1 infrastructuurbeheerder, met verschillende (regionale) vervoersmaatschappijen, wat is daar mis mee? Het is alleen niet nodig, ik blijf naïef geloven dat de NMBS zelf ook tegemoet kan komen aan lokale verzuchtingen. Al zal ze wel (opnieuw) hervormd moeten worden.
Ik blijf erbij, ik sta achter veel verzuchtingen van de Vlaamse partijen, maar men is er steeds vanuit gegaan dat het beter zou zijn als die door Vlaanderen werd beheerd. Dat is misschien wel zo, maar nu lijkt het (en nog sterker in het Franstalige kamp) alsof het alleen maar gaat om die bevoegdheden naar Vlaanderen te krijgen. Het is een tegenstelling Vlaanderen-België, ipv een tegenstelling federaal tegenover gewestelijk/gemeenschappelijk. En dan is het gewoon logisch dat de Franstaligen zich aangevallen voelen, zo zou ik het ook percipiëren. Hoe goed de bedoeling ook is.
Reynders is een capabel minister, maar geen goed minister geweest, omdat hij teveel taken combineerde, hij was minister van financiën, vicepremier, partijvoorzitter... Onkelinckx was trouwens in hetzelfde bedje ziek.
Ik blijf ook optimistisch wat betreft de onderhandelingen. Er zijn al zwaarder crises geweest, en partijen die harder waren voor elkaar dan nu het geval is geweest. Al zal het natuurlijk niet makkelijk worden.