L2 voorbijstekende Thalys 9429

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

L2 voorbijstekende Thalys 9429

Bericht door wrpint »

Vandaag deelgenomen aan de Thalysdopen van Luik naar Brussel. Tijdens de terugreis met de IC A vanuit Brussel wisselde de trein naar het rechterspoor. Ik merkte dit pas nadat de Thalys 9429 met bestemming Köln ons voorbijstak (in dezelfde richting dus, nl richting Luik). Ik heb dit tot op heden nog nooit meegemaakt en daarom mijn vraag: gebeurt dit regelmatig op L2?
Ik moet er wel bijvertellen dat de IC A met 7 minuten vertraging vertrokken was in Brussel.
Hoe wordt eigenlijk de bestuurder op de hoogte gebracht van dit gebeuren, want seinen zie je toch niet langs L2 staan of gebeurt dit allemaal op zijn boordcomputer ofzo?

Het was alleszins even schrikken en ik had toch wel een klein beetje schrik dat we tegen een tegenligger gingen knallen omdat we pas terug naar het linkerspoor gingen thv km 80. Nog iets over die km aanduiding: de lijn zelf (L2 tussen Leuven en Ans) is maar een goede 64 km lang en toch begint men blijkbaar van voor Leuven te tellen (evt. Brussel????) want ik zag zeker nog km-paal 85 en zo.
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: L2 voorbijstekende Thalys 9429

Bericht door wrpint »

wrpint schreef:Vandaag deelgenomen aan de Thalysdopen van Luik naar Brussel. Tijdens de terugreis met de IC A vanuit Brussel wisselde de trein naar het rechterspoor. Ik merkte dit pas nadat de Thalys 9429 met bestemming Köln ons voorbijstak (in dezelfde richting dus, nl richting Luik). Ik heb dit tot op heden nog nooit meegemaakt en daarom mijn vraag: gebeurt dit regelmatig op L2?
Ik moet er wel bijvertellen dat de IC A met 7 minuten vertraging vertrokken was in Brussel.
Hoe wordt eigenlijk de bestuurder op de hoogte gebracht van dit gebeuren, want seinen zie je toch niet langs L2 staan of gebeurt dit allemaal op zijn boordcomputer ofzo?

Het was alleszins even schrikken en ik had toch wel een klein beetje schrik dat we tegen een tegenligger gingen knallen omdat we pas terug naar het linkerspoor gingen thv km 80. Nog iets over die km aanduiding: de lijn zelf (L2 tussen Leuven en Ans) is maar een goede 64 km lang en toch begint men blijkbaar van voor Leuven te tellen (evt. Brussel????) want ik zag zeker nog km-paal 85 en zo.
Om 13h48 vond het gebeuren plaats.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

op L2 gebeurd het inderdaad wel vaker dat er voorbijgestoken wordt. Er is namelijk een groot verschil in snelheden (200 km/h tegen 300 km/h), de lijn heeft geen beperkingen op tegenspoor en er liggen hogesnelheidswissels (160 km/h in afgebogen stand).

de bestuurder krijgt dacht ik niet precies te zien wat er op komst is maar wel een snelheidsaanduiding (vertragen naar 160 km/h om de wissel te nemen in dit geval) dus tegen dat hij aan de wissel is rijdt hij mooi 160 en ziet hij de wissel afgebogen liggen :wink:
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

De "keeper" op het voorgaande seinbrand ook volgens mij, of moet dit niet?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: L2 voorbijstekende Thalys 9429

Bericht door msts.be »

wrpint schreef:Nog iets over die km aanduiding: de lijn zelf (L2 tussen Leuven en Ans) is maar een goede 64 km lang en toch begint men blijkbaar van voor Leuven te tellen (evt. Brussel????) want ik zag zeker nog km-paal 85 en zo.
De HSL nemen de gecumuleerde kilometers over van de klassieke lijn: zo begint lijn 4 ook aan kp 47 ipv kp 0.Om het anders te zeggen: als de lijn die naar de HSL aftakt/overgaat als laatste kp bv. kp 27.6 heeft, dan begint de HSL aan kp 27.65.Men blijft dus de kilometers gewoon doortellen.. :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23035
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

op L2 is er TBL2 van toepassing en dus zijn er geen lichtseinen van toepassing naast het spoor. alles komt binnen op de stuurtafel bij de bestuurder. als wij in hoegaarden of pousset van spoor veranderen krijgen wij ruim vooraf een aankondiging op de stuurtafel dat we onze snelheid moeten doen zakken van 200 naar 160 km/u. we nemen de wissel en eens die genomen is krijgen we normaal terug de toelating om 200 km/u te rijden. op een HSL spreek je dus niet van normaal en tegenspoor aangezien de omschrijving van het begrip tegenspoor niet kan toegepast worden (knipperende seinen die rechts van het spoor zijn opgesteld)
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Yup. Bijkomende informatie: de volledige lijn 2 wordt door 1 persoon beheerd, inclusief de grafieken. Als er dus een andere trein voorzien is op het andere spoor (duidelijk te zien op de grafiek), zal die persoon de tragere trein niet op tegenspoor sturen. Botsen zullen die treinen niet gauw doen, wel stilvallen ter hoogte van de wisselcomplexen van Leuven, Hoegaarden, Pousset of Ans.
De bestuurders krijgen de te rijden snelheid automatisch door, via de bakens in het spoor. Meestal worden ze wel via telefoon of de radioverbinding ingelicht over het manoeuver, maar strikt genomen is dat niet nodig.
Heel erg vaak gebeurt dit niet, omdat ten eerste er normaal maximum 4 treinen per uur per richting rijden (Thalys, ICE, IC-A en IC-O), die elkaar normaal niet in de weg rijden, en omdat er meestal net in de andere richting ook een trein rijdt. Maar technisch is het perfect mogelijk.
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Ik zou toch ook raar opkijken als er opeens zo'n Thalys aan de andere kant als normaal langssteekt. :P
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Tja, om de wissels te nemen moet je vertragen tot 160 te Hoegaarden en Pousset. Weg dus voorsprong van de Thalys, die 300 mag als hij gewoon rechtdoor mag. Voor een IC met 13 en I11'en maakt het maar 40km/h verschil (160 ipv 200).
Daarom dat op de HSL de tragere trein op tegenspoor gaat, ipv de trein die wil inhalen, zoals op de meeste klassieke lijnen voorzien is.
Plaats reactie