Deutsche Bahn baut Nachtzugangebot europaweit aus.
Deutsche Bahn baut Nachtzugangebot europaweit aus.
Guten Tag,
Onder deze titel verscheen onlans een persbericht op de site van DB. Vanaf december worden CNL, DB-Nachtzug (EN,D) en Urlaubs Express allemaal omgewordm tot een nieuwe CNL, City Night Line. Men wil blijkbaar het Nachttrein net uitbouwen zoals men dat met de ICE gedaan heeft. Mooi plan!
Meer info hier:
http://www.db.de/site/bahn/de/unternehm ... 70921.html
Ik vind het enkel niet eerlijk dat die hollanders vanuit Amsterdam naar gans Europa kunnen met de nachttrein, en wij maar één een onfotografeerbare CNL hebben...
Amsterdam naar:
Moskou, Warschau, Praag, Milaan, Wien, Zürich, München, Kopenhagen en in de winter ook: Brig en Garmisch.
Tel daarbij van EETC: de Alpen express (als ik me niet vergis 3 takken in Oostenrijk:Selthal, Innsbruck, Zell-Am-See en een tak naar Zwitersland) en een wekelijkse Genève-Brig-Amsterdam (of verdwijnt die?) en 2 autotreinen én omdat dat nog niet genoeg is er ook TTC naar de welbekende bestemmingen...
Én wij?
Ik zou al beter in Amsterdam gaan wonen denk ik... Volgend jaar staat Amsterdam in elk geval op de menu van m'n fototoestel!
Groeten,
Joris De Mol
Onder deze titel verscheen onlans een persbericht op de site van DB. Vanaf december worden CNL, DB-Nachtzug (EN,D) en Urlaubs Express allemaal omgewordm tot een nieuwe CNL, City Night Line. Men wil blijkbaar het Nachttrein net uitbouwen zoals men dat met de ICE gedaan heeft. Mooi plan!
Meer info hier:
http://www.db.de/site/bahn/de/unternehm ... 70921.html
Ik vind het enkel niet eerlijk dat die hollanders vanuit Amsterdam naar gans Europa kunnen met de nachttrein, en wij maar één een onfotografeerbare CNL hebben...
Amsterdam naar:
Moskou, Warschau, Praag, Milaan, Wien, Zürich, München, Kopenhagen en in de winter ook: Brig en Garmisch.
Tel daarbij van EETC: de Alpen express (als ik me niet vergis 3 takken in Oostenrijk:Selthal, Innsbruck, Zell-Am-See en een tak naar Zwitersland) en een wekelijkse Genève-Brig-Amsterdam (of verdwijnt die?) en 2 autotreinen én omdat dat nog niet genoeg is er ook TTC naar de welbekende bestemmingen...
Én wij?
Ik zou al beter in Amsterdam gaan wonen denk ik... Volgend jaar staat Amsterdam in elk geval op de menu van m'n fototoestel!
Groeten,
Joris De Mol
Nou nou Joris, overdrijf je niet een beetje? Momenteel gaan er directe Kurswagen van Amsterdam (en Utrecht) naar Zürich en München, endat wordt aangevuld met Kopenhagen, Praag, Wenen en Milaan. Warschau en Moskou zie ik nergens staan op zich. Het zou kunnen, en ik zou het toejuichen
maar ik zie zulks nergens staan.
Bovendien, Jullie hebben Eurostars naar Londen, jullie hebben ICE's en Thalyssen naar Luik en Köln, me dunkt dat jullie niets tekort komen

Bovendien, Jullie hebben Eurostars naar Londen, jullie hebben ICE's en Thalyssen naar Luik en Köln, me dunkt dat jullie niets tekort komen

