Overstaptijden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Shrek

Bericht door Shrek »

10 rijtuigen krijg je niet zomaar vol he :wink: 3 of 4 zou met goeie marketing nog moeten lukken maar dan graak je nooit uit de kosten :P
Steven

Bericht door Steven »

kheb onlangs de kost van een rijpad in belgie gehoord en die zou vastliggen op 5000€
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Dag Steven,
Steven schreef:kheb onlangs de kost van een rijpad in belgie gehoord en die zou vastliggen op 5000€
Ehm... Voor wat ?
5000 EUR vaste prijs ?
Ongeacht de afstand ? Aantal rijtuigen ? Snelheid van het rijpad ?

Goedenavond.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
K V B schreef: Brussel - Milaan via Duitsland en Zwitserland zou zo ongeveer een 2900 Euro moeten kosten. Dat voor een trein met tien rijtuigen. Hoeveel zou het kosten om rijtuigen + locomotieven te leasen? Kunnen we eens kijken of we een businesscase hebben :-)
10 rijtuigen is veel... een dagelijkse verbinding zullen we niet volkrijgen. Maar bvb. 2 verbindingen per week (vrij-zat heen, zat-zon terug) moet lukken. En in de zomer eventueel meer...

Handicap is wel dat we onze reizigers eigenlijk enkel in België kunnen recruteren (en eventueel in Aachen), vanaf Köln bestaat er al een dagelijkse rechtstreekse verbinding. Moesten we via Frankrijk kunnen rijden zouden we vanaf Luxemburg, Metz en Strasbourg nog reizigers kunnen meenemen.

Goedenavond.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

bw494674 schreef:
Steven schreef:kheb onlangs de kost van een rijpad in belgie gehoord en die zou vastliggen op 5000€
Ehm... Voor wat ?
5000 EUR vaste prijs ?
Aangezien volgens de EU-richtlijnen de prijs van een pad gerelateerd moet zijn aan de werkelijke kosten die dat pad veroorzaakt, lijkt het me sterk dat een willekeurig pad voor een willekeurige trein altijd dezelfde prijs heeft.
Verder zijn de kosten voor dat pad niet de enige. Je hebt ook personeel nodig, een locomotief, enz. Aangezien in België de enige toegelaten personenvervoerder op het spoor de NMBS is is, zit je nog steeds daaraan vast. En de NMBS is, zacht uitgedrukt, aan de dure kant. Dat is dan ook de reden dat de Jan Kiepura weer snel uit België was verdwenen.

Groetjes,
Rian
K V B

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:
bw494674 schreef:
Ehm... Voor wat ?
5000 EUR vaste prijs ?
Aangezien volgens de EU-richtlijnen de prijs van een pad gerelateerd moet zijn aan de werkelijke kosten die dat pad veroorzaakt, lijkt het me sterk dat een willekeurig pad voor een willekeurige trein altijd dezelfde prijs heeft.
Op de website "www.railneteurope.com kan je een webtoepassing vinden (volg de EICIS link) waar je de prijs voor een pad kan opvragen. Zo ben ik aan mijn cijfers gekomen. 5000 Euro voor een pad in België klopt niet. Ik herinner mij (maar kan het nu niet controlleren want de site is even down) dat van Brussel tot aan Aachen Grens ongeveer een Euro of 150 was... Dat was weliswaar niet over de HSL.
Verder zijn de kosten voor dat pad niet de enige. Je hebt ook personeel nodig, een locomotief, enz. Aangezien in België de enige toegelaten personenvervoerder op het spoor de NMBS is is, zit je nog steeds daaraan vast. En de NMBS is, zacht uitgedrukt, aan de dure kant. Dat is dan ook de reden dat de Jan Kiepura weer snel uit België was verdwenen.
Is de NMBS echt nog steeds de enige die personenvervoer mag doen in België? Ik dacht dat voor internationaal vervoer de markt al vrij was?
Steven

Bericht door Steven »

op vlak van passagiersverkeer is alles nog even uitgesteld/vertraagd zowel internationaal als regionaal (deze laatste hangt af van de evaluatie van het internationaal verkeer). hoe de juiste vork aan de steel zit weet ik dus ni op dit moment. zover ik weet is er nog geen enkele verplichting ivm het vrijgeven van de markt voor andere internationale operatoren.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
Is de NMBS echt nog steeds de enige die personenvervoer mag doen in België? Ik dacht dat voor internationaal vervoer de markt al vrij was?
Dat kan wel zijn, maar heeft er al iemand anders een vergunning, of zelfs maar een aanvraag gestart? Volgens mij niet.

Groetjes,
Rian
pietje

Bericht door pietje »

rvdborgt schreef:
K V B schreef:
Dat kan wel zijn, maar heeft er al iemand anders een vergunning, of zelfs maar een aanvraag gestart? Volgens mij niet.

