Electrificatie Montzen-DB Netz.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Electrificatie Montzen-DB Netz.

Bericht door Joris »

Hallo,
Vanop de site van Infrabel:
29-05-2007 Montzen-Aken: elektrificatie van de ontbrekende schakel
De Belgische en Duitse spoorwegbeheerders Infrabel en DB-Netz hebben kortgeleden een conventie ondertekend voor de elektrificatie van de spoorlijn die Montzen met Aken-West verbindt. De commerciële snelheid wordt sterk verhoogd.


Infrabel en DB-Netz hebben kortgeleden een conventie ondertekend voor de elektrificatie van de spoorlijn die Montzen met Aken-West verbindt.

De Belgische en Duitse spoorwegbeheerders slaan de handen in elkaar om de grensspoorlijn te elektrificeren. Deze laatste schakel van zowat 8 kilometer ligt op de 162 km lange as die de haven van Antwerpen met Duitsland verbindt.

De "technische grens" (de omschakelzone van de elektrische voeding tussen België en Duitsland) ligt in België, meer bepaald op het viaduct van Moresnet. Tot aan dat punt zal de lijn gevoed worden met het Belgische 3 kV gelijkstroomsysteem. Voorbij dat punt, tussen Moresnet en Aken-West, zal de bovenleiding worden gevoed met 15 kV 16 2/3 Hz (Duitse systeem).

Eenmaal deze elektrificatie zal zijn afgewerkt, met de wijziging van de dienstregeling in december 2008, zal ze een grote troef vormen voor de Luikse regio en de Belgische havens. Ze zal ook de locomotiefwissel in de stations Montzen en Aken-West overbodig maken en zo bijdragen tot een sterke verhoging van de commerciële snelheid en de rittijd tussen Antwerpen en de Duitse industriegebieden. Het inzetten van elektrische tractie van begin tot einde zal bovendien ook toelaten om zwaardere treinen te slepen en zo de capaciteit op deze strategische lijn te verhogen.

De elektrificatiewerken zullen in oktober starten in het station van Montzen. Infrabel en DB Netz investeren gezamenlijk 2,07 miljoen euro in het project.
(Met dank aan R4CFan voor de link, Danke!)
We hebben dus nog tot oktober...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

shit, dan toch nog! dat wordt dus nog enkele keren vlug op pad gaan, dan ist toch gedaan :cry:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

dus vanaf oktober zien we daar 62'ers en 53'ers rijden 8)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
5307 schreef:shit, dan toch nog! dat wordt dus nog enkele keren vlug op pad gaan, dan ist toch gedaan :cry:
Neenee, t is meer: oef, we hebben nog een anatal maanden, en oef, het is nog zomervakantie intussen.
Vergeet niet dat volgens de voorspellingen van vorig jaar er nu al palen stonden!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

:o


zalig, jammer genoeg :wink:
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2659
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Shrek schreef:dus vanaf oktober zien we daar 62'ers en 53'ers rijden 8)
Dus tegen dan moek mijn rijbewijs halen :P
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

trainfreak schreef:
Shrek schreef:dus vanaf oktober zien we daar 62'ers en 53'ers rijden 8)
Dus tegen dan moek mijn rijbewijs halen :P
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie