Overstaptijden
Overstaptijden
Normaal gezien bedraagt de overstaptijd bij de NMBS minimaal 5 minuten. Er zijn echter enkele erkende uitzonderingen:
- Gent-Dampoort voor de verbinding Antwerpen - Eeklo vv
- Aarschot voor de verbinding Leuven - Antwerpen vv
- Bertrix
Kent er iemand nog van die uitzonderingen? Vroeger waren die in ARI geprogrammeerd, sinds de overschakeling naar HARI staat alles op standaard 5 minuten...
- Gent-Dampoort voor de verbinding Antwerpen - Eeklo vv
- Aarschot voor de verbinding Leuven - Antwerpen vv
- Bertrix
Kent er iemand nog van die uitzonderingen? Vroeger waren die in ARI geprogrammeerd, sinds de overschakeling naar HARI staat alles op standaard 5 minuten...
Re: Overstaptijden
HARI is een onding. In Hafas, Hastinfo (De Lijn) en Infotec zijn de overstaptijden wel (nog) correct opgenomen.FLV-FGSP schreef:Kent er iemand nog van die uitzonderingen? Vroeger waren die in ARI geprogrammeerd, sinds de overschakeling naar HARI staat alles op standaard 5 minuten...
Je kan de minimum overstaptijd ook zelf configureren: Normaal, 10, 20 of 30 minuten. Op knopje Uitgebreid drukken.Dietrich schreef:HARI is Hafas maar is gewoon anders geconfigureerd. Men ziet nu blijkbaar 5 minuten als minimum om een overstap te verzekeren.
Ik weet niet wat Normaal betekent, ik vermoed inderdaad 5 minuten.
Een kortere overstaptijd voorzien heeft toch geen enkele zin want dan mis je de aansluiting toch 9 keer op 10.
Bij de Duitse HAFAS is dit Normaal, 15, 30 of 45 minuten.
De NMBS gebruikt Hafas versie 5.21, de DB gebruikt Hafas versie 5.22.
Re: Overstaptijden
Is er een oplossing om hem te dwingen enkel stations te nemen ????Gust schreef:HARI is een onding. In Hafas, Hastinfo (De Lijn) en Infotec zijn de overstaptijden wel (nog) correct opgenomen.FLV-FGSP schreef:Kent er iemand nog van die uitzonderingen? Vroeger waren die in ARI geprogrammeerd, sinds de overschakeling naar HARI staat alles op standaard 5 minuten...
Hij stelt mij altijd een vervelende reeks bushaltes voor die ik niet moet hebben...
Dan zou daar wel "5 minuten" staan. "Normaal" zou moeten betekenen: de vastgelegde minimumoverstaptijden gebruiken. En dat betekent voor sommige (Belgische) stations 3 of 4 minuten.Adler schreef:Je kan de minimum overstaptijd ook zelf configureren: Normaal, 10, 20 of 30 minuten. Op knopje Uitgebreid drukken.Dietrich schreef:HARI is Hafas maar is gewoon anders geconfigureerd. Men ziet nu blijkbaar 5 minuten als minimum om een overstap te verzekeren.
Ik weet niet wat Normaal betekent, ik vermoed inderdaad 5 minuten.
Groetjes,
Rian
Die 5 minuten zal vaak wel nodig zijn veronderstel ik (hoewel), maar soms is het echt teveel van het goede. Heb zelf zo ook een overstap te Burst van 2-3 minuten, maar aangezien die trein niet kan vertrekken voordat de andere weg is (wie Burst kent en de plaats waar de MW's staan begrijpt wat ik bedoel, de MW heeft ook Aalst als eindhalte dus geen problemen als die 5 minuten te laat is) is die overstap altijd automatisch verzekerd, maar wordt hij niet getoond.
Men zou de overstaptijd dus nog fijner moeten kunnen definiëren in HAFAS dan "normaal".
Men zou de overstaptijd dus nog fijner moeten kunnen definiëren in HAFAS dan "normaal".
Laatst gewijzigd door Dietrich op 01 aug 2007, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overstaptijden
(b) achter de stationsnaam zettendentheo schreef:
Is er een oplossing om hem te dwingen enkel stations te nemen ????
Hij stelt mij altijd een vervelende reeks bushaltes voor die ik niet moet hebben...

