Werken tussen FGSP & FR - lijn 50A

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
't Seinerke

Bericht door 't Seinerke »

Ze gaan er weer aan beginnen komend weekend, en hoe !

Volgende locs gespot in Brugge-Vorming:

6201 - 6202 - 6203 - 6212 - 6219 ( :!: ) - 6222 - 6228 - 6238.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

IK kan me herinneren dat er iets speciaal was aan de 19, maar wat was dat nu weer exact?

BDJ
't Seinerke

Bartjedj schreef: IK kan me herinneren dat er iets speciaal was aan de 19, maar wat was dat nu weer exact?
Vandaag, de 19de ? Would not have a clue. Moest vandaag niet werken, dus heb geen info, weet alleen dat er dienst op enkelspoor was tss. Brugge & Lichtervelde.

Maar komend weekend sluit de lijn 50A tss. Brugge & Gent, dus alles via lijn 66 & ... .

De 62'ers dienen om de werktreinen te slepen. Maar acht heb ik er nog nooit samen gezien te Brugge, dus misschien heavy haul...wat altijd leuk is voor het oor.
Tim

Bericht door Tim »

Waarschijnlijk bedoelt hij de 6219, da's den diene in het groen :wink:
't Seinerke

:lol: :lol: :lol:

Juist ! :lol:

Tss... :oops:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ah, vandaar die invasie van 62's in Brugge. :P Had er deze namiddag ook al op gelet! :wink: In Beernem is men blijkbaar ook al een hele werf aan het prepareren. De snelheidsborden zijn ondertussen al langs het spoor klaargelegd en op de voormalige goederenkoer van Beernem staan er ook al spots klaar, wat wil zeggen dat er 's nachts ook zal gewerkt worden. :wink:
ZoT

Re: Werken tussen FGSP & FR - lijn 50A

Bericht door ZoT »

(verplaatst)
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Momenteel bevindt zich net voor Hansbeke (of net voorbij, als je van de hoofdstad komt) een zeer kleine werfzone (slechts 50m) met max 40 km/h en dit net voor de eerste overweg van Hansbeke.
Op deze plaats zijn er enkele zware stalen steunbalken onder het spoor geschoven. Iemand enig idee waarvoor dit is?

Ook is er elke nacht geen treinverkeer mogelijk door 'infrastructuurwerken' tussen Landegem en Aalter. De laatste L-trein Gent-Brugge is 15' langer onderweg, de laatste IC Gent-Oostende wordt omgeleid langs Deinze-Lichtervelde. Aalter is bereikbaar uit Oostende per taxi.

Werffiche: Klik hier

BDJ
Shrek

Bericht door Shrek »

zon stevige balken onder het spoor heb ik alleen nog maar geweten wanneer men er tunnel onder de sporen bouwt. (die in leuven noord zijn zo gebouwd geweest). Op L50a gaat men alle overwegen afschaffen dus lijkt het mij niet onmogelijk dat daar een tunneltje komt :)
Beesty

Bericht door Beesty »

Shrek schreef:zon stevige balken onder het spoor heb ik alleen nog maar geweten wanneer men er tunnel onder de sporen bouwt. (die in leuven noord zijn zo gebouwd geweest). Op L50a gaat men alle overwegen afschaffen dus lijkt het mij niet onmogelijk dat daar een tunneltje komt :)
Inderdaad, langs de ene kant zie je reeds de constructie van de tunneluitgang.
Maar op het eerste zicht lijkt het eerder een voetgangerstunnel ofzo, want zo breed lijkt die me toch nie echt, en die ligt zo'n 100m ofzo van de normale overweg..
Shrek

Bericht door Shrek »

Beesty schreef: Maar op het eerste zicht lijkt het eerder een voetgangerstunnel ofzo, want zo breed lijkt die me toch nie echt, en die ligt zo'n 100m ofzo van de normale overweg..
die overweg gaat verdwijnen he :wink:
Slos

Bericht door Slos »

Da's een voetgangerstunnel die de voorbije maanden naast het spoor gebouwd werd en die nu 's nachts beetje bij beetje onder de sporen wordt geperst. Een klein fotootje van de werken en het artikel uit Het Nieuwsblad vind je hieronder.
Afbeelding
Het Nieuwsblad schreef:NEVELE - Aan de Palestraat in Hansbeke is men gisteren begonnen met het persen van de fietstunnel onder de spoorweg. De overweg wordt afgeschaft, net als de overweg aan Hansbekedorp. Voor de wagens komt er een tunnel onder het spoor in de Zandestraat.

De aanleg van de voetgangers- en fietstunnel past in de aanleg van het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge. Spoorwegnetbeheerder Infrabel wil immers het aantal sporen op de hele lijn tussen Gent en Brugge uitbreiden van twee naar vier.

'De twee buitensporen zijn voor de stoptreinen en goederentreinen, de twee middelste sporen voor de snelle treinen. Daardoor zullen er meer treinen kunnen rijden tussen Gent en Brugge', verklaart Veerle Vivijs, woordvoerster van Infrabel. Daarvoor wil Infrabel ook alle spoorovergangen laten verdwijnen tegen 2018. De overweg aan de Palestraat en Maalderijstraat zal zelfs eind dit jaar al worden gesloten.

Voor de fietsers en voetgangers komt er daarom een tunnel onder het spoor die de afgelopen maanden ter plekke werd gegoten. Sinds gisteren wordt de tunnel met pneumatische machines, millimeter per millimeter, onder de sporen geperst. Een hels karwei dat nog tot maandag 22september zal duren. Dan is de elf meter lange en vijf meter brede tunnel geperst.

'Zodra de koker onder de sporen zit, komen daar nog twee stukken bij, zodat de nieuwe tunnel in totaal 29meter lang wordt. Die lengte is nodig omdat er op termijn nog twee sporen extra gepland zijn', zegt Vivijs.

De verplaatsing van een deel van de Maalderijstraat is opnieuw nodig om plaats te maken voor de twee extra sporen, al komen die er nog niet onmiddellijk. 'Eerst werken we aan het stuk Gent-Landegem, nadien rond Brugge-Oostkamp. Voor het stuk tussen Beernem en Landegem, waaronder Hansbeke valt, wordt het derde spoor gepland in 2016, het vierde in 2018', zegt Ilse Van Coillie, ingenieur van het project.

Voor de aanleg van het derde en vierde treinspoor tussen Gent en Brugge zal het treinstation van Hansbeke verdwijnen, bevestigt Van Coillie. 'Ook de overgang aan het Dorp gaat dan dicht en er wordt voor de wagens ook een tunnel aangelegd halverwege de Zandestraat, ongeveer aan de bocht.'

Deze zal dan aansluiten op de befaamde ringweg naast Hansbeke die gepland staat tegen 2011.
Bron
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Als je over de lijn rijdt richting Brussel voel je een lichte bult in het spoor. Hopelijk wordt het spoor degelijk gemonitord tijdens de werken.

BDJ
Beesty

Bericht door Beesty »

Bartjedj schreef:Als je over de lijn rijdt richting Brussel voel je een lichte bult in het spoor. Hopelijk wordt het spoor degelijk gemonitord tijdens de werken.

BDJ
Misschien een verkeersdrempel voor de 'zone 40' bij treinen he :P
willem

Bericht door willem »

Ik heb gehoord dat de aannemer van die tunnel faiet is, en dat de werken daardoor stilliggen. Klopt dat?
Plaats reactie