TBbart schreef:tja, ik vraag me eigenlijk af of er werkelijk zoveel voordelen zijn aan die derde rail
ze zijn inderdaad voor normale treinen niet zo groot, 3de rail is vooral historisch he
In Engeland, het grootste spoorwegmuseum in Europa, bestaat een uitgebreid systeem met stroomrail (bezuiden London). Voordeel: de bestaande lage bruggen moesten niet worden verbouwd na het overschakelen op electrische tractie. De Eurostar is trouwens ook met slepers uitgerust om van de tunnel tot London te komen. Ze moesten er zelf de hele electronica extra verbouwen wegens de freqwente onderbrekingen of spanningsstoten thv wissels. Anders blijft dat ding als maar staan wegens computerpanne.
Het systeem is goedkoper en minder panne-gevoelig als de bovenleidingen, maar uiteraard onveliger.
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
ondertussen klopt u verhaal maar half (CTRL1 is al effe in dienst)en vanaf 14/11/07 is dat volledig gedaan, dan zal eurostar van brussel tot londen onder de bovenleiding zitten en dus geen sleper meer nodig hebben voor die derde rail.
pietje schreef:ik denk trouwens dat je met 3de rail nooit aan 300km/u gaat kunnen rijden, zeker niet met maar 750V
Inderdaad, op het grote deel van de lijn Londen-Ashford kan maar maximum tussen 100 en 120 gereden worden, sommige stukken kunnen met 160 bereden worden.De lijn Londen-Southampton (ook met 3de rail) is beter voorzien want daar is het overgrote deel geschikt voor 160..
Steven schreef:
heel juist, moesten treinen op batterijkes kunnen rijden was het probleem van de lelijke bovenleiding al lang opgelost
Treinen die op accu's rijden bestaan wel degelijk hoor.
In Duitsland heeft men heel lang de zogenaamde Akku-Triebwagen's gebruikt.
Bv. BR 515, die zagen er uit als een grote autobus op rails.
In het Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen is er nog een 515 te bezichtigen.
Ik heb ooit gelezen dat er in de jaren 20-30 stadstrams van Oostende op batterijen reden. Dat staat in een boekje over de geschiedenis van de nmvb in de buurt van Oostende.
Amai, da's straf, want toen waren batterijen nog slechter als nu, dus dan moesten die batterijen ofwel enorm groot zijn ofwel moest de tram na 20km 5u herladen ofzo .