Je kan anders prima met de L-trein Brugge - Gent (aankomst xx:15) de IR naar de luchthaven halen (vertrek xx:19), alleen vertelt de planner dat nu niet, en komen reizigers uit Bellem, Hansbeke etc... er nu niet achter hoe snel ze wel in Brussel of op de luchthaven kunnen zijn. Geen goede publiciteit...Adler schreef: Ik weet niet wat Normaal betekent, ik vermoed inderdaad 5 minuten.
Een kortere overstaptijd voorzien heeft toch geen enkele zin want dan mis je de aansluiting toch 9 keer op 10.
Dat is misschien goed mogelijk als je veel geluk hebt, maar rekenen op een overstaptijd van 4 minuten op het spitsuur tijdens de week kan je vergeten, tenzij de aansluitende trein die je moet hebben nog meer vertraging heeft dan de eerste trein, maar volgens de wet van Murphy is dat meestal niet het geval.K V B schreef: Je kan anders prima met de L-trein Brugge - Gent (aankomst xx:15) de IR naar de luchthaven halen (vertrek xx:19), alleen vertelt de planner dat nu niet, en komen reizigers uit Bellem, Hansbeke etc... er nu niet achter hoe snel ze wel in Brussel of op de luchthaven kunnen zijn. Geen goede publiciteit...
Vergeet niet dat dit België is en niet Zwitserland, daar is dat wel mogelijk en kan men dat wel.
Adler schreef:Dat is misschien goed mogelijk als je veel geluk hebt, maar rekenen op een overstaptijd van 4 minuten op het spitsuur tijdens de week kan je vergeten, tenzij de aansluitende trein die je moet hebben nog meer vertraging heeft dan de eerste trein, maar volgens de wet van Murphy is dat meestal niet het geval.K V B schreef: Je kan anders prima met de L-trein Brugge - Gent (aankomst xx:15) de IR naar de luchthaven halen (vertrek xx:19), alleen vertelt de planner dat nu niet, en komen reizigers uit Bellem, Hansbeke etc... er nu niet achter hoe snel ze wel in Brussel of op de luchthaven kunnen zijn. Geen goede publiciteit...
Tijdens de spits kan het in Gent st. Pieters wel eens krap worden, dat is waar. Maar ik heb die aansluiting zelf nog nooit gemist. Toegegeven, dat was dus meestal op een vrijdagavond.
Jammer dat het nog zo lang duurt voor het nieuwe st. Pieters er is.
Ik weet het niet zo. Ik ga er niet van uit dat Zwitsers slimmer zijn dan Belgen.Vergeet niet dat dit België is en niet Zwitserland, daar is dat wel mogelijk en kan men dat wel.
Bij de L trein Brugge- Gent was het zo dat je vroeger altijd een vrij korte overstap op de IC A had. In de vorige dienstregeling was die overstap 6 minuten, maar nu is die opeens 12 minuten geworden. De overstap op IR i is echter maar 4 minuten, en wordt dus door de planner niet getoont. En dat terwijl dit best een handige trein is, want hij gaat naar de luchthaven.Steven schreef:niet zo zeer het stipt rijden wel het voorzien van standaard aansluitingen is er beter geregeld dan bij ons, hier spreekt men pas van een aansluiting wanneer je minstens 5 minuten hebt. onze dienstregeling is er op vele plaatsen ook ni op voorzien om bepaalde aansluitingen te geven.
tja een trein naar de luchthaven, hoeveel mensen gbruiken die? niet zoveel in vergelijking met toeristen en zakenreizigers die naar belgie komen. dit ondanks het reeds bestaande mooi aanbod
Brussel 4x/u
leuven en gent 2 x/u (waarvan er eentje als stoptrein aan het rijden is uit gent)
landen, tienen, nijvel, de panne, 1x/u
de meeste treinen die ik dus verzeker naar de luchthaven zijn altijd grotendeels gevuld met niet belgen, de belgen die gebruiken massaal de grote parkings in zaventem. gaan dus met de auto.
Brussel 4x/u
leuven en gent 2 x/u (waarvan er eentje als stoptrein aan het rijden is uit gent)
landen, tienen, nijvel, de panne, 1x/u
de meeste treinen die ik dus verzeker naar de luchthaven zijn altijd grotendeels gevuld met niet belgen, de belgen die gebruiken massaal de grote parkings in zaventem. gaan dus met de auto.