rail-verbindingen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
genksetreinfreak

rail-verbindingen

Bericht door genksetreinfreak »

Meermaals zie ik dat rail-verbindingen nog eens extra met een metalen kabel verbonden worden zoals te zien is op de bijgevoegde foto.
Mijn vraag: is daar een speciale reden voor?
Waarom doet men dit?
Wover

Bericht door Wover »

Treindetectie gebeurt via stromen die door de rails lopen. Aangezien een sectie langer is dan één spoorstaaf, moet er voor gezorgd worden dat de stromen verder lopen, ook al is er een opening tussen de twee spoorstaven.

Vandaar dat er dus een metalen kabel aanhangt ;).

Ik denk wel dat dit niet meer voorkomt bij gelaste spoorstaven.
Steven

Bericht door Steven »

bestaat overal hoor, ook bij gelaste spoorstaven, het is te zeggen dat nooit een volledige lijn 100% gelast is, er zullen steeds dergelijke stukken blijven bestaan. secties worden op deze manier gemaakt. dit om spoordedectie te kunnen maken. doch echter in dit geval is het een gewone shunt, deze zorgt er voor de terugstroom van de loc. bovenleiding de + spoorstaven +. in geval van spoordedectie ga je op diezelfde plaats in het spoor wel kastjes zien liggen. als ik eens zin heb een kopie te nemen van basisschema van spoordedectie zal ik het hier is plaatsen, tenzij iemand me voor is.
Adler

Bericht door Adler »

Idd, er wordt dikwijls vergeten dat de rails de tweede geleider zijn van de stroom. Door de rails loopt dus een even grote stroom als door de bovenleiding. Iedereen die een modelspoorbaan heeft zal wel weten hoe belangrijk een goed contact is :)
Stijn D.C.
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

Mss een domme vraag, maar kan het dan kwaad als je daar op staat als mens, maar ik hoor al iemand afkomen, dat dat zeker niet de bedoeling is, weet ik wel, maar bedoel als voetganger aan een overweg als het wit seinbeeld is en slagbomen open zijn :wink:

Of hoe werkt dat? vroeger op school werdt dat beweert maar geloofde het niet.
willem

Bericht door willem »

Er loopt dan wel stroom door de spoorstaven, maar er staat geen spanning op. Wanneer je een spoorstaaf aanraakt zal er geen stroom door uw lichaam lopen omdat er geen spanningsverschil is tussen u en de spoorstaaf.
Adler

Bericht door Adler »

Inderdaad, om dezelfde reden kunnen vogels op de bovenleiding gaan zitten zonder geëlectrocuteerd te worden. Zolang je niet in aanraking komt met de twee polen is er niets aan de hand.
Stijn, dat betekent niet dat je nu rustig 1 vinger in het stopcontact kan steken want dan je wel degelijk dood zijn, maar dat is een heel ander verhaal waarin de aarde een rol speelt.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Adler schreef:Inderdaad, om dezelfde reden kunnen vogels op de bovenleiding gaan zitten zonder geëlectrocuteerd te worden. Zolang je niet in aanraking komt met de twee polen is er niets aan de hand.
Stijn, dat betekent niet dat je nu rustig 1 vinger in het stopcontact kan steken want dan je wel degelijk dood zijn, maar dat is een heel ander verhaal waarin de aarde een rol speelt.
Ligt eraan in welk gat van het stopcontact hé! :P
Traxxion

Bericht door Traxxion »

Idd, best de neuter nemen :)
Steven

Bericht door Steven »

euh ik wil niets zeggen maar in belgie zijn alle gaatjes van een stopcontact gevaarlijk, het belgische stopcontact heeft een pin als aarding en geen gaatje:-) bepaalde andere landen hebben drie gaatjes, 2 voor spanning en 1 voor de aarding.
Adler

Bericht door Adler »

Steven heeft gelijk.
Er is een groot verschil tussen de aarding en wat men in de volksmond 'Neutre' noemt ( = neutraal).
Kom ook nooit aan die N draad want daar kan om verschillende redenen wel degelijk spanning op staan ten opzichte van de aarde.
genksetreinfreak

Bericht door genksetreinfreak »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ruben
13'erke

Bericht door 13'erke »

Om nog even terug te komen, ik zo het effect van 'de bovenleiding aanraken met uw vingers' niet uitproberen bij een 25kV leiding, dit werkt volledig anders dan de klassieke 3000v leiding. (heeft te maken met het wel en niet aarden van de spoorstaven tov de bovenleiding zelf)
Trouwens, vooraleer je de kabels nog maar aangeraakt hebt, speelt ge de rol van een geleider en zijt ge ook morsdood. Bij vogels lukt dit wel omwille van hun verwaarloosbare grootte. Die beesten moeten alleen opletten voor hun snavel, die is zeer puntig en hoopt zo ladingen op, daaruit kunnen vonken schieten indien ze te dicht bij een isolator zitten.
Wat toch al niet blijft hangen van een cursus elektriciteit he...
Adler

Bericht door Adler »

13'erke schreef:Om nog even terug te komen, ik zo het effect van 'de bovenleiding aanraken met uw vingers' niet uitproberen bij een 25kV leiding, dit werkt volledig anders dan de klassieke 3000v leiding. (heeft te maken met het wel en niet aarden van de spoorstaven tov de bovenleiding zelf)...
13'erke, ik begrijp niet goed wat je daar mee bedoelt. Er is toch niemand die ooit een bovenleiding onder spanning gaat aanraken ?
Ik heb wel al documentaires gezien op tv waarbij men werken uitvoert aan hoogspanningsleidingen (van honderduizenden volts) zonder de spanning af te schakelen. De arbeiders worden hierbij met een helikopter op de leiding afgezet. Voor ze op de leiding kruipen moet eerst met een staaf de lading van de helikopter afgeleid worden. Hierbij ontstaat eventjes een reusachtige vonk. Daarna voelen ze niets meer van de hoogspanning als ze op de kabels zitten. Dat was wel in Canada, hier doet men dit niet.
Shrek

Bericht door Shrek »

Adler schreef:Dat was wel in Canada, hier doet men dit niet.
jawel hoor :wink:
Elia (de hoogspanningsnetbeheerder in België) heeft ook een team dat "warm" werkt :P
Plaats reactie