Eerste Eurostar met passagiers volledig op High Speed 1
Eerste Eurostar met passagiers volledig op High Speed 1
Vanmorgen om 10.44 is een Eurostar met persmensen vertrokken vanuit Paris Nord naar London St Pancras en is dus de 1e Eurostar met passagiers die de volledige High Speed 1-lijn berijdt.
(Meldt de Biebiesie.)
(Een schoon prentje over de nieuwe lijn, de stations en de boormachine voor de tunnelkes vind je hier.)
(Meldt de Biebiesie.)
(Een schoon prentje over de nieuwe lijn, de stations en de boormachine voor de tunnelkes vind je hier.)
Ja, en ze hebben er weer een wedstrijd van gemaakt zoals toen het eerste deel van HS1 geopend werd in 2003.Ik bedoel het volgende: men had 2 speciale Eurostar treinen van resp. Parijs en Brussel naar Londen laten rijden, en men moest zo snel mogelijk in Londen aankomen (er waren geen stops in Lille, Calais of Ashford).Uiteindelijk bleek dat de Belgen het eerst waren, zelfs na verrekening van de kilometers die de andere Eurostar (van Parijs) meer moest afleggen..
Die laatsten hadden, net zoals nu trouwens, te snel gereden op de LGV Nord tot wel 320 km/u.De afspraak was normaal gezien "EERLIJK" te rijden, maar de Fransen trokken daar zich blijkbaar niets van aan..
Men zou eens flitsbakken langs de HSL moeten zetten
(Maar feitelijk hebben ze toch al een datarecorder waar dat opstaat
)
Die laatsten hadden, net zoals nu trouwens, te snel gereden op de LGV Nord tot wel 320 km/u.De afspraak was normaal gezien "EERLIJK" te rijden, maar de Fransen trokken daar zich blijkbaar niets van aan..



Vandaag dus in 2 uur 3 minuten 39 seconden van Parijs naar Londen.
GPS-toestel aan boord heeft een snelheid geregistreerd van 325 km/u in Frankrijk en 313 km/u in GB.
(BBC, er zijn ook enkele filmpjes te bekijken als je op de link in het artikel klikt. Op één van die filmpjes rijdt de Eurostar St Pancras binnen met knipperende witte voorlampen.)
GPS-toestel aan boord heeft een snelheid geregistreerd van 325 km/u in Frankrijk en 313 km/u in GB.
(BBC, er zijn ook enkele filmpjes te bekijken als je op de link in het artikel klikt. Op één van die filmpjes rijdt de Eurostar St Pancras binnen met knipperende witte voorlampen.)
Bij mijn weten is er gisteren geen VIP-E* vertrokken vanuit Brussel naar St Pancras.Fles schreef:Wat was de tijd vanaf Brussel eigenlijk? Enneh... zijn die blaaskaken van Ryanair al ingecheckt in Charleroi inmiddels?
Jules schreef hier dat die rit voorzien is op 24 september.
Wat hierboven geschreven werd over een “race” tussen de 2 E* van Parijs en Brussel naar Londen in 2003 is niet helemaal correct.
Ik was de TM van de E* die op die bewuste zaterdag in september 2003 de rit met de genodigden en pers gedaan heeft van Brussel naar Londen WIT. Deze genodigden zouden dan in Londen een andere E* nemen om naar Parijs te reizen. Beide treinen zouden dit proberen te doen in een rekordtijd. Op geen enkel moment was er sprake van dat ze alle twee in de richting van Londen zouden rijden zoals hierboven aangehaald wordt.
Door de hogere toegelaten snelheid voor deze treinen vergeleken met de normale in commerciële dienst (320 km/u op de HSL in Belgie en in Frankrijk en een passage in Lille Europe aan 220 km/u) bleven we mooi onder de grens van 2 uur voor het traject Brussel – Londen met onze rittijd van 1u58. Tijd die zeker zal verbeterd worden op 20 september bij de openingsrit vanuit Brussel.
Ik herinner me dat op die zaterdag we kort voor de aankomst in Londen verwittigd werden door Terminal Control dat we niet op het voorziene spoor 21 zouden aankomen omdat daar, ongelooflijk maar waar, een defecte E* stond die men niet tijdig kon laten uitwijken naar North Pole. Men zou ons ontvangen op spoor 23, het enige vrije op dat moment. Probleem was wel dat de andere kant van dit perron de reizigers met bestemming Brussel aan het opstappen waren. De veiligheidsregels in Londen zijn duidelijk en streng. Er mag geen menging gebeuren van aankomende en vertrekkende reizigers. We mochten dus de deuren niet openen vooraleer de andere E* klaar was om te vertrekken.
