Zegt Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS.
Stopplaatsen zouden op basis van "objectieve gegevens" moeten kunnen gesloten worden. Tegen eind dit jaar zou dat in een nieuwe beheersovereenkomst kunnen staan.
Hij volgt een beetje het spoor van de gepensioneerde Leo Pardon die bij zijn afscheid pleitte voor het inleggen van bussen i.p.v. treinen op regionale verbindingen.
Hij wil niet minder treinen maar ze inzetten waar ze echt nodig zijn
Verder wil hij meer geld voor nóg meer dubbeldektreinen.
Wat de tarieven betreft: graag zelf bepalen voor welke producten i.p.v. de jaarlijkse stijging.
De minister of staatssecretaris is nog niet benoemd en Descheemaecker begint al zijn eisen te stellen op voorhand.
De kans op opnieuw een 'lastige' sp.a of PS minister of staatssecretaris zoals Tuybens is nochtans heel klein op dit moment.
Op bepaalde punten geef ik Descheemaecker wel gelijk.
Dat de NMBS meer vrijheid moet krijgen om de tarieven te bepalen vind ik goed want de maak-alles-maar-gratis politiek van Vande Lanotte en Co is de oorzaak van heel wat problemen waarmee de NMBS nu te maken heeft.
Ook de koppeling van tariefverhogingen met de stiptheid, zoals nu voorzien in het beheerscontract, vind ik geen goede zaak. Dit zorgt niet voor grotere stiptheid maar voor allerlei 'manipulaties' van de stiptheidscijfers die alleen maar voor ergernis zorgen.
ACOD Spoor vindt de voorstellen maar niks en heeft al heimwee naar Verhofstadt Het succesverhaal tot nu toe is te danken aan
meer aanbod, bijna geen inkrimping van het aantal stopplaatsen en het onder controle houden van de tarieven
Lijkt een "truc" om de stiptheid weer onder controle te krijgen.
Echte problemen (capaciteit - onderhoud) worden door het voorstel niet aangepakt.
(Volledig artikel)
kimba schreef:Welke haltes hadden ze dan voor ogen? Rondom Brussel worden er juist meer geopend...
Ach als men als eens begint met alle stations waar er per dag minder dan 50 of 100 mensen opstappen.
Bij ons werd jaren geleden Kapellenbos gesloten omdat het minder dan 200 opstappers had..... Nu zijn er nog steeds een 50tal die minder dan 200 opstappers hebben, maar toch nog open zijn..... Daar stoppen dus dagelijks tonnen ijzer en duizenden mensen...
Binnenkort gaat het station van Zwankendamme dicht, op L51a Brugge - Zeebrugge. Reden hiervan is dat er tussen het huidige rangeerstation van Zeebrugge, die net tot aan de stopplaats van Zwankendamme reikt, en het station van Lissewege een nieuwe rangeerbundel wordt aangelegd van 20 sporen. Dit werd vorige week bekendgemaakt op een infovergadering te Zwankendamme. De stopplaats van Zwankendamme behouden zou technisch en financieel gezien te moeilijk worden voor het aantal reizigers dat er maar dagelijks op- en afstapt. Zwankendamme zelf telt immers maar 750 inwoners. De reizigers kunnen zich begeven naar het 1,2 km verder gelegen Lissewege, dat je overigens vanaf het perron van Zwankendamme goed ziet liggen.
Trainspotterke schreef:Binnenkort gaat het station van Zwankendamme dicht, op L51a Brugge - Zeebrugge. Reden hiervan is dat er tussen het huidige rangeerstation van Zeebrugge, die net tot aan de stopplaats van Zwankendamme reikt, en het station van Lissewege een nieuwe rangeerbundel wordt aangelegd van 20 sporen. Dit werd vorige week bekendgemaakt op een infovergadering te Zwankendamme. De stopplaats van Zwankendamme behouden zou technisch en financieel gezien te moeilijk worden voor het aantal reizigers dat er maar dagelijks op- en afstapt. Zwankendamme zelf telt immers maar 750 inwoners. De reizigers kunnen zich begeven naar het 1,2 km verder gelegen Lissewege, dat je overigens vanaf het perron van Zwankendamme goed ziet liggen.
Prachtig...hadden ze het ook gedurfd zonder die technische reden ? Wanneer men duidelijk is over dreigende sluiting (bv. vijf jaar opzeg) kan ik mij inbeelden dat een gemeente bijspringt met een parking of fietsenstalling om het station populairder te maken.... en het uiteindelijk open te houden (als de passagiersaantallen stijgen)
Een aantal jaren terug heeft Karel Vinck zo ook eens een persbericht gelanceerd en daar stonden toen ook een aantal haltes bij van de Denderstreek onder andere Welle en Terhagen stonden op de zwarte lijst.
Ik moet eerlijk zeggen Welle daar stapt echt heel weinig volk op.................
dan kunnen ze beter welle sluiten en elders (evergem of aubange ofzo) iets nieuws openen he
volgens mij moet er in wilsele op L35 ook wel publiek zijn voor een nieuwe stopplaats, alleen is er daar niet veel plaats
Shrek schreef:dan kunnen ze beter welle sluiten en elders (evergem of aubange ofzo) iets nieuws openen he
volgens mij moet er in wilsele op L35 ook wel publiek zijn voor een nieuwe stopplaats, alleen is er daar niet veel plaats
Evergem is al open sinds de zondag van de verkiezingen.
Welle heeft heel weinig reizigers omdat het zeer dicht tegen Denderleeuw gelegen is, waar er om de 7 min een trein naar Brussel is tijdens de spits.
Iedereen van Welle gaat daar het station van Denderleeuw.
Shrek schreef:dan kunnen ze beter welle sluiten en elders (evergem of aubange ofzo) iets nieuws openen he
Aubange is ook al enkele maanden open ondertussen!
Dat ze maar rap ook Loppem heropenen. Na 54 jaar sluiting is ons dorp met zijn 5000 inwoners toch al meer dan vervijfvoudigd en een voorstad van Brugge geworden. Op weekdagen hebben we wel een voorstadsbus om het half uur naar Brugge, maar die doet er in het beste geval 15 minuten over, terwijl de trein ... 3 minuten! Buiten de schoolgaande jeugd en bejaarden is er dus geen kat die van deze buslijn gebruik maakt. De spoorlijn snijdt trouwens het dorp doorheen het midden en de vroegere stopplaats ligt op 500 meter van de kerk. En wetende dat heel wat mensen naar school gaan en gaan werken in Brugge, kan het niet anders dan dat deze heropening een succes zou zijn!
Misschien wel, maar te lastig voor de uurregelingsmannetjes om er op een economische manier een trein te laten stoppen (met de bijhorende vertraging), vrees ik. Dat zou natuurlijk kunnen veranderen met lichter materieel...
Je geeft nu het voorbeeld van Loppem. Astene (L75), Olsene (L75), Heike of daaromtrent (L53), zijn daar andere voorbeelden van, die om dezelfde reden niet snel zullen heropenen, want dan moeten ze heel hun dienstregeling en materieelloop overdenken.
Veel stops moeten bespreekbaar zijn, vind ik. 1,2 km uiteen is vrij dicht (vooral omdat er andere lijnen zijn waar je niet onder de 15 of 20 km raakt), maar moet bespreekbaar zijn als je met aangepast materieel kan rijden.