De Panne en Kortrijk - Luchthaven - Landen en terug
De Panne en Kortrijk - Luchthaven - Landen en terug
Wat mij intrigeert is waarom men die 2 stukken trein alsmaar wil koppelen en ontkoppelen. Het is geen afdoend antwoord nog 's morgens bij de beweging naar Brussel, noch 's avonds bij de terugkerende beweging.
's morgens komt de trein van De Panne met zijn capaciteit van 6 wagons (of 2 breakstellen) niet toe om alle reizigers op het traject deftig in Gent te krijgen. Voor het stuk uit Kortrijk geldt min of meer hetzelfde.
Logisch gezien zou men een 3de breakstel moeten hangen aan de trein uit De Panne, maar dat kan men niet zolang men in Gent wil blijven koppelen met het stuk uit Kortrijk.
's Avonds, hetzelfde liedje maar dan omgekeerd. Met de 6 resterende wagonnetjes wordt dan uit Gent overvol vertrokken naar De Panne (De Pinte, Deinze, Tielt, Lichtervelde, Kortemark, Diksmuide, Veurne en Koksijde vormen de 8 tussenstopplaatsen). Ook daar zouden er beter 3 extra-rijtuigen voorhanden zijn, maar ook hier weer omwille van de uitsplitsing in 2 treinen (eerste 6 naar Kortrijk en laatste stuk naar De Panne) is dit niet mogelijk.
Op vrijdag (met de studenten) is het helemaal onmogelijk.
Gaat de NMBS dit nu blijven doen ? Hebben reizigerstellingen eigenlijk wel nut ? Waarom de beide treinen op de spitsuren niet doortrekken naar Brussel ? Kortom, wie iemand hier iets zinnigs rond te vertellen ?
's morgens komt de trein van De Panne met zijn capaciteit van 6 wagons (of 2 breakstellen) niet toe om alle reizigers op het traject deftig in Gent te krijgen. Voor het stuk uit Kortrijk geldt min of meer hetzelfde.
Logisch gezien zou men een 3de breakstel moeten hangen aan de trein uit De Panne, maar dat kan men niet zolang men in Gent wil blijven koppelen met het stuk uit Kortrijk.
's Avonds, hetzelfde liedje maar dan omgekeerd. Met de 6 resterende wagonnetjes wordt dan uit Gent overvol vertrokken naar De Panne (De Pinte, Deinze, Tielt, Lichtervelde, Kortemark, Diksmuide, Veurne en Koksijde vormen de 8 tussenstopplaatsen). Ook daar zouden er beter 3 extra-rijtuigen voorhanden zijn, maar ook hier weer omwille van de uitsplitsing in 2 treinen (eerste 6 naar Kortrijk en laatste stuk naar De Panne) is dit niet mogelijk.
Op vrijdag (met de studenten) is het helemaal onmogelijk.
Gaat de NMBS dit nu blijven doen ? Hebben reizigerstellingen eigenlijk wel nut ? Waarom de beide treinen op de spitsuren niet doortrekken naar Brussel ? Kortom, wie iemand hier iets zinnigs rond te vertellen ?
Je kan dat altijd aan de NMBS voorstellen en dan zul je waarschijnlijk een opsomming krijgen waarom ze dit niet doen bijvoorbeeld:
te weinig personeel
te weinig rollend materiaal
Een van de belangrijkste reden waarom zij dit niet zullen doen, is omdat lijn 50A tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw al verzadigd is tijdens de ochtend-en avondspits, er kunnen geen bijkomende treinen meer rijden, alle rijpaden zijn al in gebruik.
Misschien krijgt je voorstel gehoor nadat lijn 50A tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw op 4 sporen is gebracht, in kader van het GEN!
Maar ja wanneer die werken nu eindelijk gaan beginnen is een ander paar mouwen, in theorie eind dit jaar.
te weinig personeel
te weinig rollend materiaal
Een van de belangrijkste reden waarom zij dit niet zullen doen, is omdat lijn 50A tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw al verzadigd is tijdens de ochtend-en avondspits, er kunnen geen bijkomende treinen meer rijden, alle rijpaden zijn al in gebruik.
Misschien krijgt je voorstel gehoor nadat lijn 50A tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw op 4 sporen is gebracht, in kader van het GEN!
Maar ja wanneer die werken nu eindelijk gaan beginnen is een ander paar mouwen, in theorie eind dit jaar.
Wat ik uit zijn post begrijp is dat er 2 breaks uit elke richting komen die dan gekoppeld worden, en dat hij als oplossing daar een break extra zou aanhangen. Probleem is, beste Feed, dat de maximumlengte voor gewone treinen in België 12 rijtuigen is. Twee keer twee breaks van 3 rijtuigen geeft dus 12 rijtuigen, de maximumlengte.
En de NMBS heeft geen materieel dat koppelbaar is en meer zitplaatsen heeft.
beste wover, dat van die maximumlengte van 12 wagons wist ik. Vandaar trouwens dat mijn voorstel ook gaat naar het doortrekken van beide treinen in de spits.
Een ander voorstel zou kunnen zijn om de koppelingen anders te leggen hé.
