ben je geregeld te vroeg in leuven (bij vertrek op uur te luik) waardoor de IC F nog niet voldoende vrije secties gemaakt heeft om de IC O aan 160 door te laten, gevolg is dat wij dan aan de uitrit van L2 (inrit station leuven) 2gele lichten krijgen en er dus moeten van uitgaan dat de uitrit (aan het perron) gesloten is, bijgevolg zie je de trein tegen ongeveer 40 km/u aan het perron langskomen. het kan ook gewoon de seingever zijn die toevallig een seintje te weinig heeft open gezet met hetzelfde effect natuurlijk.
Re: Treinverkeer station Leuven ontregeld door zelfmoord
Een verschrikkelijk voorval en in de eerste plaats gaan mijn gedachten uit naar de nabestaanden, treinbestuurder, omstaanders.Jeroen schreef:Het treinverkeer in het station van Leuven is al een hele tijd ontregeld door een zelfdoding. Omstreeks 16u sprong een jonge twintiger vanop het perron van spoor 2 onder de aanrijdende IC O Maastricht > Brussel-Zuid.
Ik stel mij toch echter ook twee vragen bij dit voorval:
1) allereerst moest dit ooit eens gebeuren. Op spoor 2 en 3 "vlammen" de Thalys en ICE tegen hoge snelheid voorbij. Iemand die suicidaal is, heeft niet meer nodig. Waarom kan perron 2-3 (dus sporen 2 en 3) niet afgesloten worden op momenten dat zulk een voorbijrijdende trein in aantocht is. Dit moet toch technisch mogelijk zijn met een soort sluis aan de voetgangerstunnel en een supervisor? Enkel dit perron vrijgeven voor reizigers wanneer er halthoudende trein in aantocht is.
Akkoord dan men ook vanop andere perrons voor een trein kan springen die halt gaat houden, maar als je weet dat er ook een perron is waar er regelmatig treinen langsdoor razen, dan is waarschijnlijk de keuze snel gemaakt.
2) Dat iemand er voor kiest om zich van het leven te benemen door voor een trein te springen, is sowieso al egoistisch en laf. Met de psychische gevolgen voor de machinist houdt de persoon in kwestie geen rekening.
Maar waarom kiest iemand om dan nog en plein public (in een station) zich van het leven te beroven?
Het getuigt inderdaad van weinig empathie om dit 'en plein public' te doen.
Soms loopt het ook anders. Nog niet zo heel lang geleden gooide in een metrostation iemand zich voor de aankomende metro (spoor 1). Dit deed hij echter vlak na een wissel waarop een reisweg van spoor 1 naar spoor 2 stond geprogrammeerd. Gevolg: de trein veranderde van spoor en reed langs de man voorbij. Uiteindelijk is hij dan maar terug opgestaan, op het perron geklommen en weg gewandeld.......
Soms loopt het ook anders. Nog niet zo heel lang geleden gooide in een metrostation iemand zich voor de aankomende metro (spoor 1). Dit deed hij echter vlak na een wissel waarop een reisweg van spoor 1 naar spoor 2 stond geprogrammeerd. Gevolg: de trein veranderde van spoor en reed langs de man voorbij. Uiteindelijk is hij dan maar terug opgestaan, op het perron geklommen en weg gewandeld.......