
IC/IR2007
De NMBS zou beter een voorbeeld nemen aan de SNCF en bi-mode stellen kopen : diesel op de Limburgse lijnen , elektrisch op geëlektrificeerde lijnen .. gedaan dan met de onnodige verspilling van diesel waar men voor 3/4 onder draad ligt te rijden ..
In Frankrijk zijn de stellen al zéér betrouwbaar en populair gebleken , maar tot nu toe mag de verandering tussen tractiemode NIET in volle baan gebeuren.. men moet nu in het laatste station waar de trein stopt voordat er geen draad meer is de panto aflaten , daarna de dieselmotoren starten en op diesel vertrekken.Men is nu wel de testen aan het uitvoeren voor op volle baan , misschien komt de toelating er dit jaar nog , alhoewel die kans zeer klein is , en men misschien altijd van tractiemode zal moeten verwisselen in het laatste station voor de draad stopt ..
En als het écht moet , kan men ook een 2-spannige versie bestellen : eventueel als de stellen ook op 25kV lijnen gaan rijden en daarna op diesellijnen.Alhoewel in België daar weinig vraag voor zal zijn , in Frankrijk is men ze nog aan het testen en de kostprijs ligt natuurlijk gevoelig hoger dan een enkelspanning bi-mode stel of nog hoger dan bij een klassiek dieselstel ..
Maar misschien moet de NMBS eens ééntje laten komen testen in België en daarna kan men zien of het goed bevonden wordt dan wel niet..
In Frankrijk zijn de stellen al zéér betrouwbaar en populair gebleken , maar tot nu toe mag de verandering tussen tractiemode NIET in volle baan gebeuren.. men moet nu in het laatste station waar de trein stopt voordat er geen draad meer is de panto aflaten , daarna de dieselmotoren starten en op diesel vertrekken.Men is nu wel de testen aan het uitvoeren voor op volle baan , misschien komt de toelating er dit jaar nog , alhoewel die kans zeer klein is , en men misschien altijd van tractiemode zal moeten verwisselen in het laatste station voor de draad stopt ..
En als het écht moet , kan men ook een 2-spannige versie bestellen : eventueel als de stellen ook op 25kV lijnen gaan rijden en daarna op diesellijnen.Alhoewel in België daar weinig vraag voor zal zijn , in Frankrijk is men ze nog aan het testen en de kostprijs ligt natuurlijk gevoelig hoger dan een enkelspanning bi-mode stel of nog hoger dan bij een klassiek dieselstel ..
Maar misschien moet de NMBS eens ééntje laten komen testen in België en daarna kan men zien of het goed bevonden wordt dan wel niet..
Ah jawel hé , de schrik van de TB's zit er dan namelijk in dat de dieselmotoren niet vlug genoeg willen aanspringen nadat de panto is neergelaten , en de trein dan tot stilstand komt midden in de baan .. of als de motoren wel vlug genoeg willen aanspringen maar de DJ niet snel genoeg sluit .. (die zal altijd nodig blijven want de tractiemotoren zijn dezelfde : in dieselmode worden deze dan gewoon door de dieselmotors aangedreven , cfr. Class 73 in Engeland werkt op exact hetzelfde principe)Shrek schreef:omschakelen in een station of op de lijn zal niets uitmaken hein herentals moet hij toch stoppen dus voor die 500 meter
![]()
Dat is dus hetgene dat nu ook gebeurt met gevolg dat de Turnhout - Manage afgeladen vol zit tijdens de spits tussen Herentals en Brussel.SIMPY.be schreef:lol
eigenlijk is er maar één verklaring waarom dit niet zou mogen:
een MW41 die op eigen kracht tot in Brussel heen en terug geraakt zonder enige defecten... Laat maar zou ik zeggen, laat de Limburgers gaan tot het eerste station met bovenleiding en doe de rest elektrisch tot Brussel!
Een beetje menselijkheid mag ook nog, wie wil zo-een lang rit met een 41 doen?
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
- Locatie: Turnhout