Vraagje over oude NMBS dienstregeling.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
K V B

Vraagje over oude NMBS dienstregeling.

Bericht door K V B »

Ik heb via de SBB "verkaufstelle ausländische kursbücher" de hand kunnen leggen op een NMBS spoorboekje uit 83. Het laatste (als ik het mij niet vergis) voor het IC-IR plan. Ik heb hier een vraagje over.
Bij vele treinen op bepaalde nevenlijntjes staat bovenaan de tabel de vermelding "TA" of "TT", en dat zou op het type gebruikte materieel slaan. Ik vermoed dat dit dus dieselmoterwagens zijn, maar wat is nu precies een TT en wat is een TA?
Poldevrek

Bericht door Poldevrek »

TT: Trein gereden met motorwagens, enkel 2de klas en pakwagenafdeling
TA: Trein gereden met motorwagens, enkel 2de klas zonder pakwagenafdeling

Bron: http://www.railpassion.org/dico.html
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Zo hebben wij in het stoomcentrum Maldegem de TT 4403 en de TA 4620. :wink:

Hoewel een 46 geen aparte bagageafdeling heeft, kan er toch een stuk afgesloten worden om als bagagecompartiment gebruikt te worden.
K V B

Bericht door K V B »

Trainspotterke schreef:Zo hebben wij in het stoomcentrum Maldegem de TT 4403 en de TA 4620. :wink:

Hoewel een 46 geen aparte bagageafdeling heeft, kan er toch een stuk afgesloten worden om als bagagecompartiment gebruikt te worden.
'k ga een keer kijken de volgende keer dat ik er ben...
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dag,

TT waren de reeksen 42, 43, 44 en 45; TA de reeksen 46 en 49.
M was de reeks 40.

M stond voordien ook al voor de 2- of 3-ledige luxemotorwagens.
Als ik me niet vergis bestond het onderscheid TT en TA vooral in de koppelbaarheid. De TA's konden niet gekoppeld rijden (hadden trouwens geen bumpers), de TT's konden dat wel.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie