Reeks 1801-1860

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
super1500

Bericht door super1500 »

Steven schreef:EBA is de firma of instelling die de certificatie doet van rollend materieel voor duitsland
slechts 1 firma die de goedkeuring mag doen voor Duitsland?
Steven

Bericht door Steven »

slechts 1 firma die alles controleert ja is toch logisch dat er 1 firma is die onafhankelijke controle doet
pietje

Bericht door pietje »

dentheo schreef: Het probleem is het frequentieverschil, lager frequentie belast de trafo meer de duitse 15kv draait op een derde van de frequentie, heeft dus een veel groter trafo nodig . Zou mij verbazen dat men die daar zomaar bijkrijgt voor niks.
Ik dacht dat als men de Thalys zou aanpassen voor 15KV( vol vermogen) dat hij te zwaar werd om in Frankrijk op de HSL te rijden. Het ging om enkele tonnen blik en koper...
Uit de oorspronkeijke posts had ik begrepen dat een 3 spanningsloc duurder zou zijn dan een 4spanningsloc, dat is dus niet het geval, het enige dat ik afleid is dat de locs voorbereid zijn als 4spanningsloc, maar dat daarvoor nog een aantal onderdelen dienen voor bijgeplaatst te worden.

Indien er voor een 15+25KV transfo meer moet betaald worden dan voor een 25kV dan zal Siemens de klant deze keuze toch wel aanbieden, zo gek zijn ze toch ook niet.

Het is natuurlijk mogelijk dat de NMBS bijkomende kosten gedaan heeft omdat ze verwachten van een aantal locs om te bouwen naar 15kV, maar dat ze op deze manier de vrijheid hebben om achteraf zoveel als nodig locs om te bouwen naar 4spanningsloc.

De gebruikte transfo's zijn namelijk niet zomaar uitwisselbaar dus als je nu een transfo koopt voor enkel 25 kV en je wenst die later te vervangen door een die ook 15kV kan, dan zit je met een hoop oud ijzer, en dus een slechte investering.
Adler

Bericht door Adler »

super1500 schreef: wie of wat is EBA?
Het EBA is het Eisenbahn Bundesamt die zeer vergaande bevoegdheden heeft en totaal onafhankelijk staat van de DB.
Als het EBA zegt dat er morgen geen ICE's meer rijden dan is dat zo, zoals gebeurd is na het ongeval in Eschede en ook met de ICE-TD's die allemaal uit het verkeer zijn genomen.

In ons land is het in theorie het Directoraat-Generaal Vervoer te Land die die bevoegdheden heeft.
msts.be

Bericht door msts.be »

OK , we zullen eens van de technische kant het bekijken hé :
Van atlantis bekwam ik deze intressante informatie :
atlantis schreef: Ik heb hier langs mij het traktieschema van de BR 189 liggen om even te zien wat er dan uit zou wegvallen*;
- de wikkelverhouding van de secundaire wikkeling van de transfo is aanpasbaar
dmv een 3e aftakking en contactoren (25 en 15 kV)
aftakking en contactoren weg dus
- op 1,5 kV worden de motoren in driehoek geschakeld, bij 3 kV in ster...
omschakeling ster/driehoek weg dus

Dat deze 2 "eenvoudige" trukken achterwege worden gelaten vind ik behoorlijk dom.
De transfo zal alleszins wel goedkoper zijn, door het wegvallen van de aftakking 15 kV,
maar zoveel meerprijs zal er niet zijn , eerder integendeel doordat het een gecustomisde versie is.
Kijk eens naar dat laatste zinnetje.Een standaard transfo voor alle spanningen (dit is mogelijk door de laatste ontwikkelingen in vermogenselektronica) , maar het moest zonodig weer anders.. :?

Siemens beloofe zelfs vierspanningslocs te leveren ZONDER MEERPRIJS ( :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: ).Maar neen , Waalse verantwoordelijken binnen de NMBS moesten het weer zo klaar spelen om het 15kV gedeelte eruit te halen want anders zouden die niet in hun "achtertuin" over de zwaar geïnvesteerde Athus-Meuse rijden ! :evil: Dit spelletje heeft nu lang genoeg geduurd , en ze zitten met de vodden erbij ook want de TRW-treinen die een tijd via de Athus-Meuse naar CH reden zijn terug over Montzen geleid omdat de betrouwbaarheid van die treinen bijna 0 geworden was via de Athus-Meuse (talloze stakingen van FRET in Frankrijk , zucht :( ), ook al door de kwakkelende HLE13 op de goederen..

Alle geluk is er mij ter oren gekomen dat Siemens de NMBS overtuigd heeft om minstens 20 van de 40 locs in optie te lichten , en die zouden wél vierspannig zijn en naar B-Cargo gaan.. we zijn echter wel fél te laat voor de electrificatie van de Montzenroute want ik durf er voor wedden dat binnen het jaar de "Betuweroute" BR189 met een pakket voor België gaan uitgerust worden.. en dan zijn we de clou hé , want dan gaan diverse treinen die nu nog door HLR77 gereden worden (Duisburg , Mönchengladbach enz) elektrisch via Montzen hé (NMBS werkt in onderaanneming van Railion op die treinen)..

