In april heb ik een treinreisje gemaakt naar Dresden en 2 weken geleden waren de bestemmingen München en Berchtesgaden. Hieronder de foto’s.
(Indien je commentaar zou willen geven, dan quote je best het nummertje bij de tekst.)
BRUSSEL-DRESDEN (03.04 – 06.04.2007)
1. ICE 15 brengt mij van Brussel naar Keulen en Frankfurt Flughafen:

2. Weer veel te veel volk in 1e klas:

3. Dan maar een beetje BahnTV kijken:

4. Frankfurt Flughafen, een “luchtig” station:

5. Aankondigingsbord is er nog eentje met die “kletterende” cijfertjes wanneer ze het scherm updaten:

6. Wat rusten en gratis drinken in de lounge:

7. Blik op het spoor vanuit de lounge. Zicht op mijn benen en voeten krijg je er gratis bij

8. Een lange rit voor de boeg met ICE 1647:

9. Toch wel een schoon machien:

10. Tot in Leipzig zicht op het spoor!

11. We zijn er bijna: wil iedereen wakker worden?

12. Het station van Dresden (met de witte overkapping) gefotografeerd vanuit het hotel:

13. Na 2 daagjes sightseeing, gaat het alweer naar huis:

14. Met ICE 1652 naar Frankfurt (Main) Hbf:

15. Trein kwam vers uit de wasmachien:

16. Het mierennest Frankfurt (Main) Hbf:
BRUSSEL-MÜNCHEN-BERCHTESGADEN (08.06 – 14.06.2007)
17. Thalys 9417 Brussel-Zuid naar Keulen:

18. Dat is het “snackje” dat je krijgt in 1e klas

19. In Liège-Guillemins wat tijd om de werken te bekijken:

20. Weliswaar vanuit de trein:

21. Na een onverwachte stop in Angleur (om 2 verdwaalde toeristen te laten uitstappen), verder naar München vanuit Keulen:

22. Mooie aankondigingsborden die véél meer informatie kunnen weergeven dan onze Belgische. Een merkwaardigheidje: op het bord staat ICE 225, maar het moet ICE 629 zijn:

23. We verlaten Köln Hbf:

24. Een mens krijgt er vreselijk dorst van

25. Het kunnen niet altijd Belgische dwarsliggers zijn:

26. München: hotelkamer met zicht op… treintjes (München Hbf)! Het badeendje kijkt mee:

27. Geloofd zij Jezus Christus!

28. Mooie stellen van de BOB (
Bayerische Oberlandbahn):

29. Een lokje zal subiet een Italiaans stel wegslepen:

30. De ALEX (
Allgäu-Express):

31. De onvolledig zichtbare achterste trein is een S-Bahn-trein die straks een tunnel induikt richting centrum:

32. Onze Zwitserse vrienden komen hier ook:

33. Een toffe combinatie. De wagon links zou later weggesleept worden.

34. Na een paar daagjes München gaat het verder met de IC 2297 naar Freilassing alwaar overstap naar Berchtesgaden:

35. Pfffff. En ik maar plaatsen reserveren:

36. Toch enige beweging in Rosenheim:

37. Daar zijn de bergen!

38. In Freilassing overstappen op de IC 2083 “Königssee”. Nou ja, IC: tot in Berchtesgaden is het gewoon een boemel. Dat zijn dus mijn voeten

39. Uitstapje naar Berchtesgaden. Eerst het station. Het is hier dus Berchtesgaden HAUPTBAHNHOF hé! (En toch is er maar 1 stationnetje in deze gemeente.)

40. Geen paniek: achter mij staat een stootblok

41. Het veel te grote perron:

42. Er zijn 3 sporen in gebruik waarvan de treinen aankomen of vertrekken op spoor 1 en 3. En geen lichtseinen…:

43. Vanuit Salzburg komt de regionale verbinding aan, uitgevoerd door de ÖBB. Let op het aankondigingsbordje bovenaan links. ’t Is hier nog handenarbeid:

44. Sjiek stel, alleen 2de klas:

45. Duidelijker kan niet waarheen/waarvandaan deze trein komt:

46. Wat zou dat willen zeggen?

47. De veel te grote lokettenzaal:

48. Ze zijn hier echt nog niet mee met hun tijd:

49. Het veel te grote stationsgebouw. Er is ook een apotheek in gevestigd.

50. Voor wie het nog niet doorheeft: in Berchtesgaden heb ik een beetje sporen gezocht van het nazi-verleden. “Mijnheer” Adolf H. had er een residentie op de Obersalzberg en een ontvangsthuisje op de Kehlsteinberg. Een treinbeschermingstunnel nabij het station van Berchtesgaden:

51. Eens piepen door het hekken:

52. Gesterkt door de berglucht gaat het weer richting München. Die mijnheer is er helemaal klaar voor:

53. De loc gaat de IC 2428 “Alpenland” duwen:

54. En weer een coupeetjeswagon:

55. Toch wel handig die elektronische reservatiebordjes. Den elektriek was op zeker? Dan maar papiertjes:

56. Nog een namiddagje München, o.a. enkele ritjes met de U-Bahn:

57. Mooie borden:

58. Die stellen zijn verschrikkelijk lang en in één stuk doorgaanbaar:

59. Een infobord voor het omstreden snelspoortraject (met magnetische trein) van München Hbf naar de luchthaven:

60. München Hbf heeft helaas geen koepel (meer):

61. ICE 722 staat klaar om mij naar Frankfurt te brengen, alwaar overstap op de ICE 14:

62. Duidelijk aankondigingsbord:

63. En nu hebben jullie zeker grote dorst gekregen? Zum Wohl!