1000ste goederentrein door Lötschberg-Basistunnel
1000ste goederentrein door Lötschberg-Basistunnel
Verleden week is de 1000ste goederentrein door de nieuwe Lötschberg-Basistunnel gereden. Momenteel werkt men nog met een gereduceerde commerciële fase waarbij dagelijks 6 uur wordt getest en men 18 uur operationeel is voor goederenverkeer. Dat wil zeggen dat men ook elke minuut van deze investering effectief gebruikt.
Op 9 december 2007 wordt dan definitief gestart met zowel personen- als goederenverkeer.
Dus niet zoals hier met de HSL 4 die men gewoon niet gebruikt en laat wegrotten.
Op 9 december 2007 wordt dan definitief gestart met zowel personen- als goederenverkeer.
Dus niet zoals hier met de HSL 4 die men gewoon niet gebruikt en laat wegrotten.
Het volledig op dubbel spoor brengen is overigens voorlopig niet geplant. Om die reden gaan er ook in de toekomst nog veel goederentreinen "over de berg" rijden. Vooral in de richting Zuid - Noord.Trainspotterke schreef:Het strafste vind ik zelfs dat de tunnel nog niet eens volledig afgewerkt is en al in gebruik is.Voor drie vierde wordt er nog op enkelspoor gereden.
Inderdaad, omdat de Zwitserse regering nog even van een financiële kater moet bekomen.K V B schreef:Het volledig op dubbel spoor brengen is overigens voorlopig niet geplant. Om die reden gaan er ook in de toekomst nog veel goederentreinen "over de berg" rijden. Vooral in de richting Zuid - Noord.Trainspotterke schreef:Het strafste vind ik zelfs dat de tunnel nog niet eens volledig afgewerkt is en al in gebruik is.Voor drie vierde wordt er nog op enkelspoor gereden.

Ondertussen brengt die tunnel toch al geld op. Niet zoals hier dat men een HSL-lijn bouwt die al jaren geen cent opbrengt en enkel maar geld kost om ze niet helemaal te laten wegroesten.Trainspotterke schreef: Inderdaad, omdat de Zwitserse regering nog even van een financiële kater moet bekomen.
Overigens is er nog steeds geen enkel nieuws over het al dan niet starten van de verbinding Antwerpen-Noorderkempen in september, het zal dus wel weer niets worden.
Ik vind dat het met die HSL erg vreemd gaat, de meeste andere HST lijnen in België zijn toch meteen of heel snel in gebruik genomen, in tegenstelling tot de HSL Noord...Adler schreef:Ondertussen brengt die tunnel toch al geld op. Niet zoals hier dat men een HSL-lijn bouwt die al jaren geen cent opbrengt en enkel maar geld kost om ze niet helemaal te laten wegroesten.Trainspotterke schreef: Inderdaad, omdat de Zwitserse regering nog even van een financiële kater moet bekomen.
Overigens is er nog steeds geen enkel nieuws over het al dan niet starten van de verbinding Antwerpen-Noorderkempen in september, het zal dus wel weer niets worden.
Vier lettertjes: ETCSsncf-sncb schreef:Ik vind dat het met die HSL erg vreemd gaat, de meeste andere HST lijnen in België zijn toch meteen of heel snel in gebruik genomen, in tegenstelling tot de HSL Noord...Adler schreef:Ondertussen brengt die tunnel toch al geld op. Niet zoals hier dat men een HSL-lijn bouwt die al jaren geen cent opbrengt en enkel maar geld kost om ze niet helemaal te laten wegroesten.Trainspotterke schreef: Inderdaad, omdat de Zwitserse regering nog even van een financiële kater moet bekomen.
Alles wordt steeds maar op die ETCS gestoken.K V B schreef:Vier lettertjes: ETCS
Er zijn al genoeg ETCS installaties in gebruik in het buitenland onder andere in de nieuwe Lötschberg-Basistunnel.
ETCS bestaat niet van gisteren, in Duitsland is zelfs een speciaal testcentrum met testbaan om ETCS te testen.
Een bende knoeiers zijn het ja, ik heb er geen andere woorden voor.
En begin nu alstublief weer niet over die grens want zelfs binnen België of Nederland zelf kan men nog geen treinen laten rijden op die HSL.
In de Lötschbergtunnel is ETCS inderdaad al in gebruik. Echter op de neubaustrecke tussen Olten en Bern heeft het tot afgelopen week geduurt voor men voltijds met ETCS is beginnen rijden, twee jaar later dan voorzien...Adler schreef:Alles wordt steeds maar op die ETCS gestoken.K V B schreef:Vier lettertjes: ETCS
Er zijn al genoeg ETCS installaties in gebruik in het buitenland onder andere in de nieuwe Lötschberg-Basistunnel.
ETCS heeft nog een hoop kinderziekten te overwinnen. Ik hoop dat de installatie in de Lötschbergtunnel een beetje betrouwebaar is als in december ook reizigerstreinen door die tunnel gaan rijden. Gestrande reizigerstreinen halen immers vrij snel het nieuws...