Hallo,
HST verkeer is wel leuk, eens langs een HSL staan is wel tof, maar dat kan helemaal niet op tegen nachttreinen.
Ik dacht overigens dat er ook ICE's vanuit Amsterdam naar Frankfurt a/M. reden...
Groeten,
Joris De Mol
Elders las ik dat de EN Jan Kiepura volgend jaar in Amsterdam zal vertrekken. Die zal geen CNL worden.Fles schreef:Nou nou Joris, overdrijf je niet een beetje? Momenteel gaan er directe Kurswagen van Amsterdam (en Utrecht) naar Zürich en München, endat wordt aangevuld met Kopenhagen, Praag, Wenen en Milaan. Warschau en Moskou zie ik nergens staan op zich. Het zou kunnen, en ik zou het toejuichenmaar ik zie zulks nergens staan.
Bovendien, Jullie hebben Eurostars naar Londen, jullie hebben ICE's en Thalyssen naar Luik en Köln, me dunkt dat jullie niets tekort komen
HST verkeer is wel leuk, eens langs een HSL staan is wel tof, maar dat kan helemaal niet op tegen nachttreinen.
Ik dacht overigens dat er ook ICE's vanuit Amsterdam naar Frankfurt a/M. reden...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Deutsche Bahn baut Nachtzugangebot europaweit aus.
Joris,Joris schreef:Ik vind het enkel niet eerlijk dat die hollanders vanuit Amsterdam naar gans Europa kunnen met de nachttrein, en wij maar één een onfotografeerbare CNL hebben...
Amsterdam naar:
Moskou, Warschau, Praag, Milaan, Wien, Zürich, München, Kopenhagen en in de winter ook: Brig en Garmisch.
Tel daarbij van EETC: de Alpen express (als ik me niet vergis 3 takken in Oostenrijk:Selthal, Innsbruck, Zell-Am-See en een tak naar Zwitersland) en een wekelijkse Genève-Brig-Amsterdam (of verdwijnt die?) en 2 autotreinen én omdat dat nog niet genoeg is er ook TTC naar de welbekende bestemmingen...
Én wij?
Ik zou al beter in Amsterdam gaan wonen denk ik... Volgend jaar staat Amsterdam in elk geval op de menu van m'n fototoestel!
Nog niet zo heel lang geleden kon je van in ons land ook met heel veel dag- en nachttreinen en zelfs autotreinen rechtstreeks naar zowat alle landen van Europa. Er was zelfs tweemaal per jaar een internationaal treinboekje van meer dan 100 bladzijden.
En aan wie ligt het dat we nu bijna niets meer hebben,behalve hogesnelheidstreinen naar Parijs, Keulen en Londen (die niet van de NMBS zijn maar van Thalys, Eurostar en de DB) ?
Aan het beleid van de NMBS die de afgelopen jaren alle andere internationale treinen hebben afgeschaft.
En van de kersverse Directeur-generaal Michel Jadot (Reizigers internationaal) heb ik ook nog niet veel gemerkt. De man is waarschijnlijk al overwerkt met de paar internationale dagtreinen naar Zwitserland die nog overblijven, maar ja, hij moest en zou Directeur-generaal worden, dus vlug maar een nieuwe functie in het leven geroepen.
Re: Deutsche Bahn baut Nachtzugangebot europaweit aus.
Hallo,
Ik heb het laatste jaar van de autotreinen nog meegemaakt, en heb er zelfs nog foto's van.
Maar Nederland heeft ook alles opgedoekt, en daar komen nu blijkbaar de Duitsers op af, maar ons vergeten ze...
Groeten,
Joris De Mol
karel vinckAdler schreef:En aan wie ligt het dat we nu bijna niets meer hebben,behalve hogesnelheidstreinen naar Parijs, Keulen en Londen (die niet van de NMBS zijn maar van Thalys, Eurostar en de DB) ?
Ik heb het laatste jaar van de autotreinen nog meegemaakt, en heb er zelfs nog foto's van.
Maar Nederland heeft ook alles opgedoekt, en daar komen nu blijkbaar de Duitsers op af, maar ons vergeten ze...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Deutsche Bahn baut Nachtzugangebot europaweit aus.
Joris, ik heb uit goede bron vernomen dat ook de EN242/243 (Paris Nord-Brussel Z-Hamburg A/Berlin Ostbahnhof) vanaf dec '08 via Metz, Straatsburg en Frankfurt gaat rijden omdat de kosten die de NMBS aanrekent voor tractie en personeel te hóóg zouden liggen tov de opbrengsten..Joris schreef:...maar ons vergeten ze...
Het is dus niet zozeer de DB die niet wil, maar wel de NMBS die via allerhande smoesjes en smerige trucjes iedere vorm van concurrentie wil bannen.. wel raar voor een land dat voor 75% afhangt van import-export en internationale relaties, vind je niet ?


