Minder doden door treinongevallen
BRUSSEL - In 2006 stierven in ons land 117 personen nadat ze werden gegrepen door een trein. Dat is een daling in vergelijking met de 125 sterfgevallen in 2004 en 120 in 2005. Het aantal doden schommelde in de periode 1996-2006 tussen 94 in 1997 en 127 in 1998. Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens op een schriftelijke vraag van senator Hugo Vandenberghe (CD&V).
Het gros van de vermelde sterfgevallen is het gevolg van zelfmoord. Het aantal zelfmoorden door treinen schommelde in de periode 1996-2006 tussen 74 in 1996 en 107 in 2004.
In de vermelde periode lieten in totaal ook dertien personeelsleden van de NMBS en 25 reizigers het leven in een treinongeval. De meeste ongevallen deden zich voor op de lijnen Luik-Brussel (73 gevallen), Gent-Oostende (71) en Gent-Antwerpen (57).
ivb (belga)
Minder doden door treinongevallen in 2006
Minder doden door treinongevallen in 2006
In die periode zit wel het ongeval van Pécrot met 8 doden, waarvan 5 reizigers.Wover schreef:Vooral de 25 reizigers verbazen mij eigenlijk. Qua spoorwegpersoneel kan ik mij nog wel enkele feiten herinneren, en heb ook heel veel verhalen gehoord, maar uit respect ga ik daar hier niet over uitweiden.
Maar dan zijn er nog 20.
't zou veel duidelijker zijn moest men bij de cijfers enig kommentaar geven. Wat begrijpt men onder "reizigers".
Zijn daarin ook de slachtoffers begrepen die door een trein gegrepen worden en "geen reizigers" zijn ?
Ik vermoed dat de collega's spoorwegmannen of vrouwen die het slachtoffer zijn van een ongeval op het werk daarin niet begrepen zijn.
Zijn daarin ook de slachtoffers begrepen die door een trein gegrepen worden en "geen reizigers" zijn ?
Ik vermoed dat de collega's spoorwegmannen of vrouwen die het slachtoffer zijn van een ongeval op het werk daarin niet begrepen zijn.