Het vreemde is dat die loc standaard met 15kV~ wordt geleverd. De 15kV-module wordt gewoon door de software niet aangestuurd. Mogelijks heeft de NMBS zelfs voor deze aanpassing moeten betalen...Steven schreef:mark volgens de site van siemens (die de loc dan toch gaan maken)
is de loc een ES60U3 waarbij het laatste slaagt op zijn derde spanning
3.000V, 25.000V en dus ook 1500V
Reeks 1801-1860
die 15 kv is niet standaard, dat zon module locs, als jij een bepaalde module niet wil (zoals de 15 kv) dan plaatsen ze die gewoonweg niet, idem voor panto en alle andere onderdelen die enkel voor deze spanning nodig zijn, op de site van siemens staan maar een paar veel voorkomende mogelijkheden, de versie zoals de nmbs ze heeft besteld is tot op heden in zekere zin uniek dus
wat zou die daar gaan doen? daar komen enkel HST treinen geen enkele klassieke trein maakt gebruik van deze lijn. met elk half uur een thalys, 10 eurostars per dag en nog een hoop TGV france treinen zit die lijn al voldoende gevuld dus waarom nog eens een gesleepte trein er tussen steken die dan toch maar max 200 zal rijden terwijl de rest er 300 doet.
Steven , hier moet ik FLV-FGSP gelijk geven.De 15kV module (vooral de transfo !) zit er wél in maar die is NIET geactiveerd of aangekoppeld.Als men later dus de loc 15kV geschikt wil maken moet men die aankoppelen (dus eerst het dak af de loc en alles aansluiten want van binnenuit gaat dat niet) , de software upgraden en een 15kV panto plaatsen.Steven schreef:die 15 kv is niet standaard, dat zon module locs, als jij een bepaalde module niet wil (zoals de 15 kv) dan plaatsen ze die gewoonweg niet.
Er is inderdaad gefluisterd dat de NMBS heeft moeten bijbetalen om de 15kV module te deactiveren aangezien die vanaf nu altijd standaard wordt (in het geval van minstens tweesysteemlocs , bij een éénsysteemversie zoals bij de Portugezen is de 15kV module natuurlijk er niet bij..)..
Voor de rest : TVM430 is nutteloos want het heeft geen zin IC's over L1 te laten rijden (ja naar Mons ofzo , maar dan ligt de aansluiting L1/2 in de verkeerde richting aangezien die enkel aan de kant Parijs ligt..)..
Het zou wel nuttig zijn als men ermee de BB22200 van de SNCF wil vervangen die nu om de 2 weken langskomen met zowel de IRIS320 als de testtrein "Lucie" (bestaande uit 2 BB622000 van SNCF Infra met TVM430 , meetrijtuig Lucie , meetrijtuig Mauzin en een ex-Corail "Nouvelle Première").. maar dan zou die onderserie van de loc technisch gezien bij Infrabel moeten ondergebracht worden.. En hoe ga je dat doen als de locs door de federale overheid gesubsidieerd worden (dat was namelijk de reden waarom de locs voor reizigers bestemd waren , voor goederen mag er niet gesubsidieerd worden van Europa..

Kortom , ik hoor hier weer zwakke argumenten hoor.. misschien helpt een beetje dossierkennis wel ipv telkens te gaan speculeren..

