De langst levende klassiekjes
De langst levende klassiekjes
Zoals eerder op dit forum al een paar keer is vermeld, verdwijnen de oudste klassiekjes (192, 194, ...) langzaam maar zeker van de rails. Welke van de oudste klassiekjes (153-270) gaan volgens jullie nog het langste op de rails te zien zijn?
Mijn gokje: de 159 tot en met 166 (wegens voorzien van GSM-R om te mogen rijden naar Aken)
én de stelletjes die recentelijk voorzien zijn van nieuwe klasse-aanduidingen (grote 1 en grote 2 in plaats van een bescheiden cijfer met een niet roken-symbool) zoals de 155, 158, (163), 178, 188, 196, 210, 212, 236, 239, 250, 257, 267, 270. Reden: waarom zou men anders nog deze wijziging uitvoeren als de treinstellen toch binnen een paar maanden zouden geschrapt worden?
En wat is jullie mening over dit topic?
Mijn gokje: de 159 tot en met 166 (wegens voorzien van GSM-R om te mogen rijden naar Aken)
én de stelletjes die recentelijk voorzien zijn van nieuwe klasse-aanduidingen (grote 1 en grote 2 in plaats van een bescheiden cijfer met een niet roken-symbool) zoals de 155, 158, (163), 178, 188, 196, 210, 212, 236, 239, 250, 257, 267, 270. Reden: waarom zou men anders nog deze wijziging uitvoeren als de treinstellen toch binnen een paar maanden zouden geschrapt worden?
En wat is jullie mening over dit topic?
Van mijn part mogen de bordeaux klassiekjes wel stilaan eens geschrapt worden. Ik weet dat dit waarschijnlijk tegen de wil is van velen die ze authentiek en euh... klassiek vinden, maar het comfort is allesbehalve voor deze tijd, en ik erger mij elke keer weer aan het lawaai en tocht dat die kleine ramen veroorzaken eens hij 60-70 km/h en sneller gaat. 

Klassiekskes zijn ondingen. Na het ongeval in Izegem heb ik er zo een aantal keer eentje moeten nemen tussen Mechelen en Gent. Ze maken veel lawaai, de afstand tussen de banken is te krap en het rijcomfort is nul.
Ze schokken enorm als ze optrekken, maar ook bij het nemen van een wissel schudden ze bruusk heen en weer. Rustig een krant lezen is er dan niet meer bij. Als je daarna in een M4 stapt dan besef je dat deze eigenlijk best comfortabel is. Geef mij als het even kan maar I11, MS96 of M6 (in die volgorde).
Voor de mensen die de klassiekjes wel tof vinden, misschien kan één of andere vereniging er ééntje rijdende houden, dan kan men daar nog altijd eens ervaren wat voor ondingen het zijn.
Ze schokken enorm als ze optrekken, maar ook bij het nemen van een wissel schudden ze bruusk heen en weer. Rustig een krant lezen is er dan niet meer bij. Als je daarna in een M4 stapt dan besef je dat deze eigenlijk best comfortabel is. Geef mij als het even kan maar I11, MS96 of M6 (in die volgorde).
Voor de mensen die de klassiekjes wel tof vinden, misschien kan één of andere vereniging er ééntje rijdende houden, dan kan men daar nog altijd eens ervaren wat voor ondingen het zijn.
Klassiekjes mogen er voor mijn part uit.
Toegegeven, ze hebben weinig last van technische mankementen, maar het comfort voor de machinist is ondermaats, en dan heb ik het vooral over de grootte van de stuurpost.
Kant pakwagen gaat het nog, dan heb je tenminste nog een beetje een gevoel van ruimte, maar de andere kant (kant hoogspanningskast) is het echt huilen met de pet op.
Als je dan nog een leerling meehebt of iemand in lijnstudie kan iemand heel de rit rechtstaan.
Al die mensen die dat oud materiaal zo graag zien rijden moeten maar eens een paar diensten doen met die oude brol, zeker als je net als ik nogal aan de grote kant bent. (1,90m)
Wat dat schokken betreft dat zijn de stellen met de JH-technologie, de stellen met Thyristoren (zelfde als de 800-en) hebben dat niet.
Als je dan nog eens gekoppelde stellen zodat je én JH én Thyristoren hebt krijg je natuurlijk helemaal schokken in de trein.
Toegegeven, ze hebben weinig last van technische mankementen, maar het comfort voor de machinist is ondermaats, en dan heb ik het vooral over de grootte van de stuurpost.
Kant pakwagen gaat het nog, dan heb je tenminste nog een beetje een gevoel van ruimte, maar de andere kant (kant hoogspanningskast) is het echt huilen met de pet op.
Als je dan nog een leerling meehebt of iemand in lijnstudie kan iemand heel de rit rechtstaan.
Al die mensen die dat oud materiaal zo graag zien rijden moeten maar eens een paar diensten doen met die oude brol, zeker als je net als ik nogal aan de grote kant bent. (1,90m)
Wat dat schokken betreft dat zijn de stellen met de JH-technologie, de stellen met Thyristoren (zelfde als de 800-en) hebben dat niet.
Als je dan nog eens gekoppelde stellen zodat je én JH én Thyristoren hebt krijg je natuurlijk helemaal schokken in de trein.
dan is een 20-22-23-25- erger in mijn ogen aangezien die totaal ni voorzien zijn op de benen van lange mensen, in de klassieke stellen kan de stoel nog een beetje achteruit op die locs kan je niet achteruit (op de 20 is de tafel gewoon veel te laag om lange benen onder te krijgen of je moet freak zijn en van beenkramp houden)