Onze wachttijd heeft zo'n 7 minuten geduurd. Als reden voor het niet openen van de deuren heb ik een aankondiging gedaan waarin vermeld werd dat we te vroeg aangekomen waren en men nog niet klaar was om ons op gepaste wijze te ontvangen. Een klein leugentje om bestwil dus.
Ik was de TM van de E* die op die bewuste zaterdag in september 2003 de rit met de genodigden en pers gedaan heeft van Brussel naar Londen WIT. Deze genodigden zouden dan in Londen een andere E* nemen om naar Parijs te reizen. Beide treinen zouden dit proberen te doen in een rekordtijd. Op geen enkel moment was er sprake van dat ze alle twee in de richting van Londen zouden rijden zoals hierboven aangehaald wordt.
Door de hogere toegelaten snelheid voor deze treinen vergeleken met de normale in commerciële dienst (320 km/u op de HSL in Belgie en in Frankrijk en een passage in Lille Europe aan 220 km/u) bleven we mooi onder de grens van 2 uur voor het traject Brussel – Londen met onze rittijd van 1u58. Tijd die zeker zal verbeterd worden op 20 september bij de openingsrit vanuit Brussel.
Ik herinner me dat op die zaterdag we kort voor de aankomst in Londen verwittigd werden door Terminal Control dat we niet op het voorziene spoor 21 zouden aankomen omdat daar, ongelooflijk maar waar, een defecte E* stond die men niet tijdig kon laten uitwijken naar North Pole. Men zou ons ontvangen op spoor 23, het enige vrije op dat moment. Probleem was wel dat de andere kant van dit perron de reizigers met bestemming Brussel aan het opstappen waren. De veiligheidsregels in Londen zijn duidelijk en streng. Er mag geen menging gebeuren van aankomende en vertrekkende reizigers. We mochten dus de deuren niet openen vooraleer de andere E* klaar was om te vertrekken.
Onze wachttijd heeft zo'n 7 minuten geduurd. Als reden voor het niet openen van de deuren heb ik een aankondiging gedaan waarin vermeld werd dat we te vroeg aangekomen waren en men nog niet klaar was om ons op gepaste wijze te ontvangen. Een klein leugentje om bestwil dus.
"Dames en heren, de rode loper is nog niet uitgerold. Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen."TMTHALYS schreef:[knip] Als reden voor het niet openen van de deuren heb ik een aankondiging gedaan waarin vermeld werd dat we te vroeg aangekomen waren en men nog niet klaar was om ons op gepaste wijze te ontvangen. Een klein leugentje om bestwil dus.

Ze hebben dit maal de ritten op verschillende dagen georganiseerd. De rit vanuit Brussel is op donderdag 20 september. De trein vertrekt als 9125 naar Sint-Pancras. Vertrek rond 11u.
De snelheid bij de Fransen ligt hoger dan bij ons omdat ze een paar zaken afgezonderd hebben en zo boven de 300 kunnen. De Belgen doen dit niet. Vorige keer hebben we max 316 gereden. Dat is de max snelheid die kan gereden worden zonder tussenkomst van de noodrem. Normaal gezien zal terug op dezelfde manier gereden worden vanuit Brussel.
En klein woordje over die flitsbakken. Geloof het of niet maar in Engeland bestaat dat dus. Niet alle treinen hebben een registreertoestel ingebouwd en daar gebeuren controles met speedgun. Dat is zelfs gebeurd vorige keer bij die speciale rit bij het afrijden van de CTRL om zeker te zijn dat de snelheid gerespecteerd werd op de klassieke lijn.
TMTHALYS ik denk dat wij die bewuste dag op dezelfde trein gewerkt hebben.
De snelheid bij de Fransen ligt hoger dan bij ons omdat ze een paar zaken afgezonderd hebben en zo boven de 300 kunnen. De Belgen doen dit niet. Vorige keer hebben we max 316 gereden. Dat is de max snelheid die kan gereden worden zonder tussenkomst van de noodrem. Normaal gezien zal terug op dezelfde manier gereden worden vanuit Brussel.
En klein woordje over die flitsbakken. Geloof het of niet maar in Engeland bestaat dat dus. Niet alle treinen hebben een registreertoestel ingebouwd en daar gebeuren controles met speedgun. Dat is zelfs gebeurd vorige keer bij die speciale rit bij het afrijden van de CTRL om zeker te zijn dat de snelheid gerespecteerd werd op de klassieke lijn.
TMTHALYS ik denk dat wij die bewuste dag op dezelfde trein gewerkt hebben.