? Break AM300 te Rotterdam ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
DEUTZ 57179

? Break AM300 te Rotterdam ?

Bericht door DEUTZ 57179 »

Hallo,

Ik heb een paar vragen naar aanleiding van 2 oude foto's die ik bij toeval weer eens tegen kwam in mijn archief !
Eerste de foto's, let wel deze zijn gemaakt met een Kodak-Discman, geen negatiefrolletje maar schijfje waarop max. 15 foto's konden !
Afbeelding Afbeelding De foto's zijn genomen op Rotterdam CS, de datum weet ik helaas niet meer, maar ik vermoed in de jaren '80 !
De e-lok zou de 1627 zijn en daar achter een Break, het nummer is helaas niet leesbaar.
De vragen zijn, waar ging dit treinstel naartoe en waarom !
Ik zou het graag willen weten na al die jaren, alvast bedankt.

Met vr. gr. Cor
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Een ruwe gok, maar ik denk dat het zou kunnen gaan om tests (of eender wat) in Nederland van de toen nieuwe Breaks. Het feit dat het de 300 is (eerste van de reeks), gesleept en in de jaren 80 bevestigt dit vermoeden enigzins.
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Proefritten in NL onder andere tussen Schiphol en leiden.
Het stel verloor een panto graaf tijdens die testen volgens mij.
Moet gaan zoeken naar de datum.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Adler

Bericht door Adler »

Dietrich schreef:Een ruwe gok, maar ik denk dat het zou kunnen gaan om tests (of eender wat) in Nederland van de toen nieuwe Breaks. Het feit dat het de 300 is (eerste van de reeks), gesleept en in de jaren 80 bevestigt dit vermoeden enigzins.
Nummer 300 bestaat wel niet hoor. De eerste uit de reeks is 301. Dit is zo bij alle reeksen, bv. 801, 901, 2701,...
Hmmm, bestaat er eigenlijk een 7800 ?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Oeps, dacht dat het in het eerste bericht zo stond, miskeken dan.

En ja, er bestaat een 7800, zie dit topic.
SteC

Bericht door SteC »

Ik ben maar aan het gissen hoor, maar wat mij hier opvalt is dat de Breaks wel erg gelijkaardige eigenschappen hebben met de NS sprinters. Ze zijn ook net een paar jaartjes ouder. Zou het kunnen dat de NS er ooit in geïnteresseerd was?
NSNMBS

Bericht door NSNMBS »

Mwa.. Ik vind dat niet echt.. De Breaks zien er voor mij toch echt zwaarder uit enzo. Maar het zou natuurlijk kunnen dat de NS met een BN ontwerp naar Talbot ging om een beetje af te kijken....lol :wink:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Naar wat ik gelezen heb zijn de eerste Sprinters van de NS al gebouwd in 1975, de eerste Break pas 5 jaar later.
SteC

Bericht door SteC »

De eerste zijn inderdaad een aantal jaar ouder dan de breaks, het gaat hier echter maar om 3 eenheden die tegenwoordig al geschrapt zijn. De NS sprinters die nu nog rond rijden zijn uit 1984-1987.
dentheo

Bericht door dentheo »

Mark7758 schreef:Proefritten in NL onder andere tussen Schiphol en leiden.
Het stel verloor een panto graaf tijdens die testen volgens mij.
Moet gaan zoeken naar de datum.
Klopt is mij ook altijd verteld.
Er waren toen in Belgie nogal wat klachten over trillingen veroorzaakt door de "wegman" ? draaistellen, misschien was de proef daarvoor ?

Er heeft in die tijd ook een sprinter in Belgie gerden tussen Essen en Kapellen met trillingsmetingen door Universiteit Gent bij doorrit in Heide .

De voeding uit onderstation Ekeren was afgeschakeld en dat stuk van lijn 12 werd gevoed met kabels "rond" sas van Roosendaal.

Kan iemand misschien eens zoeken in archief Univ Gent ?? Student in de buurt ?
Adler

Bericht door Adler »

dentheo schreef:Klopt is mij ook altijd verteld.
Er waren toen in Belgie nogal wat klachten over trillingen veroorzaakt door de "wegman" ? draaistellen, misschien was de proef daarvoor ?
In een oude Spoorwegjournaal vond ik een foto van de 301 getrokken door een 23;in het midden meetrijtuig nr.13, Vlezembeek(lijn 50A).
Er staat de volgende tekst bij:

De splinternieuwe motorwagens type Break hadden nog maar net de BN-fabriek te Brugge verlaten of ze lieten zich reeds opmerken door de onaangename trillingen die ze veroorzaakten bij het rijden met hoge snelheid. Het protest van de omwonenden nam een zodanige vorm aan dat er in sommige "delicate" zones, bijvoorbeeld te Watermaal en Herent, drastische snelheidsbeperkingen werden opgelegd! De NMBS wou de zaak zuiver spelen en liet verschillende testen uitvoeren. Er werden zelfs Breaks door locomotieven getrokken: inderdaad, vanaf het begin werden de motordraaistellen als hoofdverdachte naar voor geschoven. De tests bevestigden deze veronderstelling en er werden hier en daar technische maatregelen genomen doch uiteindelijk voorzag men wel in de vervanging van de Wegmann-motordraaistellen op alle 140 Breaks.
Plaats reactie