Effe zien of ik nog mee ben:msts.be schreef: Steven , hier moet ik FLV-FGSP gelijk geven.De 15kV module (vooral de transfo !) zit er wél in maar die is NIET geactiveerd of aangekoppeld.Als men later dus de loc 15kV geschikt wil maken moet men die aankoppelen (dus eerst het dak af de loc en alles aansluiten want van binnenuit gaat dat niet) , de software upgraden en een 15kV panto plaatsen.
De transfo is dezelfde voor 15kV als voor 25 kV, en deze heeft 3 aansluitklemmen aan de primaire kant: 1 common, 1 voor 15kV en 1 voor 25kV.
Wanneer de NMBS nu een loc bestelt waar enkel een panto voor DC en een voor 25kV op staan en waarbij de 15kV aansluiting aan de transfo niet gebruikt is, dan zal die loc toch niet duurder zijn dan een waarbij een panto extra opstaat die dan wel aangesloten is.
Ik kan mij niet voorstellen dat Siemens een transfo 15/25 KV steekt in de NMBS loks en enkel een 25 KV in een portugese. Het prijsverschil tussen een transfo met die extra aansluiting is zo klein, dat ik er niet van zou opkijken als Siemens maar 1 type (per vermogencategorie) heeft.
Correct me if I' wrong, maar liefst met details, zodat het duidelijk wordt.
Het probleem is het frequentieverschil, lager frequentie belast de trafo meer de duitse 15kv draait op een derde van de frequentie, heeft dus een veel groter trafo nodig . Zou mij verbazen dat men die daar zomaar bijkrijgt voor niks.pietje schreef:Effe zien of ik nog mee ben:msts.be schreef:
De transfo is dezelfde voor 15kV als voor 25 kV, en deze heeft 3 aansluitklemmen aan de primaire kant: 1 common, 1 voor 15kV en 1 voor 25kV.
SNIP
Ik kan mij niet voorstellen dat Siemens een transfo 15/25 KV steekt in de NMBS loks en enkel een 25 KV in een portugese. Het prijsverschil tussen een transfo met die extra aansluiting is zo klein, dat ik er niet van zou opkijken als Siemens maar 1 type (per vermogencategorie) heeft.
Correct me if I' wrong, maar liefst met details, zodat het duidelijk wordt.
Ik dacht dat als men de Thalys zou aanpassen voor 15KV( vol vermogen) dat hij te zwaar werd om in Frankrijk op de HSL te rijden. Het ging om enkele tonnen blik en koper...
Correct, dat is ook de reden waarom men in de luchtvaart 400 Hz gebruikt, om gewicht te sparen bij de transfo's.dentheo schreef: Het probleem is het frequentieverschil, lager frequentie belast de trafo meer de duitse 15kv draait op een derde van de frequentie, heeft dus een veel groter trafo nodig . Zou mij verbazen dat men die daar zomaar bijkrijgt voor niks.
Ik dacht dat als men de Thalys zou aanpassen voor 15KV( vol vermogen) dat hij te zwaar werd om in Frankrijk op de HSL te rijden. Het ging om enkele tonnen blik en koper...
ik zou die 15kV transfo eruithalen en deze (samen met een gepaste wisselrichter) in de t20 stoppen; dan kunnen deze ineens van Antwerpen tot het Ruhr-gebied rijden (via Monzen lijn)Wover schreef:Nee hoor, de Bobby way zou zijn dat we een paar TGV POS locomotieven huren van de SCNF en daartussen M6'en steken :pShrek schreef:ik ga ff de bobby-tour op: misschien kunnen ze die transfo's eruit halen en in enkele MS 96 steken voor een IC naar keulen
Grapje e bobby
en andere optie zou zijn om de t26 permanent te koppelen tot duo's en daarin deze transfo's stoppen (1 transfo per duo als voeding voor beiden )
en dan nog iemand bij EBA vinden die zo zot is om deze locs dan goed te keuren
ze zijn nu al zo streng dat enkel nog het nieuwe materieel goedgekeurd word voor duitsland. CFL doet al hetzelfde, onze klassiekjes zijn niet meer welkom in luxemburg, ze gaan er strenger en strenger gaan op worden om enkel materieel met memor 2+ toe te laten.
momenteel is enkel onze 13 en ms 96 501 tot 525 hiervan voorzien. een aantal type 20 laten ze ook nog toe (naar ik vernomen heb van een collega van arlon niet alle nr's meer dus)

momenteel is enkel onze 13 en ms 96 501 tot 525 hiervan voorzien. een aantal type 20 laten ze ook nog toe (naar ik vernomen heb van een collega van arlon niet alle nr's meer dus)
Steven schreef:en dan nog iemand bij EBA vinden die zo zot is om deze locs dan goed te keuren![]()
ze zijn nu al zo streng dat enkel nog het nieuwe materieel goedgekeurd word voor duitsland. CFL doet al hetzelfde, onze klassiekjes zijn niet meer welkom in luxemburg, ze gaan er strenger en strenger gaan op worden om enkel materieel met memor 2+ toe te laten.
wie of wat is EBA?
hoeveel van die controle bedrijven zijn? (1 per land, of zijn er meerdere organizaties die voor verschillende landen type goedkeuring mogen uitvoeren?)
leuke ideetjes, maar ik denk niet dat die 15k transfo er zo maar uitgehaald kan worden ; als dit wel mogelijk zou zijn dan zou Siemens deze er wel uitlaten.bobby schreef:ik zou die 15kV transfo eruithalen en deze (samen met een gepaste wisselrichter) in de t20 stoppen; dan kunnen deze ineens van Antwerpen tot het Ruhr-gebied rijden (via Monzen lijn)Wover schreef:Nee hoor, de Bobby way zou zijn dat we een paar TGV POS locomotieven huren van de SCNF en daartussen M6'en steken :pShrek schreef:ik ga ff de bobby-tour op: misschien kunnen ze die transfo's eruit halen en in enkele MS 96 steken voor een IC naar keulen
Grapje e bobby
en andere optie zou zijn om de t26 permanent te koppelen tot duo's en daarin deze transfo's stoppen (1 transfo per duo als voeding voor beiden )
Aangezien de T20 slechts zo'n 30 jaren oud is, en de levensduur van een loc (familie) in de eerste plaats bepaald wordt door het feit of men er nog 'werk' voor heeft, zou het upgraden van T20 naar een Antwerpen&Zeebrugge -Ruhr loc een waardevolle investering kunnen zijn, die toch nog zo'n 20 à 25 jaren zou kunnen renderen. Echter als men dan toch de investeringen zou doen om de T20 te upgraden, dan denk ik dat men beter een 15k+25k tranfo kan inbouwen, omdat 25k toch meer en meer de standaardspanning aan 't worden is.
Laatst gewijzigd door super1500 op 25 jun 2007, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.