Onder Antwerpen
Hallo,
Wat een verschil met Zwtisterland.
Ik was een kleine week terug op een trein gestapt, en wou enkele foto's van de stuurpoast maken, geen probleem. Ik ga terug naar m'n zitplaats, en even later komt de TB me halen met de vraag of ik niet een eindje wil meerijden in de stuurpost. Hier in België is het verboden, ginds komt men je het vragen. (Het was overigens het vertrek station van die trein, vandaar dat ik zoveel tijd had).
Groeten,
Joris De Mol
Wat een verschil met Zwtisterland.
Ik was een kleine week terug op een trein gestapt, en wou enkele foto's van de stuurpoast maken, geen probleem. Ik ga terug naar m'n zitplaats, en even later komt de TB me halen met de vraag of ik niet een eindje wil meerijden in de stuurpost. Hier in België is het verboden, ginds komt men je het vragen. (Het was overigens het vertrek station van die trein, vandaar dat ik zoveel tijd had).
Groeten,
Joris De Mol
joris, je hebt geluk gehad meestal weigeren ze het daar ook hoor. zeker bij de RhB zijn ze nogal vrij gesloten rond da onderwerp stel ik vast. Bij de sbb lukte het iets eenvoudiger om te de stuurpost te zien. het hangt dus eigenlijk gewoon meer af of het personeel het u wil laten zien of niet hoor. een beetje verschil van land tot land met hoe de mensen zijn dus. voor de rest kan ik maar 1 ding zeggen het is en blijft overal verboden om in de stuurpost te komen.
IK denk dat het logisch is dat men het verbiedt , OVERAL, anders gaan de mensen denken dat de machinist niet kan of mag weigeren, en niet iedereen heeft altijd zin geduld om enthousiasten mee tenemen.Joris schreef:Hallo,
Wat een verschil met Zwtisterland.
Ik was een kleine week terug op een trein gestapt, en wou enkele foto's van de stuurpoast maken, geen probleem. Ik ga terug naar m'n zitplaats, en even later komt de TB me halen met de vraag of ik niet een eindje wil meerijden in de stuurpost. Hier in België is het verboden, ginds komt men je het vragen. (Het was overigens het vertrek station van die trein, vandaar dat ik zoveel tijd had).
Groeten,
Joris De Mol
Of men dan omgekeerd een machinist moet straffen omdat hij iemand meeneemt is weer iets anders. Is ook in Belgie erg streekafhankelijk....bv. Oostende was vroeger zeer pikant...
Een andere reden zou kunnen zijn om de bestuurder niet af te leiden.Steven schreef:de Maatschappij, op vlak van verzekering in geval van incident, de firma moet kunnen verantwoorden waarom jij daar aanwezig was, heel simpel eenvoudig en logisch te begrijpen. andere redenen? terrorisme (IN NL is ooit al een trein gekaapt)
In de uitzending over de HST Duitsland-Parijs zei men ook dat de SNCF op dat gebied nog veel strikter is dan de DB en zelfs niet toelaat dat de bestuurders van de ICE3 een koffie drinken tijdens het rijden.
En wat die kaping betreft, dat was echt niet om te lachen hoor. Ik herinner me nog altijd goed de tv beelden van die trein en de moeizame onderhandelingen met de kapers.
Nee dat zal nietWover schreef:Staan die beelden misschien toevallig op youtube ofzo?

Die kaping dateert van 2 december 1975.
Om 10.07 uur werd de stoptrein Groningen-Zwolle in de buurt van het dorp Wijster stilgezet door een groep van zeven Molukse jongeren.
De kaping heeft 12 dagen geduurd en 3 mensen werden vermoord waaronder de treinbestuurder.
Nadat de kaping was afgelopen werden maanden later de treinkapers berecht. Ze zijn alle zeven van moord beschuldigd. Op 25 maart 1976 luidt het vonnis van de Rechtbank in Assen: veertien jaar gevangenisstraf.
Op 23 mei 1977 volgde weer een treinkaping van de intercity Assen-Groningen (bij De Punt) en tegelijk een schoolgijzeling in Bovensmilde door Molukse activisten.
Later, op 11 juni 1977, bijna drie weken na het begin van de kaping, openden mariniers het vuur op de trein, bijgestaan door zes Starfighters die over de trein vlogen. Bij deze grote militaire operatie kwamen twee gegijzelden en zes kapers om het leven. De overige treinreizigers werden bevrijd.
In "Knack" stond vorige week een interview met één van de kapers uit het schooltje. Dat schooltje bestaat trouwens niet meer.
De kapers daar hadden "handgranaten" mee: het waren bollen klei
De kinderen werden vrijgelaten nadat iedereen diarree had gekregen (opzettelijk besmet voedsel?). Alleen de leraars bleven dus nog over. De kapers werden zo moe dat ze een dutje deden met hun wapens in de hand. En de leraars: die bleven erop kijken.
Ik herinner mij ook nog die beelden van de overvliegende straaljagers. Dat was toen live op tv geloof ik.
Toch iets gevonden op YouTube.
We zijn aan het afwijken
De kapers daar hadden "handgranaten" mee: het waren bollen klei

Ik herinner mij ook nog die beelden van de overvliegende straaljagers. Dat was toen live op tv geloof ik.
Toch iets gevonden op YouTube.
We zijn aan het afwijken

Hallo,
Dat was alles wat ik-gewoon uit nieuwsgierigheid-wou weten.
Groeten,
Joris De Mol
Met andere woorden: het is dus de NMBS die het verbied, niet Infrabel?Steven schreef:de Maatschappij, op vlak van verzekering in geval van incident, de firma moet kunnen verantwoorden waarom jij daar aanwezig was, heel simpel eenvoudig en logisch te begrijpen. andere redenen? terrorisme (IN NL is ooit al een trein gekaapt)
Dat was alles wat ik-gewoon uit nieuwsgierigheid-wou weten.
Groeten,
Joris De Mol