derde rail systeem

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Illegal_Alien

Bericht door Illegal_Alien »

De Metro`s bij ons (Rotterdam) hebben ook accu`s. Alleen die word niet gebruikt voor de aandrijving maar voor de verlichting e.d.
1607

Bericht door 1607 »

niet voor de directe aandrijving. wel om alles op te starten. :wink:
Steven

Bericht door Steven »

1607 schreef:niet voor de directe aandrijving. wel om alles op te starten. :wink:
heel juist, moesten treinen op batterijkes kunnen rijden was het probleem van de lelijke bovenleiding al lang opgelost :-)
nicken

Bericht door nicken »

Steven schreef:
1607 schreef:niet voor de directe aandrijving. wel om alles op te starten. :wink:
heel juist, moesten treinen op batterijkes kunnen rijden was het probleem van de lelijke bovenleiding al lang opgelost :-)
ja met een grote autonomie van vele lange uren dan wel,nie ip AA baterijkes hè :D
peterbot
Contacteer:

Bericht door peterbot »

Shrek schreef:
TBbart schreef:tja, ik vraag me eigenlijk af of er werkelijk zoveel voordelen zijn aan die derde rail :roll:
ze zijn inderdaad voor normale treinen niet zo groot, 3de rail is vooral historisch he :wink:
In Engeland, het grootste spoorwegmuseum in Europa, bestaat een uitgebreid systeem met stroomrail (bezuiden London). Voordeel: de bestaande lage bruggen moesten niet worden verbouwd na het overschakelen op electrische tractie. De Eurostar is trouwens ook met slepers uitgerust om van de tunnel tot London te komen. Ze moesten er zelf de hele electronica extra verbouwen wegens de freqwente onderbrekingen of spanningsstoten thv wissels. Anders blijft dat ding als maar staan wegens computerpanne.
Het systeem is goedkoper en minder panne-gevoelig als de bovenleidingen, maar uiteraard onveliger.
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Steven

Bericht door Steven »

ondertussen klopt u verhaal maar half (CTRL1 is al effe in dienst)en vanaf 14/11/07 is dat volledig gedaan, dan zal eurostar van brussel tot londen onder de bovenleiding zitten en dus geen sleper meer nodig hebben voor die derde rail.
pietje

Bericht door pietje »

ik denk trouwens dat je met 3de rail nooit aan 300km/u gaat kunnen rijden, zeker niet met maar 750V
msts.be

Bericht door msts.be »

pietje schreef:ik denk trouwens dat je met 3de rail nooit aan 300km/u gaat kunnen rijden, zeker niet met maar 750V
Inderdaad, op het grote deel van de lijn Londen-Ashford kan maar maximum tussen 100 en 120 gereden worden, sommige stukken kunnen met 160 bereden worden.De lijn Londen-Southampton (ook met 3de rail) is beter voorzien want daar is het overgrote deel geschikt voor 160..
Wover

Bericht door Wover »

Amaai, ik wist niet dat zo'n hoge snelheden mogelijk waren met 3e rail!

750V, als je dan 2000kW nodig hebt om tot 160 te geraken (niet onrealistisch denk ik) trek je daar al 2500A+ uit :P
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Wover schreef:Amaai, ik wist niet dat zo'n hoge snelheden mogelijk waren met 3e rail!

750V, als je dan 2000kW nodig hebt om tot 160 te geraken (niet onrealistisch denk ik) trek je daar al 2500A+ uit :P
Ja, maar als je dan de dikte van een rail vergelijkt met de dikte van een koperen draad! :wink:
eaw348

Bericht door eaw348 »

peterbot schreef:Het systeem is goedkoper en minder panne-gevoelig als de bovenleidingen, maar uiteraard onveliger.
Ah ja - vorig jaar nog in Deal bij Dover: een hand op de buffer, en een voet op de derde rail en pats - fataal.

Het rapport is pas gepubliceerd:

http://www.raib.gov.uk/cms_resources/07 ... 7_Deal.pdf

Walter
eaw348

Bericht door eaw348 »

Trainspotterke schreef:
Wover schreef:Amaai, ik wist niet dat zo'n hoge snelheden mogelijk waren met 3e rail!

Ja, maar als je dan de dikte van een rail vergelijkt met de dikte van een koperen draad! :wink:
Standaard specificatie is '150 pound per yard' - ~80 Kg per lopende meter.
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef: heel juist, moesten treinen op batterijkes kunnen rijden was het probleem van de lelijke bovenleiding al lang opgelost :-)
Treinen die op accu's rijden bestaan wel degelijk hoor.
In Duitsland heeft men heel lang de zogenaamde Akku-Triebwagen's gebruikt.
Bv. BR 515, die zagen er uit als een grote autobus op rails.
In het Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen is er nog een 515 te bezichtigen.
Bijlagen
515.jpg
SteC

Bericht door SteC »

Ik heb ooit gelezen dat er in de jaren 20-30 stadstrams van Oostende op batterijen reden. Dat staat in een boekje over de geschiedenis van de nmvb in de buurt van Oostende.
Wover

Bericht door Wover »

Amai, da's straf, want toen waren batterijen nog slechter als nu, dus dan moesten die batterijen ofwel enorm groot zijn ofwel moest de tram na 20km 5u herladen ofzo :P.
Plaats reactie