De ICE-polemiek is dus duidelijk nog altijd niet verteerd in de Frankrijkstraat, zelfs nu de DB 20% aandeel heeft in Thalys.. natuurlijk zijn die rechtstreeks ongerelateerd met de nachttreinen, maar je mag er verdomd zeker van zijn dat alles dat maar naar Duits riekt onverbiddelijk moet geweerd of ten minste benadeeld moet worden..
Even ongerelateerd met mijn bovenste uitleg, maar de nieuwe liverij is ook weer om te lachen:
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de ... sg-3470686
Moest men écht weer een "SparPreis"-liverij uitvinden
(lees: waarom is de rode vensterband niet consequent doorgetrokken over de deuren zoals op de liverij AutoZug I ?)
Echt waar, men is er bij de DB een potje van aan het maken, waar bij ons de liverijen op 2 handen kunnen geteld worden heb je er bij de DB 5 nodig.Nuja, de geschiedenis van de DB is rijker, maar dan nog.. Het Talgo-experiment op gewone wagens aanbrengen had misschien succesvoller geweest, maar ja, saaiheid troef natuurlijk met de 'Sparlackierung'
Kijk ook maar eens naar het toelatingsraster.. zien we daar een 'B' van België staan ? Neen, en dit bevestigt nogmaals de uitleg van hierboven dat Duitse nachttreinen door België binnenkort tot het verleden zullen behoren..

http://drehscheibe-online.ist-im-web.de ... sg-3470686
Moest men écht weer een "SparPreis"-liverij uitvinden


Echt waar, men is er bij de DB een potje van aan het maken, waar bij ons de liverijen op 2 handen kunnen geteld worden heb je er bij de DB 5 nodig.Nuja, de geschiedenis van de DB is rijker, maar dan nog.. Het Talgo-experiment op gewone wagens aanbrengen had misschien succesvoller geweest, maar ja, saaiheid troef natuurlijk met de 'Sparlackierung'

Kijk ook maar eens naar het toelatingsraster.. zien we daar een 'B' van België staan ? Neen, en dit bevestigt nogmaals de uitleg van hierboven dat Duitse nachttreinen door België binnenkort tot het verleden zullen behoren..


