Brussel - Wie op de eigen beddingen van de MIVB rijdt, kan daar
voortaan een boete voor krijgen. De politie van de zone Brussel-Elsene gaat deze week bestuurders beboeten die de speciale beddingen voor tram en bus als rijstrook voor auto's beschouwen.
De controleactie van de politie loopt in samenwerking met de MIVB die de nodige controleurs op pad zal sturen. Die kunnen de politie verwittigen als ze autobestuurders zien die op de rijstroken rijden die uitsluitend voor de bussen en trams voorbehouden zijn.
Vorige week werden de chauffeurs in overtreding enkel nog berispt, vanaf deze week mogen ze zich aan de boete verwachten.
© FM Brussel
Rijden op beddingen MIVB kan geld kosten
Rijden op beddingen MIVB kan geld kosten
Men mag één en ander niet verwarren. Een verhoogde "bedding" (trams en bussen) bevindt zich meestal in het midden van de rijbaan en wordt aangeduid door het bord F18:
72.6 Wanneer taxi's de bedding mogen volgen, moet het verkeersbord F18 aangevuld worden met het woord "TAXI". In dit geval moeten de bestuurders van taxi's, in voorkomend geval, de verkeerslichten, bedoeld in artikel 62ter opvolgen. Zij zullen bovendien in de toegelaten richtingen moeten voortrijden.
Daarnaast heb je ook nog de busstroken, doorgaans aan de rechterzijde van de rijbaan en aangeduid door F17:
72.5 Op een rijbaan met het verkeersbord F17, is de rijstrook die afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord "BUS" is aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen.
De prioritaire voertuigen mogen in deze rijstrook rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.
Taxi's mogen eveneens deze strook volgen.
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.

Daarnaast heb je ook nog de busstroken, doorgaans aan de rechterzijde van de rijbaan en aangeduid door F17:

De prioritaire voertuigen mogen in deze rijstrook rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.
Taxi's mogen eveneens deze strook volgen.
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.
Wat men in bepaalde steden in de VS doet is camera's monteren op de bussen die auto's die in de busstroken rijden fotograferen...Fles schreef:Is dat niet gewoon technisch verregaand onmogelijk gemaakt mbv een "bussluis"? Heel Nederland ligt er vol meeEn je bent flink de sjaak als je daar met je auto op knort