De SBB is wel een beetje dom geweest om hun Re474/484 locs te concentreren in Italië want ook zij hebben nuttige belangen hier.. Maar ja , wat niet is kan nog komen :wink: En hopelijk geraken daarmee ook alle vuile diesellocs van Lijn 24 na de elektrificatie..
Steven

Bericht door Steven »

de hoofdreden waarom ze er geen cargo lok van gemaakt hebben is vrij eenvoudig, als er cargo mee gereden word dan krijgt men geen subsidie meer. enkel voor passagiersloks mag men (voorlopig) nog subsidie geven. als je de 13 volledig op cargo wil krijgen en een nieuwe lok besteld voor de taken van de 13 over te nemen dan koop je een lok met ongeveer dezelfde eigenschappen logisch of niet? wat heeft dat dus met athus meuse te maken?
msts.be

Bericht door msts.be »

Steven schreef:als je de 13 volledig op cargo wil krijgen en een nieuwe lok besteld voor de taken van de 13 over te nemen dan koop je een lok met ongeveer dezelfde eigenschappen logisch of niet? wat heeft dat dus met athus meuse te maken?
Héél eenvoudig : we gaan even terug naar 1964.De SNCF krijgt haar eerste vierspanningsloc afgeleverd om de zwakke BB30000 op de lijn Parijs-Brussel te vervangen.Ze komen tot de jaren '90 enkel in Frankrijk en België.De 1,5kV en 15kV apparatuur is ongebruikt geweest..

Nu gaan we dit vergelijken met de (nieuwe) HLE18.Siemens geeft ons de kans vierspanningslocs te kopen zonder meerprijs.Ook al gebruiken we de 1,5 en 15kV apparatuur voorlopig niet , eenmaal de locs bij de reizigers afgeschreven zijn (+/- 20 à 25 jaar) kunnen ze probleemloos naar de goederen en hebben we locs die én gelijk zijn aan het waarschijnlijke type 17 (met uitzondering dat de reizigerslocs in trek-duw kunnen werken en de goederenlocs niet..) én direct in Duitsland en Nederland kunnen rijden (certificatie is via type 17 verlopen)..

Nu zitten we met 2 verschillende types met alle gevolgen van dien.Een paar verantwoordelijken hebben gezegd dat de eerste schijf zonder 15kV is "omdat er geen locs met 15kV" nodig zijn.. Hallo ? :shock: De DB en het EBA wil die dieselverslindende "opgewaardeerde" rangeerkarren van een HLR77 weg uit Duitsland omdat ze én vervuilend zijn én nog eens traag rijden ook op strategische lijnen..

Komt daarbij dat DB Netz net zoals de CFL in Luxemburg overweegt om in Aachen de omschakelbare bovenleiding wil demonteren omdat dat handenvol geld kost om te onderhouden en de technologie niet meer van deze tijd is..Dan zullen de HLE18 locs die met de IC A naar Aachen gaan verplicht van 15kV voorzien moeten worden en de IR q zal tegen dan met "Talenten" van de Euregiobahn gereden worden..

Wat mij in dit dossier gewoon op de zenuwen werkt is dat men het aanbod om "gratis" vierspanningslocs heeft afgeslagen , ook al zijn ze voor reizigersverkeer ! Enkel de veiligheidssystemen zijn meerprijs , maar dat is geen probleem.Met de modulaire systemen van tegenwoordig gooi je binnen een aantal jaar de kast met originele beveiligingssystemen eruit en vervang je die door een kast met een ETCS-hoofdmodule en een aantal STM's die de signalen van de resp. beveiligingssystemen vertalen naar het ETCS-systeem..

Had men voor Bombardier gekozen moest men maar liefst 18% opleggen voor een vierspanningsloc t.o.v. een tweespanningsmachine.. ik snap niet hoe , want ik ben verder te weten gekomen dat de transfo die nu in onze HLE18 zal zitten éxact dezelfde is als die van de ÖBB1216/ES64U4 , enkel die kabels daarvoor zijn niet aangesloten en er is geen 15kV panto..

Ik kan je nog 2 voorbeelden geven van een vierspanningsloc maar waarbij er ook maar twee van gebruikt worden :
-SBB Re484
-SBB Re474

Die eerste heeft zelfs al komen testen op de Betuweroute , dus het bewijst dat álle aansluitingen van de transfo aangesloten zijn want normaal gebruiken ze enkel 3 (Italië) en 15kV (Zwitserland)...
En zo kunnen wij dat ook doen , voor de eerste jaren enkel de loc als tweespannig gebruiken en dan als vierspannig.. de enkele aanpassing zal de 15kV panto zijn en de aansluiting , en die had men al zelfs "af fabriek" kunnen voorzien zodat we die aanpassingen al later niet meer moesten doen..