1 stel van en naar Kortrijk en 3 stellen van en naar De Panne. Maar allicht is dat ook niet haalbaar
Andere mogelijkheid op voorwaarde dat er in Gent een perron is dat 15 wagons kan pakken (en ik denk dat dat er is op de negen):
* 's morgens : 3 stellen uit De Panne en 2 stellen uit Kortrijk. Koppelen in Gent en het laatste stel in Gent laten.
* 's avonds : een stel klaar stellen in Gent, de trein uit brussel koppelen met dat ene stel en daar weer splitsen: 2 stellen naar Kortrijk en 3 stellen naar De Panne.
Is alleszins iets dat men op vrijdag, als er veel studentenbeweging is, moet proberen.
Lijkt raar, maar kan wel een oplossing zijn.
1 stel van en naar Kortrijk en 3 stellen van en naar De Panne. Maar allicht is dat ook niet haalbaar
Andere mogelijkheid op voorwaarde dat er in Gent een perron is dat 15 wagons kan pakken (en ik denk dat dat er is op de negen):
* 's morgens : 3 stellen uit De Panne en 2 stellen uit Kortrijk. Koppelen in Gent en het laatste stel in Gent laten.
* 's avonds : een stel klaar stellen in Gent, de trein uit brussel koppelen met dat ene stel en daar weer splitsen: 2 stellen naar Kortrijk en 3 stellen naar De Panne.
Is alleszins iets dat men op vrijdag, als er veel studentenbeweging is, moet proberen.
in de nabije toekomst 27Mux_met_snelkoppeling + M6 + M6bdx_met_snelkoppeling...Wover schreef:Wat ik uit zijn post begrijp is dat er 2 breaks uit elke richting komen die dan gekoppeld worden, en dat hij als oplossing daar een break extra zou aanhangen. Probleem is, beste Feed, dat de maximumlengte voor gewone treinen in België 12 rijtuigen is. Twee keer twee breaks van 3 rijtuigen geeft dus 12 rijtuigen, de maximumlengte.
maak er maar iets verder toekomst van, deze lijn behoord niet tot de eerste lijn die met dergelijk materieel zal voorzien worden, men begint met de lijnen waar al M6 op zitten of waar de nood aan meer capaciteit nog harder roept (zoals knokke blankenberge in de spits)pietmol schreef:in de nabije toekomst 27Mux_met_snelkoppeling + M6 + M6bdx_met_snelkoppeling...Wover schreef:Wat ik uit zijn post begrijp is dat er 2 breaks uit elke richting komen die dan gekoppeld worden, en dat hij als oplossing daar een break extra zou aanhangen. Probleem is, beste Feed, dat de maximumlengte voor gewone treinen in België 12 rijtuigen is. Twee keer twee breaks van 3 rijtuigen geeft dus 12 rijtuigen, de maximumlengte.
Is wel een goed voorstel om het probleem op te losssen, kan altijd voorgesteld worden aan de NMBS die negen op de tien als antwoord zal geven "Er is te weinig rollend materiaal (1 extra breaks vanaf Gent)tijdens de spits beschikbaar".Feed schreef:beste wover, dat van die maximumlengte van 12 wagons wist ik. Vandaar trouwens dat mijn voorstel ook gaat naar het doortrekken van beide treinen in de spits.
Als ze al niet beginnen afkomen met het exuus van de perronlengtes.
als je al weet dat er nu geregeld treinen rijden in verminderde samenstelling door materieelgebrek (in geval van motorstellen) dat men goederentreinen afschaft om toch maar voldoende locs te hebben om bepaalde passagierstreinen te laten rijden dan moet ik u toch geen uitleg extra meer geven over materieelgebrek.
Jesus !Steven schreef:als je al weet dat er nu geregeld treinen rijden in verminderde samenstelling door materieelgebrek (in geval van motorstellen) dat men goederentreinen afschaft om toch maar voldoende locs te hebben om bepaalde passagierstreinen te laten rijden dan moet ik u toch geen uitleg extra meer geven over materieelgebrek.
tja waarom dergelijk antwoord, iedereen weet dat de nmbs dringen moet investeren om haar achterstand in te halen (die bijna ondoenbaar is in zekere zin) om de achterstand die in de jaren 80 gemaakt is totaal weg te werken heb je dus serieus wat middelen nodig en dat is niet van vandaag op morgen in orde.Feed schreef:Jesus !Steven schreef:als je al weet dat er nu geregeld treinen rijden in verminderde samenstelling door materieelgebrek (in geval van motorstellen) dat men goederentreinen afschaft om toch maar voldoende locs te hebben om bepaalde passagierstreinen te laten rijden dan moet ik u toch geen uitleg extra meer geven over materieelgebrek.
Voor een stukje heb je gelijk. Maar in de jaren '90 zag men de bui toch al hangen? Het spijt me dat ik het zeg, maar niet in 2005 hadden ze moeten beginnen plannen hoe de problemen in 2007 en 2008 aan te pakken, maar in 1995.
Het meest triestige van de besparingsrondes van de jaren '80 is nog wel, dat er niet eens veel is bespaard, toch als ik het boekje van Ph. Janssens Op Dood Spoor mag geloven.
Het meest triestige van de besparingsrondes van de jaren '80 is nog wel, dat er niet eens veel is bespaard, toch als ik het boekje van Ph. Janssens Op Dood Spoor mag geloven.