Minimaal tijdsverschil tussen 2 treinen
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Minimaal tijdsverschil tussen 2 treinen
Goedemiddag allemaal,
Ik kwam daarstraks toevallig tot de volgende constatie:
Op weekdagen vertrekt te Aarschot
* Om 16.51u: P 8305 naar Tongeren
* Om 16.52u: IR c 2937 naar Antwerpen-Centraal
Nochtans rijden deze treinen tot aan de zuidelijke splitsing van de
driehoek van Aarschot (m.a.w. de plaats waar lijn 16 van lijn 35
aftakt) over hetzelfde spoor. Is er niet zoiets als een
minimumtijdsverschil tussen 2 treinen? Ik dacht eerlijk gezegd dat dit
3 minuten bedroeg, hoewel op lijn 50A in het toeristisch seizoen
treinen in Brugge richting Gent ook wel eens op 2 minuten na elkaar
vertrekken. Maar 1 minuutje, zoals in dit geval, dat is toch wel heel
erg weinig. Bestaat er hier dan geen officiële regel op? Of is dat
verschil van 2 à 3 minuten gewoon een regel die de NMBS zichzelf
oplegt om de stiptheid te bevorden?
Groeten,
Ik kwam daarstraks toevallig tot de volgende constatie:
Op weekdagen vertrekt te Aarschot
* Om 16.51u: P 8305 naar Tongeren
* Om 16.52u: IR c 2937 naar Antwerpen-Centraal
Nochtans rijden deze treinen tot aan de zuidelijke splitsing van de
driehoek van Aarschot (m.a.w. de plaats waar lijn 16 van lijn 35
aftakt) over hetzelfde spoor. Is er niet zoiets als een
minimumtijdsverschil tussen 2 treinen? Ik dacht eerlijk gezegd dat dit
3 minuten bedroeg, hoewel op lijn 50A in het toeristisch seizoen
treinen in Brugge richting Gent ook wel eens op 2 minuten na elkaar
vertrekken. Maar 1 minuutje, zoals in dit geval, dat is toch wel heel
erg weinig. Bestaat er hier dan geen officiële regel op? Of is dat
verschil van 2 à 3 minuten gewoon een regel die de NMBS zichzelf
oplegt om de stiptheid te bevorden?
Groeten,
1 minuut is inderdaad nogal kort, maar dat hangt af van de afstand tussen twee seinen e. Het kan zijn dat na een station er korte secties zijn en dan kunnen er gemakkelijk twee treinen bijna vlak na mekaar vertrekken
.
Volgens mij zullen ze in dit geval wel de IR laten voorgaan, omdat IR's voorrang krijgen op P-treinen.

Volgens mij zullen ze in dit geval wel de IR laten voorgaan, omdat IR's voorrang krijgen op P-treinen.
Ik dacht dat men ook vaak vanuit het station van Kortrijk de IC Ieper-Poperinge en de IC Brugge-Oostende naast elkaar doet rijden tot Y Leiebrug. Deze treinen vertrekken met 2 minuten verschil, en zeker in het weekend is dit zeker mogelijk. (Wel opletten voor de L die van Brugge komt en .58 -in theorie- aankomt)...
Van zodra de eerste trein het eerste stopsein gepasseerd is kan een tweede volgen, deze zal dan wel traag moeten rijden omdat die 2de dubbel geel zal krijgen. Als de eerste trein een 2de sein gepasseerd is gaat het vorig sein van rood naar 2 geel en zo verder, de achterkomende trein kan weer een sectie opschuiven. Gaat heel snel na elkaar zunne.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
In diest is die korte sectie 500 meter.Steven schreef:gemiddeld staan ze idd op +-1500m van elkaar, echter op sommige plaatsen staan ze korter (zoals in diest waar je een korte sectie hebt van +-350m) of plaatsen zoals tussen mol en neerpelt waar ze meer dan 2500m van elkaar staan
Als die minder dan 370 meter zou zijn kan sein één pas openen in grote beweging op voorwaarde da sein twee ook open staat in GB, zi voorbeelden op perrons brussel zuid, of inrit FOVR.
Tenzij op de plaats van de keper een vlakke witte streep opgelicht staat, maar op één sein na is da nog ni in voege (Chatelet)
Meestal echter zal de Ir trein naar Antwerpen op tegenspoor rijden en de p-trein op normaal spoor (oa op 6/6), zodat er aan de vertakking toch nog gewacht moet worden. Als men in de boeken maar kan schrijven dat de trein op tijd het station verlaten heeft...Shrek schreef:soms laten ze tot aan die splitsing de trein richting hasselt op tegenspoor rijden, het doet wel even vies als ge erin zit, maar het werkt dus wel
het echte probleem is echter het ontbreken van een wissel in station aarschot langs de zijde van Leuven: men kan vanuit Leuven niet toekomen op spoor 2, tenzij menhet station binnen rijdt op tegenspoor (zo'n 1.5 kilometer), anders zou men de IR trein op spoor 3 kunnen ontvangen en de p-trein op spoor 2.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
[quote]het echte probleem is echter het ontbreken van een wissel in station aarschot langs de zijde van Leuven: men kan vanuit Leuven niet toekomen op spoor 2, tenzij menhet station binnen rijdt op tegenspoor (zo'n 1.5 kilometer), anders zou men de IR trein op spoor 3 kunnen ontvangen en de p-trein op spoor 2.[/quote]
Hallo,
Toch wel hoor.
Kijk maar eens op sporenplan.nl
De IC E wordt in de richting Knokke -> Tongeren toch ook op spoor 2 ontvangen, nietwaar?
Groeten,
P.S. Ik weet niet hoe het komt maar het "quote"-systeem werkt blijkbaar niet optimaal bij mij
Hallo,
Toch wel hoor.
Kijk maar eens op sporenplan.nl
De IC E wordt in de richting Knokke -> Tongeren toch ook op spoor 2 ontvangen, nietwaar?
Groeten,
P.S. Ik weet niet hoe het komt maar het "quote"-systeem werkt blijkbaar niet optimaal bij mij
idd de trein dient reeds vooraf op tegenspoor te zitten; de wisselstraat bevindt zich ter hoogte van de vroegere renault garage, en bovendien geldt er van daar tot in het station een snelheidsbeperking voor verkeer op tegenspoor. vandaar dat treinen vanuit Leuven zelden in Aarschot toekomen op spoor2; tijdens de ochtendspits is dit trouwens helemaal taboe.Steven schreef:ja en neen, die kan in aarschot in de richting van tongeren enkel op spoor 2 als hij voordien al op tegenspoor zat, anders is het automatisch spoor 3