HSL naar Amsterdam nog later in gebruik.
HSL naar Amsterdam nog later in gebruik.
In een brief aan de Tweede Kamer heeft de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings zich pessimistisch uitgelaten over het halen van de streefdatum van oktober 2008 voor de HSL Brussel-Amsterdam.
Naast de bekende problemen met ETCS, die quasi onoplosbaar schijnen te zijn, is nu een ander probleem opgedoken, namelijk de buitensporige stofvorming in de tunnel onder het Groene Hart, waarvan de oorzaak onbekend is.
Hij overlegt nu met de HSA over een schadevergoeding wegens gederfde inkomsten.
Soap wordt vervolgd...
Naast de bekende problemen met ETCS, die quasi onoplosbaar schijnen te zijn, is nu een ander probleem opgedoken, namelijk de buitensporige stofvorming in de tunnel onder het Groene Hart, waarvan de oorzaak onbekend is.
Hij overlegt nu met de HSA over een schadevergoeding wegens gederfde inkomsten.
Soap wordt vervolgd...
Re: HSL naar Amsterdam nog later in gebruik.
NS & HSA sturen niet aan op een schadevergoeding, maar op een verlaging van de concessie kosten.Adler schreef: Hij overlegt nu met de HSA over een schadevergoeding wegens gederfde inkomsten.
Soap wordt vervolgd...
hopelijk zal Eurlings bij deze besprekingen ook het behouden van de klassieke Benelux ter sprake brengen.
NS stuurt wel degelijk aan op een schadevergoeding, heeft een claim van "enkele tientallen miljoenen euro's" ingediend bij de Nederlandse overheid.
Zie bijvoorbeeld De telegraaf
Onzin, dat was al sinds juni bekend.Naast de bekende problemen met ETCS, die quasi onoplosbaar schijnen te zijn, is nu een ander probleem opgedoken, namelijk de buitensporige stofvorming in de tunnel onder het Groene Hart, waarvan de oorzaak onbekend is.
Fles schreef:NS stuurt wel degelijk aan op een schadevergoeding, heeft een claim van "enkele tientallen miljoenen euro's" ingediend bij de Nederlandse overheid.
zij praten in dit artikel wel over schadevergoeding, maar NS & HSA zijn al maanden bezig om de consessie kosten naar omlaag te krijgen.
schadevergoeding = incidenteel
concessie kosten = periodiek, repetitief (en dus veel interessanter voor NS & HSA)
voor de overheid:
schadevergoeding is een uitgave (kost) in het heden
verminderde concessie vergoeding = minder inkomsten IN DE TOEKOMST
aangezien het toekomstperspectief van de meeste politici beprkt is tot aan de volgende verkiezingen, is een uitgave in het heden minder interessant dan lagere inkomsten in de toekomst...
Kortom, officieel was de Tweede Kamer slechts in september ingelicht. Een beetje politicus, en zeker een beetje journalist hoorde dit echter reeds in juni dus te weten. Niet jij, maar die journalist had dus echt wel zijn bronnen beter mogen checken.
Dat NS nog liever de concessiekosten naar beneden ziet gaan, daar ga ik eigenlijk ook wel vanuit.
Dat NS nog liever de concessiekosten naar beneden ziet gaan, daar ga ik eigenlijk ook wel vanuit.
Dude, met alle respect hoor, ik beticht je NERGENS van. Het enige wat ik wil zeggen, is het volgende. Als internetgebruiker *Fles* sinds juni op de hoogte is van het stofprobleem in de groen-harttunnel, dan is dat niet omdat internetgebruiker *Fles* paranormale gaven heeft. Dat is gewoon gebleken uit verkenningen ter plaatse door bevoegde technici. En dat de politiek dan zijn kop in het zand steekt, en geen kranten leest, en geen nieuws volgt, en er in september *opeens* achter komt dat er een stofprobleem is daar, dat is enkel en uitsluitende het probleem van de dienstdoende politici. Dat ligt niet aan jou, dat ligt niet aan mij, dat ligt niet aan de kranten, dat ligt aan de politici zelf.Adler schreef:Het mag dan misschien al eerder bekend geweest zijn, het is pas aan de Tweede Kamer medegedeeld door Eurlings in het 21e voorgangsrapport HSL-Zuid gepubliceerd op 10 september 2007 (Kamerstuk 755327).Fles schreef: Onzin, dat was al sinds juni bekend.
Ik zit hier geen onzin te vertellen.
Echt, ik meen het. Voel je alsjeblieft niet zo op je teentjes getrapt door ongeveer alles wat ik zeg, want dat is echt niet mijn bedoeling.
De Tweede Kamer krijgt zijn informatie van de minister. In de krant staat zoveel. Nu zijn de politici natuurlijk ook niet helemaal gek en als de minister niets over de diverse problemen had gezegd, dan waren er natuurlijk na de publicatie van voortgangsrapportage 21 geheid kamervragen gekomen over de in de pers genoemde problemen.Fles schreef:En dat de politiek dan zijn kop in het zand steekt, en geen kranten leest, en geen nieuws volgt, en er in september *opeens* achter komt dat er een stofprobleem is daar, dat is enkel en uitsluitende het probleem van de dienstdoende politici.Adler schreef:Het mag dan misschien al eerder bekend geweest zijn, het is pas aan de Tweede Kamer medegedeeld door Eurlings in het 21e voorgangsrapport HSL-Zuid gepubliceerd op 10 september 2007 (Kamerstuk 755327).Fles schreef:Onzin, dat was al sinds juni bekend.
Groetjes,
Rian
Even voor de volledigheid: Vandaag weer een bericht. Ik begrijp alleen niet helemaal wat hier nu het nieuws aan is, want dit speelde vorige maand ook al.

En de grap is dan natuurlijk dat *het onverantwoord is om een nieuwe streefdatum te noemen*. Oftewel: "Joh, ga er niet op wachten, we zien wel, ooit is het klaar!"Het was de bedoeling dat in december treinen met 160 kilometer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam zouden gaan rijden. Eurlings schrijft dat het onverantwoord is een nieuwe streefdatum te noemen.
Op zijn vroegst zouden dan in oktober 2008 de eerste hsl-treinen met 300 kilometer per uur doorrijden, naar Breda, Antwerpen en uiteindelijk Parijs.
Vertraging
Maar volgens de risico-analyse komt ook die datum onder druk te staan, aldus Eurlings. De projectorganisatie probeert de dreigende vertraging te beperken door samen met exploitant HSA te kijken naar mogelijkheden om noodzakelijke testen door te schuiven.
Vooralsnog wil Eurlings de streefdatum van oktober 2008 voor de start van het vervoer over de HSL-Zuid handhaven.

Zoals onze regering dus waarvan de formatie nog 1000 dagen gaat aanslepenFles schreef:Oftewel: "Joh, ga er niet op wachten, we zien wel, ooit is het klaar!"