Ik moet je inderdaad gelijk geven dat het gebruik van soms te kleine busjes (soms heb je amper 12 zitplaatsen) voor de belbus tot problemen cq ergernissen kan leiden. Onlangs wou ik vanuit Ieper de laatste belbus richting Nieuwkerke nemen. Toen ik om 15u30 telefoneerde deelde men mij doodleuk mee dat ie "volzet" was. Mijn repliek : jamaar, het is de laatste belbus van de dag, hoe moet ik dan op mijn bestemming geraken? De centralist ging eerst de chauffeur vragen of het nog ging, maar ik zag de bui al hangen en heb dan maar gezegd dat ik met die vanuit Poperinge (die luxe is er nog in Nieuwkerke) zou meegaan...
Overigens interpreteert men het begrip "basismobiliteit" heel ruim in West-Vlaanderen. Zo heb je in Kortrijk een stadsnet dat om de 20 min rijdt en waar soms totaal lege ritten te vinden zijn, anderszijds raak je vanuit Ieper en Poperinge na 19u30 het Heuvelland niet meer in (terwijl ALLE andere belbussen doorrijden tot 21u30, weekends tot 22u30). Andersom is de eerste belbus uit het Heuvelland pas om 8u40, terwijl dat ook veel vroeger is in andere gebieden.
Veel belbussen worden ook gereden door privé-exploitanten. Soms hebben die ook de marge niet om een standaardbus te kunnen "missen" (of hebben ze er zelfs geen ter beschikking, zoals bvb Hendriks of Modern Toerisme in Oost-Vlaanderen), alhoewel dit in het weekend wel moet kunnen lukken. Vergeet ook niet dat dergelijke exploitanten maar een bepaald bedrag per type bus per km krijgen (een belbus "kost" De Lijn minder dan een standaardbus). Maar misschien eens een ideetje om in Mechelen op te gooien

groeten, Steve