Na 23 jaar gesloten geweest te zijn zal de eerste trein er die zondagochtend om 6u47 stoppen richting Eeklo. Om 7u30 kan voor de eerste maal terug de trein naar Gent genomen worden. De officiële opening vind plaats op 22 juni gevolgd door een groot volksfeest op 23 juni.
Ondanks deze extra stop, wordt de dienstregeling van de treinen niet aangepast, aangezien die nog steeds op de vroegere referentiesnelheid van 70 km/u afgestemd staat. Ook al is de snelheid op de lijn een aantal jaar terug opgetrokken naar 90 km/u, de machinisten rijden vaak niet sneller dan 80 km/u om niet te vroeg aan te komen in de tussenliggende stations. Na 10 juni hoeven ze zich niet meer in te houden en kunnen ze in standje 7 naar 90 km/u snellen.

Het jaar 2007 is dus het jaar van de vele (her)openingen van stations! In december 2006 werd Athus terug door NMBS-treinen (en niet enkel meer door CFL-treinen zoals voordien) bediend en twee weken geleden kwamen de naburige stations Halanzy, Aubange en Messancy terug in dienst na 23 jaar. Op 10 juni is het dus de beurt aan Evergem. In september volgt dan het nieuwe station "Noorderkempen" gelegen op de hogesnelheidslijn van Antwerpen naar de Nederlandse grens. In december mag ook het grensstation Hergenrath (tussen Welkenraedt en Aachen Hbf) zich terug bij het lijstje met stations voegen. Zo zal deze lijst in december weer 7 items langer zijn!