Nu zullen de tweespanningsmachines sowiso binnen 20 jaar ook naar cargo gaan maar zullen ze verplicht over de "Athus-Meuse" moeten gaan rijden om de Waalse verantwoordelijken binnen de NMBS te plezieren.En ik verzeker het dat tegen dan de betrouwbaarheid van FRET nog altijd 0 zal zijn , wie weet zelfs al failliet.. :P
Steven

Bericht door Steven »

kwil niks zeggen maar als je een optie monteert omdie dan gedurende 15 jaar ni te gebruiken moet ik u niks vertellen wat er gaat gebeuren tot op de dag dat je da wel doet, een auto die je 15 jaar ni gebruikt en hoopt dan vlot te starten is even zot denken. techniek die stilstaat roest (al dan niet letterlijk) komende uit het spreekwoord rust roest.

de overtuiging dat de IC a ooit terug naar aachen gaat weet ik nergens terug te vinden naast de speculaties die er al rond gemaakt zijn, trouwens voor de duitsers is dat ni eens een IC, die werd vroeger altijd als een D-zug aangeduid

ik heb dus niets tegen 4spanningsloks op zich, ik zou niet liever hebben. maar onderdelen monteren om ze dan de eerste 15-20 jaar ni te gebruiken? daartegen zijn die bakken (aan de huidige gang van zaken in locfabrieken) veruit compleet achterhaald om moment da je ze wel wil gebruiken. om nog niet te spreken van het feit dat ze misschien niet willen werken omdat ze te lang NIET gebruikt zijn.
pietje

Bericht door pietje »

Klopt Steven, als je "zeker" bent dat je die locs de eerste 10 jaar op slechts 3 spanningen gaat gebruiken, dan moet je de apparatuur voor de 4de niet installeren. Tegen de tijd dat je het gaat gebruiken is het versleten, om nog maar over pannes te zwijgen.

Trouwens geeft Siemens eigenlijk de keuze voor een trafo zonder middenaftakking of niet?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

pietje schreef:Trouwens geeft Siemens eigenlijk de keuze voor een trafo zonder middenaftakking of niet?
Ik heb begrepen dat er tegenwoordig geen trafo meer in zit, maar alles via vermogenselektronica gaat.

Groetjes,
Rian
Adler

Bericht door Adler »

rvdborgt schreef:
pietje schreef:Trouwens geeft Siemens eigenlijk de keuze voor een trafo zonder middenaftakking of niet?
Ik heb begrepen dat er tegenwoordig geen trafo meer in zit, maar alles via vermogenselektronica gaat.

Groetjes,
Rian
Rian, de Taurus heeft wel degelijk een transfo hoor. De oorspronkelijke Oostenrijkse Taurus heeft bv. een transfo van 13,5 ton gewicht.
In het prachtige boek TAURUS - Lokomotiven für Europa (EK-Verlag, 192 bldz. ) vind je hiervan een uitvoerige beschrijving,schema's en foto's.
dentheo

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:

Groetjes,
Rian
Hoho dat lijkt mij nogal grof.

Van 220 naar 12V en klein vermogen lukt het al, maar 25kV en 6MW ???
Adler

Bericht door Adler »

Voor de liefhebbers, enige gegevens over de transfo van de Taurus (1016):

Secundaire wikkelingen:
- 6 traktiewikkelingen van elk 1260V.
- 1 wikkeling van 344V voor hulpapparaten.
- 1 wikkeling van 200V voor laadapparaat en verwarming stuurhut.
- 1 wikkeling 1000/1500V voor voeding wagons.

Oliegekoeld met 2 pompen, bij uitval van 1 pomp kan de lok verder rijden met verminderd vermogen.
Gewicht met olie: 13,5 ton.
Totaal verliesvermogen: 24kW.
super1500

Bericht door super1500 »

Steven schreef:slechts 1 firma die alles controleert ja is toch logisch dat er 1 firma is die onafhankelijke controle doet

bizar, dit is zeker niet in overeenstemming met de europese richtlijnen, immers op deze manier kan de eigen industrie bevoordeligd worden.

Logischer zou zijn dat EBA de testspecificaties en testprocedures opstelt, en dat het een aantal bedrijven accrediteert om type goedkeuring te mogen doen, waarbij EBA deze geaccrediteerde organismen kontroleert.
Steven

Bericht door Steven »

tja super 1500 dan kan je te ver gaan ze , lijkt me logisch dat er 1 firma is die alles naziet van toelatingen. anders kan je altijd vermoeden van vriendjespolitiek inroepen, trouwens zoiets kan je nooit volledig uitsluiten. maar als eba zelfs bepaalde types van duitse treinen al verboden heeft van te laten rijden kan je wel vermoeden dat ze vrij oprecht zijn.
Plaats reactie