Ernstig ongeval
De treinen zouden elkaar zijdelings hebben geraakt. Het Korps Landelijke Politiediensten spreekt van een ernstig ongeval, waarbij één van de twee treinen gedeelteijk is ontspoord. De twee treinen reden vanuit Hilversum richting Weesp.
Ernstig ongeval
Voor zover bekend zijn er geen gewonden gevallen. De passagiers konden vanuit de treinen naar het station lopen. Er is nog wel beperkt treinverkeer mogelijk op het traject.
Bron: RTL.nl
Materieel is het dus een zwaar ongeval, maar gelukkig op persoonlijk vlak niet.
Shrek schreef:die NS-machinisten zitten precies teveel in de botsautokes op de kermis
Kom kom, nu niet gaan veralgemenen, want door zo'n opmerking krijg je half Nederland tegen .
Het valt wel op dat ondanks het superieure beveiligingssysteem je tegenwoordig vaak van ongevallen op het NL spoornet hoort tegenover relatief weinig hier in België.
Goede fotoreportage van de ontspoorde trein bij Weesp zaterdagavond. Foto’s laden wat traag. http://www.112actueel.nl/cgi-bin/index. ... 1000450784
Op Google Earth kun je de wisselverbinding zien liggen, waarmee de treinen vanuit Almere nog voor de spoorbrug over de Vecht op het spoor uit Hilversum terecht kunnen komen.
Ter oriëntatie: op foto 2 is linksonder de noordelijke spoorstaaf zichtbaar van het spoor Almere - Weesp, en het IRM motorstel links op de foto reed kennelijk over de wisselverbinding naar het parallele spoor Hilversum - Weesp maar werd daarbij uit de rails geduwd door de zwaardere locomotief van de op dat spoor rijdende trein Utrecht -Leiden.
Opvallend is dat beide treinen zo snel stil stonden ...
Op het baanvak is ATB Eerste generatie aanwezig.
ATB Eerste Generatie controleert op remmingen en bepaalde snelheden.
Maar onder de 40km/h is er geen controle meer of de Machinist een Rood sein voorbij rijdt of niet.
Dit is een onderkent feit en de beslissing tot deze keuze is al meer als 40 jaar oud. (Helaas)
ATB-Nieuwe Generatie of ERTMS kunnen en zullen ook Rood sein passage's controleren.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Voor een goed begrip: het gaat hier over een stoptrein die vanaf Utrecht met een grote omweg langs Amsterdam rijdt en uiteindelijk in Leiden eindigt. De route ziet er op de kaart ongeveer zo uit: Utrecht – in noordelijke richting naar Hilversum – Bussum – naar het noordwesten langs Weesp – naar het westen langs Duivendrecht – Amsterdam Zuid – Schiphol – naar het zuidwesten richting Hoofddorp – Leiden.
Dit is dus niet de veel kortere rechtstreekse route, die gaat vanuit Utrecht naar het westen via Woerden en Alphen aan den Rijn.
Wat de sporensituatie betreft: vanaf de sporendriehoek vóór Weesp lopen de sporen uit Hilversum en uit Almere parallel verder als een overal minstens viersporig baanvak tot waar de lijn naar Schiphol weg buigt van de lijn naar Amsterdam Centraal, en er is meteen na de sporendriehoek en kort vóór de Vechtbrug (en dus nog voor Weesp zelf) een overloopwissel waarlangs de trein uit Almere over kan lopen naar het spoor Hilversum – Weesp.
Daar is de aanrijding gebeurd.