Groetjes,
Rian
omdat ze het antwoord kennen, de NMBS heeft een wettelijk monopolie op personenvervoer via de spoorwegen. Einde verhaal dus.
Als eender wie een passagierstrein door België wil laten rijden zullen ze het dus altijd aan de NMBS moeten vragen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

pietje schreef:
rvdborgt schreef:
K V B schreef:Is de NMBS echt nog steeds de enige die personenvervoer mag doen in België? Ik dacht dat voor internationaal vervoer de markt al vrij was?
omdat ze het antwoord kennen, de NMBS heeft een wettelijk monopolie op personenvervoer via de spoorwegen. Einde verhaal dus.
Als eender wie een passagierstrein door België wil laten rijden zullen ze het dus altijd aan de NMBS moeten vragen.
Dat geldt volgens mij alleen voor het binnenlands vervoer. Maar als er verder niemand een vergunning aanvraagt, dan blijven andere operatoren wel afhankelijk van de NMBS voor het vervoer van hun treinen door België. Dat geldt b.v. voor DB NachtZug (nachttrein Parijs - Brussel - Hamburg/Berlijn), DB (ICE naar Brussel) en TTC (vakantietreinen).

Groetjes,
Rian
Nils

Bericht door Nils »

rvdborgt schreef:Dat geldt volgens mij alleen voor het binnenlands vervoer. Maar als er verder niemand een vergunning aanvraagt, dan blijven andere operatoren wel afhankelijk van de NMBS voor het vervoer van hun treinen door België. Dat geldt b.v. voor DB NachtZug (nachttrein Parijs - Brussel - Hamburg/Berlijn), DB (ICE naar Brussel) en TTC (vakantietreinen).

Groetjes,
Rian
Voor zover ik weet komt er aan de ICE geen enkele NMBS bestuurder meer aan te pas, en ik vermoed dat er ook geen begeleidingspersoneel meer aan te pas komt.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Nils schreef:
rvdborgt schreef:Dat geldt volgens mij alleen voor het binnenlands vervoer. Maar als er verder niemand een vergunning aanvraagt, dan blijven andere operatoren wel afhankelijk van de NMBS voor het vervoer van hun treinen door België. Dat geldt b.v. voor DB NachtZug (nachttrein Parijs - Brussel - Hamburg/Berlijn), DB (ICE naar Brussel) en TTC (vakantietreinen).
Voor zover ik weet komt er aan de ICE geen enkele NMBS bestuurder meer aan te pas, en ik vermoed dat er ook geen begeleidingspersoneel meer aan te pas komt.
Tenzij dat onlangs gewijzigd is, worden de ICE's vanaf Keulen gedaan door dezelfde machinisten als die van de Thalys, dus o.a. van standplaats FBMZ. De conducteurs zijn inderdaad van DB; op de Belgische stations sluiten die alleen de deuren; de AVG wordt dan door de "rode pet" gedraaid. Dat neemt verder niet weg dat DB geen toegelaten vervoerder in België is en afhankelijk is van de diensten van de NMBS.

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

van de bestuurders voor ICE zijn enkel de thalys bestuurders van luik opgeleid, thalys bestuurders van brussel zuid rijden nooit verder dan luik en kennen de ICE niet als materieel op zich, niemand in brussel, ook niet van de instructeurs is technisch op de hoogte om deze stellen in of buiten dienst te stellen of deze te verplaatsen.
de 3 ICE treinen die tot brussel komen zijn dus ofwel duitse bestuurders ofwel luikse.
Nils

Bericht door Nils »

Steven schreef:van de bestuurders voor ICE zijn enkel de thalys bestuurders van luik opgeleid, thalys bestuurders van brussel zuid rijden nooit verder dan luik en kennen de ICE niet als materieel op zich, niemand in brussel, ook niet van de instructeurs is technisch op de hoogte om deze stellen in of buiten dienst te stellen of deze te verplaatsen.
de 3 ICE treinen die tot brussel komen zijn dus ofwel duitse bestuurders ofwel luikse.
Volgens mij zijn het sinds december alleen nog maar Duitsers...
Steven

Bericht door Steven »

Nils schreef:
Steven schreef:van de bestuurders voor ICE zijn enkel de thalys bestuurders van luik opgeleid, thalys bestuurders van brussel zuid rijden nooit verder dan luik en kennen de ICE niet als materieel op zich, niemand in brussel, ook niet van de instructeurs is technisch op de hoogte om deze stellen in of buiten dienst te stellen of deze te verplaatsen.
Volgens mij zijn het sinds december alleen nog maar Duitsers...
na wat opzoekwerk het volgende gevonden

volgende treinen zijn door bestuurders van luik
14
17
16

de andere treinen zijn door duitse bestuurders
15
10
11
Plaats reactie