Re: Deutsche Bahn baut Nachtzugangebot europaweit aus.
Hallo,
Zie: Exit Donauwalzer en Exit Jan Kiepura...
Het zou zeer jammer zijn mocht de CNL 242/243 trein óók verdwijnen...
Ze willen het zelf niet doen, dus mogen andere blijkbaar dan ook maar geen nachttreinen inleggen... (Btw dat is nu een NZ, en is nooit een EN geweest).
Groeten,
Joris De Mol
Dat de NMBS peperduur is geloof ik...msts.be schreef:Joris, ik heb uit goede bron vernomen dat ook de EN242/243 (Paris Nord-Brussel Z-Hamburg A/Berlin Ostbahnhof) vanaf dec '08 via Metz, Straatsburg en Frankfurt gaat rijden omdat de kosten die de NMBS aanrekent voor tractie en personeel te hóóg zouden liggen tov de opbrengsten..Joris schreef:...maar ons vergeten ze...
Het is dus niet zozeer de DB die niet wil, maar wel de NMBS die via allerhande smoesjes en smerige trucjes iedere vorm van concurrentie wil bannen.. wel raar voor een land dat voor 75% afhangt van import-export en internationale relaties, vind je niet ?![]()
![]()
De ICE-polemiek is dus duidelijk nog altijd niet verteerd in de Frankrijkstraat, zelfs nu de DB 20% aandeel heeft in Thalys.. natuurlijk zijn die rechtstreeks ongerelateerd met de nachttreinen, maar je mag er verdomd zeker van zijn dat alles dat maar naar Duits riekt onverbiddelijk moet geweerd of ten minste benadeeld moet worden..
Zie: Exit Donauwalzer en Exit Jan Kiepura...
Het zou zeer jammer zijn mocht de CNL 242/243 trein óók verdwijnen...
Ze willen het zelf niet doen, dus mogen andere blijkbaar dan ook maar geen nachttreinen inleggen... (Btw dat is nu een NZ, en is nooit een EN geweest).
Groeten,
Joris De Mol
Re: Deutsche Bahn baut Nachtzugangebot europaweit aus.
en de reden die de nmbs aanbracht om haar int nachttreinen af te schaffen was de prijs voor een rijpad in frankrijk, kortweg de 242/243 is geen lang leven meer gegund?!!msts.be schreef:
Joris, ik heb uit goede bron vernomen dat ook de EN242/243 (Paris Nord-Brussel Z-Hamburg A/Berlin Ostbahnhof) vanaf dec '08 via Metz, Straatsburg en Frankfurt gaat rijden omdat de kosten die de NMBS aanrekent voor tractie en personeel te hóóg zouden liggen tov de opbrengsten..
Hallo,
Het is jammer dat men de oude blauwe CNL schildering niet heeft behouden...
Het is zogezegd een fusie van Nachtzug, Urlaubs Express en CNL, waarbij er in de nieuwe CNL kenmerken van alledrie terug te vinden zijn.
Groeten,
Joris De Mol
Dat is omdat men een nieuwe CNL wil creëren denk ik, en dus niet zomaar de livrij van DB AutoZug wil overnemen.msts.be schreef:Even ongerelateerd met mijn bovenste uitleg, maar de nieuwe liverij is ook weer om te lachen:
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de ... sg-3470686
Moest men écht weer een "SparPreis"-liverij uitvinden![]()
(lees: waarom is de rode vensterband niet consequent doorgetrokken over de deuren zoals op de liverij AutoZug I ?)
Echt waar, men is er bij de DB een potje van aan het maken, waar bij ons de liverijen op 2 handen kunnen geteld worden heb je er bij de DB 5 nodig.Nuja, de geschiedenis van de DB is rijker, maar dan nog.. Het Talgo-experiment op gewone wagens aanbrengen had misschien succesvoller geweest, maar ja, saaiheid troef natuurlijk met de 'Sparlackierung'![]()
Kijk ook maar eens naar het toelatingsraster.. zien we daar een 'B' van België staan ? Neen, en dit bevestigt nogmaals de uitleg van hierboven dat Duitse nachttreinen door België binnenkort tot het verleden zullen behoren..![]()
Het is jammer dat men de oude blauwe CNL schildering niet heeft behouden...
Het is zogezegd een fusie van Nachtzug, Urlaubs Express en CNL, waarbij er in de nieuwe CNL kenmerken van alledrie terug te vinden zijn.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Deutsche Bahn baut Nachtzugangebot europaweit aus.
Hallo,
Frankrijk zal wel niet onbetaalbaar zijn denk ik, want er is ook nog de NZ/CNL München-Paris (deze is NIET ingekort), en die schaft men precies toch ook niet af... En trein met zo veel succes zal men denk ik niet zo gouw afvoeren.
Groeten,
Joris De Mol
De NMBS moest toch een reden hebben? Blijkbaar is Frankrijk dus goedkoper dan België...Steven schreef:en de reden die de nmbs aanbracht om haar int nachttreinen af te schaffen was de prijs voor een rijpad in frankrijk, kortweg de 242/243 is geen lang leven meer gegund?!!msts.be schreef:
Joris, ik heb uit goede bron vernomen dat ook de EN242/243 (Paris Nord-Brussel Z-Hamburg A/Berlin Ostbahnhof) vanaf dec '08 via Metz, Straatsburg en Frankfurt gaat rijden omdat de kosten die de NMBS aanrekent voor tractie en personeel te hóóg zouden liggen tov de opbrengsten..
Frankrijk zal wel niet onbetaalbaar zijn denk ik, want er is ook nog de NZ/CNL München-Paris (deze is NIET ingekort), en die schaft men precies toch ook niet af... En trein met zo veel succes zal men denk ik niet zo gouw afvoeren.
Groeten,
Joris De Mol
Hallo,
Even aan toevoegen: Er is maar 1 onbetaalbaar land in Europa, en dat is Italië.
Daarom was het grotendeels aus voor: EC Vauban, ARZ Freccia delle Puglie, ARZ Freccia della Callabria, inkrimping EN Luna (en waarschijnlijk aus volgend jaar) en verscheidene Nachttreinen van DB en ÖBB.
Ondanks dat ze zoveel succes hebben, hebben DB en OBB verschillende bestemmingen moeten schrappen... Italië moet op dat gebied vreselijk dwars liggen...
Was dat niet ook het probleem van TTC?
Groeten,
Joris De Mol
Even aan toevoegen: Er is maar 1 onbetaalbaar land in Europa, en dat is Italië.
Daarom was het grotendeels aus voor: EC Vauban, ARZ Freccia delle Puglie, ARZ Freccia della Callabria, inkrimping EN Luna (en waarschijnlijk aus volgend jaar) en verscheidene Nachttreinen van DB en ÖBB.
Ondanks dat ze zoveel succes hebben, hebben DB en OBB verschillende bestemmingen moeten schrappen... Italië moet op dat gebied vreselijk dwars liggen...
Was dat niet ook het probleem van TTC?
Groeten,
Joris De Mol